한국인 영어 학습자들의 내러티브 작문에서의 구조와 언어 형태에 관한 연구
Organizational and Linguistic Patterns in Koeran EFL Students' Narrative Writing
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이요안
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047380
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
This qualitative study examines the organizational and linguistic features of English narratives written by EFL Korean students at different proficiency levels. The study has found some evidence suggesting that developmental factors might be more plausible explanations to the unique patterns of students’ writings than cultural influences. The participants of this study consist of the students in second year in a middle school located in Seoul. The writing tool adopted for this study is a picture-based narrative elicitation technique, which involves six unrelated pictures. The findings of this study are as follows. Firstly, high-level (HL) and low-level (LL) students’ writings exhibited a similar global structure of narrative. However, HL writers and LL writers show striking differences in the orientation and in the character identification. The HL writers took a more elaborate approach in character identification and set the background whereas LL writers just described the pictures or narrated a story based on the story schema that is familiar to them. Secondly, in terms of the complication part, while some moves for establishing the chronological or causal relations between two incidents were found in HL students’ writings, there is not enough evidence to show a causal connection between two incidents in LL students’ writings. Such results might have resulted from LL writers’ lack of experience in text-level writing or their limited knowledge of lexis. Furthermore, in order to build a more intimate relationship between each incident, LL students relied too much on some connectives such as “so”. Thirdly, temporal relations between each incident have been established through various time adverbials or clauses in HL writings whereas less diversity of such linguistic devices was found in LL writings. Such differences may reflect that writers’ moves for constructing the temporal relations are closely related to students’ linguistic competence. From these results, it is identified that organizational and linguistic patterns are closely related to one another and also influenced by the students’ levels of proficiency. In this respect, this study is expected to be able to show a clearer direction to find the right course for EFL writing instruction.
more초록/요약
본 연구는 제 2언어 학습자들의 영어 능력 수준의 차이가 한국 학습자들의 영어 내러티브 작문 구조 및 언어 형태에 끼치는 영향에 대해 자세히 분석하여, 대조 언어 연구가 지닌 한계점을 보완하고자 한다. 연구의 대상은 서울에 소재한 여자중학교 2학년 학생들로 구성되었고, 학생들의 영어 내러티브 작문을 유도하기 위하여 서로 관계 없는 여섯 개의 그림으로 이루어진 자료를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째로, 한국 학습자들 사이에서는 내러티브 구조상에서는 큰 차이가 발견되지 않았지만, orientation에서는 매우 다른 양상을 보였다. 고급 수준(HL: high level)의 학습자의 경우 등장인물간 관계 설정이나 배경 설정을 하여 내러티브의 출발점으로 삼는 경향이 있었고, 하급 수준(LL: low level)의 경우 단순히 그림 묘사 내지는 기존에 알고 있는 이야기의 등장인물과 내용을 그대로 반영하여 묘사하는 경향을 보였다. 둘째로, complication에서, 학습자들의 사건의 순서나 인과 관계를 설정하려는 움직임이 관찰되었다. HL의 경우, 인과관계가 매끄럽게 이루어지도록 하기 위해 한 사건의 원인이 되는 사건을 설정하려는 노력을 보이는 반면, LL의 경우 인과관계가 매우 약하게 설정되어 있어 설득력이 떨어지는 구조를 보였다. 이러한 현상은 주로 LL 학습자들의 담화 수준의 작문에 대한 경험의 부족과 제한된 어휘 지식으로부터 기인한다. 또한, LL 학습자의 경우 그러한 관계를 설정하는 기능을 하는 몇 가지 접속사들에 의존하는 경향이 있었다. 특히, “so”와 같은 접속부사에 대한 지나친 의존성을 보였고, 그러한 언어적 특성은 효과적인 작문을 가로막는 요인이 되었다. 셋째로, 사건의 시간 상 전후 관계를 표현하는데 있어서 HL에서는 다양한 시간 부사(adverbials) 및 절(clauses)의 사용을 통해 관계를 설정해 나간 반면, LL 학습자의 경우 이러한 시간상의 순차적 관계를 효과적으로 발달시키는데 어려움을 보이고 있다. 이러한 현상은 LL 학습자들의 제한된 언어 구사력과도 밀접한 관계가 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구결과는 학습자들의 영어 능력 수준의 차이에 따른 내러티브 작문의 구조 및 언어 패턴의 특징뿐 아니라, 구조와 언어간의 관계를 밝혀내는데 기여하였다. 효과적인 내러티브 작문 유형에 대한 비교 연구를 통하여, 영작문 교육이 앞으로 나아가야 할 올바른 방향을 제시하고자 한다.
more