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1980년대 이후 민족해방계열 학생운동 변화 연구

Study on Change in NL-Line Student Movement after 1980s

초록/요약

민족해방계열 학생운동은 사회정치적인 영향력에 비해 학술적인 연구활동이 미미한 분야이다. 즉 그 영향력에 합당한 평가를 받지 못한 측면이 강하다. 게다가 1990년대 이후 민족해방계열 학생운동의 영향력이 현저히 약화되고 이에 대한 관심마저 급격히 줄어들면서 연구활동이 보다 위축되었다. 이와 같은 현상이 발생한 이유는 여러 가지로 나누어 분석할 수 있다. 첫째, 반공이데올로기가 사회 전반에 영향을 미쳤던 사정과 관련이 있다. 반공이데올로기에 따르면 반정부, 반사회적인 주장과 활동은 북한을 이롭게 하기 때문에 법적 제재와 사회적 편견, 개인의 희생을 요구했다. 이러한 환경에서 민족해방계열 학생운동 연구가 친정부적인 내용으로 일관하는 제한적이고 편향적인 모습을 띠는 것은 오히려 자연스러운 결과로 보인다. 따라서 연구의 제약, 연구 결과에 대한 평가의 획일성이 발생하였다. 이는 연구활동의 침체를 낳았을 것이다. 둘째, 민족해방계열 학생운동의 영향력 약화에서 비롯되었을 것이다. 학생운동에 대한 관심 저하와 운동과 현실 사이의 부조화는 민족해방계열 학생운동의 영향력 약화로 나타났다. 이에 따라 연구에 대한 관심이 낮아지고 연구결과에 대한 사회적 평가도 인색해졌을 것으로 보인다. 셋째, 민족해방계열 학생운동 자체의 문제에서 비롯되었을 개연성이 무엇보다 높다. 이 문제는 이 논문의 연구과제이기도 하다. 민족해방계열 학생운동권이 북한의 이념과 혁명목표를 추종함으로써 나타난 다양한 문제들은 이들 학생운동조직과 활동에 대한 국민적 불신과 정서적 괴리, 사회적 우려를 낳았다. 따라서 이에 대한 연구도 부정적인 측면이 많거나 사회정합적인 내용을 담아내기 어려워졌고, 이는 연구자들의 연구참여 동기를 현저히 떨어뜨렸을 것으로 보인다. 앞서 언급한 반공이데올로기에서 비롯된 연구 침체 원인과 현상적으로 유사하게 나타났을 것이다. 이 논문은 이러한 선행연구에 대한 문제의식과 평가에 근거하여 민족해방계열 학생운동권의 영향력 변화 요인을 규명하기 위해 몇 가지 전제를 세웠다. 첫째, 학생사회를 둘러싼 환경이 변화하였다. 둘째, 민족해방계열 학생운동권에서 북한을 추종하였다. 셋째, 한국사회의 발전과 민주주의 성숙에 따라 정치적, 사회적 환경이 변화하였다. 이러한 전제를 확인하기 위해 첫째, 학생사회가 어떻게 변화하고 있고, 그 주체인 학생들의 의식 변화를 수반한 사회•경제적 요인을 살펴볼 것이다. 둘째, 민족해방계열 학생운동권과 북한의 연관성을 살펴보기 위해 이들을 대표하는 전대협/한총련과 대남기구인 한민전을 중심으로 이들 조직이 채택하고 있는 강령과 활동목표, 실제 활동 양상을 비교∙분석하고, 실례를 들어 규명하고자 한다. 셋째, 산업화사회에서 정보화사회로의 변화, 탈냉전과 북한체제의 실상 공개 및 위기, 민주주의 성숙에 따른 의식 변화 및 운동의 다양화와 제도권으로의 흡수 등으로 나타난 정치, 사회적 변화를 살펴볼 것이다. 이 연구를 진행함에 있어 만족할 만한 결과를 얻기 어려울 수도 있다. 이 논문의 주제가 민족해방계열 학생운동의 변화 연구이고, 이를 규명하기 위해서는 이들에게 지대한 영향을 미쳤다고 전제한 북한과의 연관성을 밝혀야 하기 때문이다. 하지만 한국사회의 법적 환경, 국민적 정서로 인해 이들이 합법, 비합법, 공개, 비공개 등 다양한 전략전술을 구사하였기 때문에 이의 규명이 쉽지 않을 것이다. 그리고 설사 이들의 연관성을 확인할 만한 사건을 파악하더라도 과거 권위주의 정부에서 정치적 상황에 따라 이른바 북풍사건을 일으켜 정치적으로 이용했던 전례들이 있어 사건 용의자, 피의자들이 혐의를 부인하거나 새로운 정치적 이슈로 만들어 문제의 본질을 흐리는 경우가 많았기 때문에 명백한 증거를 제시하더라도 신뢰하지 않는 풍토가 여전히 강한 사정도 작용한다. 이를 테면 아웅산 테러사건이나 KAL기 폭파사건 등 북한의 소행임이 명백히 드러난 사건을 두고도 한국정부가 정치적 위기를 돌파하려는 자구책 일환으로 조작한 사건이라는 등의 허무맹랑한 루머를 유포하며 사건의 본질을 흐리면서 새로운 쟁점을 만들어 국민을 혼란스럽게 했던 경우가 그것이다. 그럼에도 불구하고 이 연구를 진행하는 것은 학생사회의 비판의식과 건강성이 사회 발전에 미치는 영향이 강하고, 특히 학생사회의 순기능이 회복될 수 있으리라는 기대가 있었기 때문이다. 민족해방계열 학생운동권이 대결의 대상이자 통일의 대상인 북한과 일정한 관계를 맺고 있다고 전제했기 때문에 이에 대한 연구에서 상당한 교훈을 얻을 것이라는 기대가 높았던 것도 사실이다. 또한 편향과 왜곡, 시행착오를 겪기는 했지만 학생운동권이 여전히 사회운동의 한 세력으로서 세력을 유지하며 대학사회의 문화를 선도하고 정치적 이슈에 대해 다양한 활동을 벌여가고 있음을 볼 때, 대학생들의 건전한 문제의식의 표현 양태로서의 학생운동에 대한 지속적인 관심과 연구가 필요하다고 보았다.

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초록/요약

NL-Line student movement has been studied less compared to its socio-political influence. In other words, the influence did not receive proper evaluation. Moreover, NL-Line student movement’s influence has been significantly weakened since 1990s, as well as interest on it, so research activities over the movement was reduced. The reasons can be analyzed in several perspectives. First, it is related to the situation where anticommunism played key role in the society. According to anticommunism, anti-government or anti-society argument or activities benefit North Korea, so it required legal restriction, social stigma and individual sacrifice. In this environment, it was natural that the research outcome on NL-Line student movement was solely pro-government, limited and biased. Therefore, there was limitation to study, and singularity of the evaluation of research result. This led stagnation of research activities. Secondly, it is originated by the weakening of influence of NL-Line student movement. Decreased interest over student movement and realistic issues resulted in weakened influence of NL movement. Thus, interest on the research was decreased and the society’s view on the research outcome was not positive. Thirdly, it is most likely that the reason was caused by own problems of the NL movement. This issue is also the research topic of the thesis. Various problems occurred by NL movement’s allegiance of North Korea’s ideology and goal caused public distrust, political alienation, and social worries over student movement organizations. Therefore, research on it became difficult to contain socially conforming content. This reduced the motive to participate in research, and this is similar to the reason of anti-communism ideology. This thesis has set several premises to seek the factors of transforming NL-Line student movement based on the awareness and analysis of previous studies. First, the environment surrounding student society was changed. Secondly, NL-Line student movement followed North Korea. Thirdly, following development and democratization of South Korean society, the country’s socio-political environment also changed. To confirm the premises, first, I will check how the student society has changed, and what social-economical factors caused the change. Secondly, in order to see the connection between NL movement and North Korea, I will compare and analyze the principle, goals and actual activities of Jeondaehyeob/Hanchongryon, the organizations representing the movement, and Hanminjeon, a front organization of North Korea, with actual examples. Thirdly, I will take a look at political/social change after the transformation from industrial society to information age, end of the Cold War, disclosure of North Korean regime’s reality and crisis, change of awareness by democratization, student movement’s diversification and absorbance to the mainstream society. By conducting this research, I might not get the satisfactory result. The topic is NL movement’s change, and in order to prove, I must clarify the connection with North Korea, which influenced a lot to the NL movement. However, due to legal environment and public attitude, they conducted legal/illegal and open/closed strategies and tactics, so it is hard to prove. And even if we find events of their connection, they often avoided the problem by making a political issue or denying it at all, citing the previous examples of South Korean authoritarian regimes fabricating evidences, and there is an atmosphere of not believing the investigation results even with strong evidence. For example, they have caused confusion over the incidents done by North Korea, like Rangoon bombing or KAL bombing, arguing that these were fabricated by South Korean government to avoid political crisis. Nevertheless, the reason I conduct this research is that critical mind and healthy student society has positive influence over growth of a society, and especially by studying NL movement, I expect the positive function of student society to recover. The premise is that NL movement had some connection with North Korea, a subject of reunification and conflict, so there would be much lesson from it. Also, even though there was bias, distortion and errors, student movements is still a strong force in social movement, leading college culture and showing various activities on political issues, so it seems necessary to have continued interest and research on the student movement, as an expression of healthy awareness by the students.

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