청소년의 문화성향과 자아존중감 및 성취동기의 관계
- 주제(키워드) 문화성향 , 자아존중감 , 성취동기
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조긍호
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047353
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구에서는 청소년의 문화성향과 자아존중감 및 성취동기의 관계에 대해 알아보았다. 연구대상은 생활수준과 성별을 고려하여 선정한 서울지역 소재의 7개 고등학교 2학년생 616명을 대상으로 개인주의-집단주의 성향척도와 2요인 자아존중감 척도, 성취동기 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 문화성향과 자아존중감의 관계를 알아본 결과, 개인중심성향은 집단자아존중감보다는 개인자아존중감과 더 관련이 있는 것으로 나타났고, 집단중심성향은 개인자아존중감보다는 집단자아존중감과 더 관련있는 것으로 나타났다. 둘째, 문화성향과 성취동기의 관계를 알아본 결과, 개인중심성향은 사회지향 성취동기보다는 개인지향 성취동기와 더 관련이 있는 것으로 나타났고, 집단중심성향은 개인지향 성취동기보다는 사회지향 성취동기와 더 관련이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 문화성향과 성취동기 사이에서 자아존중감이 매개역할을 하는지 살펴보았다. 그 결과 개인중심성향이 개인지향 성취동기에 영향을 미칠때는 집단자아존중감보다는 개인자아존중감의 매개효과가 컸으며, 집단중심성향이 사회지향 성취동기에 영향을 미칠 때는 개인자아존중감보다는 집단자아존중감의 매개효과가 더 큰 것으로 나타났다.
more초록/요약
In this study, it had identified on the relations between cultural tendency and Self-Esteem as well as achievement motivation of young adolescents. As the study population, 616 high school students of the 2nd year class were selected from 7 schools located in Seoul area, in consideration of the livelihood levels and gender. The study used a questionnaire survey using the Individualism-Collectivism Scale, the 2-factor Self-esteem Scale and the Achievement Motivation Scale developed by Kim, Eui-Cheol and Park, Yeong-Sin. The results of this study are as follows First, in the relationship between cultural tendency and Self-esteem, it was indicated as the idiocentrics were more strongly associated with individualistic factor in Self-esteem than collectivistic factor in Self-esteem, whereas the allocentrics were more strongly associated with collectivistic factor in Self-esteem than individualistic factor in Self-esteem. Secondly, in the relationship between cultural tendency and achievement motivation, it was indicated as the idiocentrics were more strongly associated with social?oriented achievement motivation(SOAM) than individual-oriented achievement motivation(IOAM), whereas the allocentrics were more strongly associated with individual-oriented achievement motivation(IOAM) than social ?oriented achievement motivation(SOAM) Thirdly, the study had looked into whether the Self-Esteem plays a mediating role between cultural tendency and achievement motivation. As the result, when the idiocentrics had effects on the individual-oriented achievement motivation(IOAM), it was indicated that the mediation effects by the individualistic factor in Self-Esteem were larger than that by the collectivistic factor in Self-Esteem. On the contrary, when the allocentrics had effects on the social?oriented achievement motivation(SOAM), it was indicated that the mediation effects by the collectivistic factor in Self-esteem were larger than that by the individualistic factor in Self-esteem.
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