EU의 불공정한 상관행 지침에 관한 연구
Study on EU Unfair Commercial Practices Directive
- 주제(키워드) 불공정거래행위 , 거래상 지위의 남용행위 , 위법성 판단기준 , EU의 불공정한 상관행 지침 , 소비자 보호 , 공정거래저해성
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 홍대식
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 법학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047314
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
우리나라는 독점규제 및 공정거래에 관한 법률 제23조에서 불공정거래행위를 규제하고 있다. 불공정거래행위 안에 다양한 유형의 위법행위가 포함되어 있는 관계로, 국내의 논의는 경쟁제한성과 관계없는 금지행위 유형을 어떻게 취급할 것인지(형식적 요건) 및 위법성 판단기준으로서의 공정거래저해성 또는 불공정성의 의미(실질적 요건)에 관한 입법론 내지 해석론 중심으로 전개되어 왔다. 경쟁의 자유란 불공정하지 않은 방법에 의할 경우에만 보호될 가치가 있는 것이므로 공정거래저해성은 전체 경제적인 정당성을 기준을 한 판단이 중심으로 되어야 할 것이고, 불공정거래행위를 금지하는 것이 사적 경제 주체의 자유로운 경제활동에 개입하는 것인 만큼, 개입 대상 행위는 거래당사자들의 거래상 지위 차이가 일방 당사자의 자유로운 의사결정을 구속할 수 있을 만큼 크고, 나아가 이러한 지위를 남용하여 약자적 지위에 있는 거래상대방에게 불이익을 주는 경우에 한정되어야 할 것이다. 그렇다면 경제활동에 참여하는 당사자가 갖추고 있는 정보의 크기나 그 수집·처리 능력, 당사자 사이의 상대적 지위의 균등성의 정도에 따라 위법성 판단기준을 달리해야 할 필요가 있다. 즉, 거래상대방이 소비자가 아닌 사업자인 경우에는 더욱 엄격한 판단기준이 요청된다. 특히 불공정거래행위 유형 중 거래상대방에 사업자 뿐 아니라 소비자가 포함되는 행위의 경우에는 ‘사업자 대 사업자’ 간의 거래, ‘사업자 대 소비자’ 간의 거래 행위의 위법성 판단을 달리할 필요가 있는데, 우리 법은 이러한 구별을 하고 있지 않다. 그런데 EU는 2005. 5. 11. 「역내시장에서의 사업자와 소비자 간의 불공정한 상관행 지침」을 채택하여 ‘사업자 대 소비자’간의 거래행위에 적용되는 불공정 상관행의 유형과 독자적인 위법성 판단기준을 정립하였다. 따라서 위 지침이 제시하는 위법 행위 유형 및 위법성 판단기준은 우리 불공정거래행위 특히 거래상대방이 소비자인 경우를 포함하는 거래상 지위남용 행위의 위법성 판단기준 정립 등에 일정한 시사점을 줄 수 있을 것으로 보인다. EU의 「불공정한 상관행 지침」의 제정 배경과 목적, 그 내용, 그리고 이에 대한 평가와 회원국 국내법에의 수용 상황 등을 상세히 살펴봄으로써 우리 불공정거래행위의 불공정성에 관한 논의 및 소비자 법 영역에서의 금지행위 규정의 신설, 거래상대방에 따른 위법성 판단기준의 차별화 등의 시사점을 검토하도록 한다.
more초록/요약
Prohibition of Unfair Business Practices is regulated by Article 23 of the Monopoly Regulation and Fair Trade Act in Korea. Because various types of illegal acts which is likely to impede unfair trade practices are included in the Prohibition of Unfair Business Practices, the internal discussions for these issues have been mainly focused on and viewed in terms of de lege lata and de lege ferenda regarding the treatment of types of illegal acts that is unrelated to competition restriction effect (formal requisites), fair trade hindering and meaning of unfair (substantial requisites). Because free competition is protected only when the method is fair, the standard of fair trade hindering needs to be centered on the overall economic justification. Furthermore, since prohibiting unfair business practices is intervening the free economic activities of private economy, the acts of intervention is just significant as binding free decision making of one party depending on the difference in parties’ position. And, free competition shall be strictly limited to the case where abuse of business position results disadvantages to the party who has a lower position. If that is the case, it is necessary to differentiate the standard of judgment of the illegality depending on the size of information that party engaged in economic activities possess, that party’s ability to collect and process and evenness of the relative position among the parties. That is, if the opposing party is enterpriser and not the consumer, then it requires stricter standard of judgment. Especially among the types of unfair commercial practices, it is necessary to differentiate the standard of judgment of the illegality for commercial practices between ‘enterpriser and enterpriser’ and ‘enterpriser and consumer’. However, Korean law has not yet differentiated this standard of judgment of the illegality. In contrast, EU has established types of unfair commercial practices and standard of judgment of the illegality which applies to business practices between ‘enterpriser and consumer’ by adopting the「EU Unfair Commercial Practices Directive」on May 11, 2005. Accordingly, types of unfair commercial practices and standard of judgment of the illegality as suggested above for guidelines will certainly contribute to Korea’s prohibition of unfair business practices, especially to establish standard of judgment of the illegality for abuse of business position when the opposing party is a consumer. By examining the 「EU Unfair Commercial Practices Directive」’s background of the enactment, purpose, contents, assessment and status of EU members who adopted EU Unfair Commercial Practices Directive in great detail, this study will further help us to consider Korea’s Prohibition of Unfair Business Practices, to establish regulation for prohibited practices, to differentiate the standard of judgment of the illegality depending on whom the opposing party.
more