검색 상세

놀이를 통한 진로탐색 집단상담프로그램이 학업중단고등학생의 성취동기, 진로결정 자아효능감 및 진로의사결정유형에

The effect of the career exploration group counseling program using play on achievement motivation, career decision-making self-efficacy and career decision-making

초록/요약

본 연구의 목적은 놀이를 통한 진로탐색집단상담프로그램을 통하여 성취동기, 진로결정자아효능감, 진로의사결정유형의 변화를 연구하고자 한다. 이에 관련된 연구문제와 가설은 다음과 같다. 연구가설 1. 학업중단학생을 위한 놀이를 통한 진로탐색 집단상담 프로그램으로 성취동기를 향상시킬 것이다. 연구가설 2. 학업중단학생을 위한 놀이를 통한 진로탐색 집단상담프로그램으로 진로결정자아효능감이 향상될 것이다. 연구가설 3. 학업중단학생을 위한 놀이를 통한 진로탐색집단상담 프로그램으로 진로의사결정유형의 유의미한 변화가 있을 것이다. 연구의 대상으로 학업중단을 결심하여 담임선생님께 의뢰되거나 자발적으로 상담실을 방문한 43명중에서 22명을 놀이집단으로 놀이를 통한 진로탐색집단상담을 실시하고, 21명을 통제집단으로 일반진로프로그램을 실시하였다. 프로그램을 실시하기 전 놀이집단, 통제집단 모두에게 고등학생 학교적응척도, 성취동기검사, 진로결정 자기효능감검사, 의사결정유형검사로 사전검사를 실시하였으며 프로그램 실시 후 동형검사지로 사후 검사를 실시하였다. 본 연구에서 성취동기, 진로결정자아효능감, 의사결정유형척도를 사용하였다. 본 연구는 실험처치 효과를 검증하기 위해 SPSS 17.0을 이용하여 분석하였다. 자료분석은 사전, 사후검사점수로 평균과 표준편차를 산출하고, 평균차의 유의성을 검증하기 위하여 대응표본 t 검정(paired t-test)을 실시하였다. 본 연구결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 학업중단학생을 위한 놀이를 통한 진로탐색집단상담프로그램으로 성취 동기가 향상되었다. 둘째, 학업중단학생을 위한 놀이를 통한 진로탐색집단상담프로그램으로 진로결정자아효능감이 향상되었다. 셋째, 학업중단학생을 위한 놀이를 통한 진로탐색집단상담프로그램으로 진로의사결정유형의 유의미한 변화는 없었다. 본 연구는 이상의 연구결과를 바탕으로 교사는 학업중단학생들에게 성취동기와 진로결정 자아효능감 향상으로 올바른 선택을 위한 의사결정유형의 변화를 하게 되도록 지원해야 한다. 본 연구결과를 토대로 학업중단의 위기를 겪고 있는 청소년들에게 놀이활동뿐 아니라 참여가능한 다양한 교육과정과 학업중단을 예방하기 위한 상담전략이 절실하게 요구되어진다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to confirm the effect of the career exploration group counseling program using play on achievement motivation, career decision-making self-efficacy and career decision-making type of drop out high school students. The hypotheses of this study are as follows. First, the career exploration group counseling program using play will have an effect on the achievement motivation. Second, the career exploration group counseling program using play will improve the career decision-making self-efficacy. Third, the career exploration group counseling program using play will be meaningful in the career decision-making type. The study object is 43 drop out students who voluntarily visited or were referred to the school counseling room. The 22 students of them are treated with the career exploration group counseling program using play. The controlled group of 21 students are applied the career group counseling program. The measuring tools used in this study were the school adaptation of highschool students, achievement motivation test, career decision-making self-efficacy test, and career decision-making type test. In order to verify the effectiveness of career exploration group counseling program using play, the SPSS 17.0 statistics program was used for data processing. Regarding the pre-test results, the effect of career exploration group counseling program using play was confirmed after the experimental and controlled groups were t-tested. According to the results of this study, it was found that the achievement motivation and the career decision-making self-efficacy improved and the career decision-making type was not very meaningful Therefore, It is evident to say that the career exploration group counseling program using play is effective in changing the drop out high school students' career decision-making type and improving the achievement motivation and the career decision-making self-efficacy.

more