English-language Story Books in the Elementary School Classroom: Strategies and Practices for Implementing Spoken English : A study based on grade four Korean elementary school students
초등학교 영어교실에서의 영어동화책 활용 및 실행: 영어 말하기의 흥미유발, 참여유도, 자신감 향상 목적 (초등학교 4학년 학생을 대상으로)
- 주제(키워드) English-language , Story books , Speaking , Elementary school classroom
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 Dan Disney
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047237
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
The present study explores the effects of English-language story books and story book based activities on elementary school students’ speaking and also to examine if story books are an effective tool to increase students’ motivation, interest and confidence in speaking English. It encourages the use of story books to teach English speaking in class, as well as to improve the speaking conditions in Korean EFL class using story books. An experimental lesson was carried out over a period of 16 lessons for a total of 24 hours, involving 13 fourth grade elementary school students from an elementary school in Seoul, Korea. These 13 students have low proficiency in English and low interest and motivation in speaking English compared to the average grade four students in the same school. The experimental lesson was based on story books and a variety of story book related activities. Four different story books were used and story book related activities were mainly based on speaking activities, as the aim of the research is to find out the influence of story books on motivation, participation and confidence in speaking English. Three surveys were conducted throughout the experimental lesson to measure the difference of students’ needs, confidence, interest level, and English proficiency skill, especially speaking skills, over a period of one month; and to testify whether the use of story books and story book based activities possess a positive impact on students’ motivation, participation and confidence to speak in English. The results of the surveys demonstrated that English-language children’s story books are beneficial to the enhancement of students’ interest, willingness to participate, confidence and motivation to speak. It leads to the assumption that using story books and story book based activities in elementary schools will contribute in improving the speaking conditions in an EFL class, as well as encourage the development of students’ interest, confidence and motivation to speak English.
more초록/요약
본 논문은 영어 동화책의 활용이 초등학생 영어 말하기의 동기유발, 참여유도 및 자신감 향상에 미치는 영향을 검증해 보고자 한다. 더하여, 영어 동화책의 사용을 장려하여 교실에서 영어로 말하기를 유도하고, 초등학교 영어교실의 영어 말하기 환경개선에 도움이 됨을 검증하고자 한다. 현재 초등학교 영어 교육 상황을 진단하기 위해 153명의 초등학교 4학년 학생을 대상으로 설문조사를 시행했다. 설문 결과는 영어 동화책의 활용이 영어학습에 대한 동기유발 및 수업 참여유도, 학생들의 자신감 형성 및 말하기 능력의 향상에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었고, 더 나아가 이것을 증명하기 위해 영어 동화책을 활용한 실험을 실행했다. 실험 수업은 총 24시간 동안 16회에 걸쳐, 영어회화에 대한 동기가 부족하고 참여율 및 자신감이 낮은 13명의 서울소재 초등학교 4학년 학생을 대상으로 진행되었다. 실험 수업은 4권의 동화책을 사용했고, 영어회화 위주의 활동으로 이루어졌다. 한 달 동안의 실험 수업을 통해 학생들의 느낌, 자신감, 흥미, 말하기 능력을 측정하기 위해 3회의 설문조사를 실시했다. 또한 영어 동화책의 활용이 학생들의 말하기에 있어서의 동기유발, 참여유도 및 흥미유발에 긍정적인 효과가 있는지를 확인하기 위한 설문조사도 3회 실시했다. 일련의 실험 결과, 유아용 영어 동화책은 말하기에 있어서 학생들의 흥미유발, 참여유도, 자신감 및 동기 형성에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 알 수 있었다. 또한 초등학교에서의 영어 동화책의 활용은 영어 말하기 환경을 우호적으로 개선하여 학생들의 말하기에 대한 흥미, 참여, 자신감을 향상시킬 수 있음도 알 수 있었다.
more