고정희 시와 90년대 여성시의 에코페미니즘 연구
- 주제(키워드) 모성 , 대지의 힘 , 생명의 살림 , 보살핌 , 베풂 , 배려의 사고
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김승희
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047226
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
<국문초록> 본 연구는 고정희 시와 90년대 대표적인 김선우, 문정희, 최문자 시를 중심으로 에코페미니즘의 양상을 연구하는데 목적을 둔다. 1980년대 이후 여성 시인들의 의식이 많이 변화되었다. 그동안 고정희 시와 여성시를 페미니즘의 시각에서 주로 다루어 왔다. 그러나 남성과 여성의 분리 내지는 대립이 아닌 양성문학을 주장한 고정희 시에 ‘생명살림’, ‘나눔’, ‘상호의존 및 협력’, ‘평등의 원리’ 등 에코페미니즘의 양상이 많이 나타나는데도 불구하고 연구가 부족했다. 이러한 측면을 주목할 때, 고정희 시를 에코페미니즘의 시각에서 새롭게 연구할 가치가 있다. 뿐만 아니라, 90년대 몇몇 여성시에서도 에코페미니즘의 시각에서 전개된 시들이 있다. 따라서 대표적인 작가와 작품을 선별하여 80년대 고정희 시와 90년대 여성시의 에코페미니즘의 양상이 연관되었는지를 연구할 필요가 있다. 2장에서 에코페미니즘의 개념과 발생배경을 알아보고, 에코페미니즘의 속성과 원리를 살펴본 후, 에코페미니즘의 시학원리를 추론해냈다. 에코페미니즘의 속성을 네 가지로 정리하면 다음과 같다. 자연생명이 상호협력과 보살핌의 윤리를 갖는다는 점. ‘따라잡기 개발’논리를 반대한다는 점. 자본주의 가부장제에서 각각의 문화를 획일화하거나 표준화한 상품으로 환원할 때, 문화적 다양성을 중시하려는 방향을 지니고 있다는 점. ‘자급적 관점’을 갖고 자연을 개인의 이윤을 위해 착취하는 대상으로 보지 않고 공유하려는 입장에 있다는 점 등을 내세울 수 있다. 그 결과 에코페미니즘은 우리 자신이 자연의 일부이며 만물이 유기적으로 연결되어 있음을 일깨운다. 우선 생명의 무게를 동등하게 대하는 평등원리가 있다. 또한 남성중심, 서구중심에 의해 착취, 억압되는 서열화, 위계화를 배격하고 상호의존, 나눔의 세계로 안내해 주는 것이 에코페미니즘의 속성이다. 본 연구를 위한 에코페미니즘의 원리는 여성적 원리이다. 또한 소소한 일상과 작은 사물에 대한 관심, 소외된 약자에 대한 관심을 갖는 것이 에코페미니즘의 시각이다. 여기서 연구자는 에코페미니즘의 시학의 원리를 크게 세 가지로 압축하여 제시한다. 1) 여성의 몸을 통한 상상의 출발이 자연과 모성에 내재하는 생명의 원리에 둔다는 점. 2) 여성과 남성의 상호의존성 혹은 ‘나눔’의 의식을 여성적 상상력에 의해 표현한다는 점. 3) 배려의 가치를 회복하고 확산하는데 있어 보살핌의 윤리를 바탕으로 한다는 점이다. 3장에서는 고정희 시에 나타나는 에코페미니즘의 양상을 크게 4가지로 항목화하여 살핀다. 먼저, 가부장적 억압의 상황을 그려낸 작품을 통해 여성이 처한 억압의 실체를 밝히고, 고정희 시에 자주 등장하는 ‘어머니’가 생명의 모태로서 존재하는 양상을 분석한다.둘째,근대성, 자본주의 개발논리에 의해 파괴되고 억압되는 상황을 제시하고, 생태주의적 사유와 여성주의 사유가 만나는 지점에 에코페미니즘의 원리인 모성성, 감성, 직관과 관련된 것과 고정희 시에서 생명력의 순환성을 확장시켜 나가는 점을 논의한다. 셋째, 개발논리에 의한 자연 파괴의 상황에서 전통적인 대지모 사상과 가이아 이론을 바탕으로 억압당한 어머니에서 구원과 치유의 모습을 지닌 어머니, 생명살림을 실천하는 어머니에 대하여 논의했다. 끝으로, 고정희 시에 보이는 다양한 표현과 언술방식을 다섯 가지로 나누어 살폈다. 1) 따뜻함과 너그러움, 부드러움 등을 연상시키는 자연 소재와 모성적 시어을 많이 썼다는 점 2) 부정적 역사, 현실에 대하여 굿시, 민요, 주기도문, 옛 말투, 서간체 등 다양한 표현전략을 활용하여 비판의 정서를 확장시킨다. 특히 ‘씻김굿’을 통해 죽은 영혼에 대한 진혼과 정화의식은 해원과 닿아 있으며, 나아가 비극적 현실을 한자리에 불러놓고 화합, 치유 등을 도모하는 시인의 의도를 잘 살려내고 있다는 점 3) 직설적 표현과 비속어, 민중들의 거친 말(욕설)을 빌려와 군부독재정권에 저항하는 의식을 담아냈다는 점 4) 예수 혹은 조선 중기 황진이, 허난설헌, 신사임당, 이옥봉 등 당대 남성중심사회에서 살았던 여성을 화자로 내세워 고정희 시인의 여성해방, 생명의식의 말을 대신하게 한 점 5) 서간체, 의고적 문체, 의성어를 통해 비극적 정황을 더욱 또렷하게 드러내고 있다는 점 등을 논의했다. 그 결과, 왜곡된 여성관에 대한 저항과 대항적 목소리를 내고 있다고 보았다. 4장에서는 김선우, 문정희, 최문자 시인 등 90년대 여성시를 중심으로 에코페미니즘의 양상을 세가지로 나눠 살폈다. 에코페미니즘의 입장은 자연과 관련성이 많은 여성성의 가치가 회복됨으로써 생태도 살리고 인간세계도 살릴 수 있다고 본다. 먼저 여성의 신체를 ‘만남’과 ‘나눔’으로서의 몸으로 보았다. 김선우 시인은 여성과 자연과의 긴밀한 연관성을 여성의 몸을 통해 표현했다. 또한 순환론의 입장에서 ‘자연과의 교감’을 바탕으로 인간중심적 세계관, 도구적 이성, 성장 제일주의 등을 배격하고 있다. 마침내 여성의 몸을 상처를 보듬고 치유하는 대상으로 보고, 생명의 근원, 순환하는 몸에 대해 작품을 분석했다. 특히 배설에 대한 관심과 표현을 통해 생명의 평등원리, 우주적인 순환성을 드러낸 것으로 살폈다. 문정희 시인은 원시적 밀림지역을 통해 왕성한 생명력을 추구하고 ‘상호의존’과 ‘나눔’에 대한 관심과 만물을 길러내는 위대한 어머니, 원시적 생명에 대한 귀착 등을 추구한다는 점을 논의했다. 최문자 시인의 경우, 여성이 처한 상황을 상처로 표현했다. 특히 식물이미지를 활용하여 생명의 공유와 나눔의 실천원리를 보인다. 더불어 문명의 개발을 비판하면서 생명을 향한 절박한 호흡에 대해 논의했다. 두 번째, 모성성의 재창조에 대하여 논의했다. 대지와 여성은 여성적 원리로서 보살핌, 포용, 부드러움, 안식처 등이 작용한다. 자연에서는 만물이 평등하고 조화롭게 공존한다는 점을 김선우 시에서 분석했다. 자연과 여성의 이미지는 생명의 의미를 상승시키는 유기체로서 상호작용하며 모성성을 통해 발현된다. 문정희 시인의 경우, 여성과 자연이 갖는 신성한 대지의 속성에 맥락이 닿아 있다. 건강한 대지와 어울릴 수 있는 야생적인 남성상(멋진 잡놈)을 그려낸다. 최문자 시인은「나무고아원」작품 등을 통해 개발논리로 파헤쳐진 생명의 대상들을 표현함으로써 에코페미니즘의 시각에 가깝다는 것을 논의했다. 에코페미니즘의 시적원리인 보살핌의 원리, 모성성과 배려의 가치를 확산시키는데 최문자 시에서도 궁극적으로 권력, 문명, 특정이데올로기에 의한 차별이 사라진 세계를 지향한다. 마지막으로 타자와 화합하는 상생적 목소리에 대해 논의했다. 김선우 시 세계는 여성화자를 통해 자연에 대한 세심한 관찰과 일상속의 어머니 혹은 여성에 대한 치밀한 관찰과 깨달음을 형상화했다. 그 깨달음을 부사어와 쉼표를 통해 표현해 냈다. 생명의 언어는 도발적인 언어이며, 여성의 몸에 대해 솔직하게 표현한다. 감각적 시어를 사용하여 생동감을 주려 했고, 강원도 사투리까지 표현함으로써 생생함을 더해 준다. 특히 경어체를 많이 씀으로써 80년대 고정희 시에 비해 격렬하지 않은 목소리로 발화하고 있다. 문정희 시의 경우, 초기의 감각적 이미지에서 벗어나 생명존중의식을 향한 단호한 의지와 신념을 표현한다. 은유적 표현과 직설적 표현을 결합하여 솔직하고 당당함을 보인다. 최문자 시인도 식물이미지 언어를 대거 활용한다. 이것은 남성언어로 일관된 사회 현상에 대한 전복적 전략이다. 예컨대, ‘옥수수를 옥수수로 부르지마’라고 표현함으로써 남성권력, 근대성, 가부장제 언어를 거부하고 타자인 여성의 언어 찾기를 시도한다. 결국 90년대 여성시에서는 상처와 치유의 과정을 보이며, 타자에 대한 상생적 목소리가 많아졌음을 살폈다. 요컨대, 80년대 고정희 시의 에코페미니즘은 ‘억압이 없는 사회’를 꿈꾸고 민족의 비극, 역사의 비극으로 인하여 죽어간 영혼들의 원혼을 풀어주는 굿시 형식을 활용한다. 또한 생명살림, 나눔, 평등의 원리를 구현하려는 웅장한 장시를 구사한다. 90년대 여성시는 모국어의 특색과 아름다움을 창조적으로 가꾸고 여성 몸과 자연성의 동질화를 추구하고, 모성과 대지의 힘을 통해 생명의 발현, 생명의 순환성을 추구한 에코페미니즘의 시각과 결합하여 여성적 삶이 체화된 언어의 경지를 드러낸다. 따라서, 앞으로 에코페미니즘을 지향하는 여성시는 생명존중의식, 평등, 나눔과 보살핌 등의 의미창조 과정이 충만한 울림으로 세상을 두드릴 것이다. 주제어; 에코페미니즘, 가부장제, 개발, 모성, 여성성의 원리, 어머니, 대지의 힘, 생명살림, 나눔, 평등의 원리, 굿시, 대항적 목소리, 상생적 목소리, 생명의 순환성.
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[Abstract] The purpose of this study lies in inquiring into the trends of ecofeminism expressed in Ko Jeong-hee's poetry and the works of noted women poets of the 90s such as Kim Seon-woo, Moon Jeong-hee, and Choi Moon-ja. It is said that general women poets' way of thinking changed substantially since the 1980s. Meanwhile, the focus of many researches was brought to Ko Jeong-hee's poetry and some women's poetry within the framework of eminism. Despite diversified aspects of ecofeminism, including but not limited to 'life giving', 'sharing', 'codependency and cooperation', and 'principle of equality', expressed in Ko Jeong-hee's poetry that aimed for bisexual literature rather than separation or conflict of male and female, there has always been a lack of research on such issue. In this respect, it is worthwhile to dig into Ko Jeong-hee's poetry on the perspective of ecofeminism. Besides, there are some women poems of the 90s that were elaborated in the viewpoint of ecofeminism. Thus, it is advisable to opt for some representative female poets and their works, in order to conduct a research on the correlation between the aspects of ecofeminism in Ko Jeong-hee's poetry of the 80s and those of other women poems of the 90s. Chapter 2 examines the concept and background of ecofeminism, and studies its properties and principles, to ultimately infer the fundamentals of the study of poetry in ecofeminism. The properties of ecofeminism shall be classified into the following four divisions. Firstly, natural organism has an ethics of mutual cooperation and caring. Secondly, ecofeminism is opposed to the logic of 'imitational evelopment'. Thirdly, it lays emphasis on cultural diversity, when respective culture is unified or reverted to standardized product within the capitalist patriarchy. Lastly, it intends to share the nature upon the self-sufficient perspective rather than exploit it for personal gain. Consequently, ecofeminism opens our eyes to the eternal truth we are a part of nature and everything under the sun is connected one another. In addition, there is a principle of equality that makes no distinctions of lives. What excludes any ranking and hierarchical system based on patriarchy and Occidentalism, and leads to the world of codependency and sharing is the property of ecofeminism. The principle of ecofeminism for this study is a feminine one. What pays heed to the trifles, small objects, and neglected class is the viewpoint of ecofeminism. The fundamentals of the study of poetry in ecofeminism are suggested in the following three divisions. Firstly, the beginning of imagination through woman's body lies in the principle of life, inherent in nature and maternal instinct. Secondly, the codependency of male and female or the ritual of 'sharing' is expressed under feminine imagination. Thirdly, restoration and diffusion of the value of consideration is based on the ethics of caring. Chapter 3 sets down the aspects of ecofeminism, expressed in Ko Jeong-hee's poetry, by 4 items. Firstly, it digs into the true nature of suppression on women, through the works that depicts the actual conditions of patriarchical suppression in detail, and analyzes the aspects of 'mother' existing as the matrix of life. Secondly, it suggests the situation being destroyed and suppressed by the concept of development based on modernity and capitalism, and bounces around how to extend the circularity of life expressed in Ko Jeong-hee's poetry as well as the principles of ecofeminism; motherhood, sentiments, and instincts, to the point where ecological causes and feministic causes. Thirdly, it discusses several images of mother being suppressed, saving and healing, and putting life-giving into practice, on the basis of traditional idea of Mother Nature and theory of Guyana, amid the serious environmental destruction. Lastly, it classifies various methods of expression and discourse in Ko Jeong-hee's poetry into the five following categories. Firstly, natural materials and maternal poetic dictions that bring the images of warmth, leniency, and tenderness are frequently used. Secondly, it makes the most of diverse expressive strategies; shamanistic poetry, folk songs, Lord's Prayer, old-fashioned words, and epistolary style, to extend critical sentiments to the negative past and present. Particularly, the payer for repose of souls and subsequent purification rituals through 'Ssitgim-gut' is closely connected with relief of grudge, and well represents the intent of the poet who seeks for ultimate harmony and healing for the tragic reality. Thirdly, some straightforward expressions, expletives, and tough words are borrowed to demonstrate the grass-roots resistance against military dictatorship. Fourthly, Jesus Christ or Hwang Jin-yi, Heo Nanseolheon, Shin Saimdang, and Lee Ok-bong, the women who lived in an androcentric society, became the narrator to represent Ko Jeong-hee's opinion about women's liberation and understanding of life. Fithly, epistolary style, peuso-antique style, and imitative words are used to clearly express the tragic situation of the time. As a result, it is seen as a resistant and oppositive voice against distorted view of womanhood. Chapter 4 classifies the aspects of ecofeminism, expressed in the women's poetry of the 90s such as Kim Seon-woo, Moon Jeong-hee, and Choi Moon-ja, into the following three categories. The standpoint of ecofeminism is that both ecology and human world can be saved, as the value of feminity bounces back. Firstly, woman's body was considered a medium of 'meeting' and 'sharing'. Kim Seon-woo expressed the close relation between women and nature in the form of a woman's body. She shows strong disapproval of anthropocentric outlook on the world, instrumental reason, and growthism, drawing her arguments from 'communion with nature', on the perspective of circular reasoning. Finally, he viewed woman's body as a subject that embraces and heals the wounds, and analyzed the origin of life and circulatory body for her works. Especially, the principle of equality of life and cosmic circularity were demonstrated by profound interest and expression of excretion. Moon Jeong-hee chased full vitality down in the impenetrable darkness of virgin forests, and aimed for the returning to primeval life as well as the Great Mother that nurture the interests in 'codepedency' and 'sharing'. Meanwhile, Choi Moon-ja expressed the situation of women as the wound. This poetress exploited the images of plant to show the sharing of life and the practice of sharing. She also criticized the development of civilization and spelled over desperate breath for life. Secondly, it goes to the bottom of recreation of motherhood. Mother Earth and women are the based on the feminine principles such as caring, magnanimity, tenderness, and shelter. It was found from one of the works of Kim Seon-woo that everything is equal and coexist in harmony in the nature. Images of nature and women interact as an organism which elevates the meaning of life, and are incarnated by motherhood. Moon Jeong-hee's works are in close contact with the quality of sacred earth of women and nature. She depicted a wild male image that goes well with the sound earth. It was shown that Choi Moon-ja expressed the the subjects of life destroyed under the logic of development through 「Tree Orphanag e」, which shows the greatest closeness to ecofeminism, among all the other lady poets. Her poetry spreads several poetic elements of ecofeminism such as principle of caring and value of motherhood, and ultimately aims for the world without discrimination by power, civilization, and ideology. Lastly, it deals with the coexistent voice that lives in a perfect union with others. Kim Seon-woo's poetry uses a female narrator to give shape to the minute observation on the nature and the enlightenment about mother or woman in daily lives. Such enlightenment is expressed in adverbial phrases and commas. The words of life is a provocative language that candidly depicts a woman's body. Sensuous poetic dictions are used to bring out the liveliness with the help of Gangwon-do dialect. Frequent use of honorifics make it less intense than Ko Jeong-hee's poetry of the 80s. Moon Jeong-hee fled from her early sensuous description and expressed her strong will and firm conviction towards the respect for life. A combination of figurative and straightforward expressions gives an indication of her candidness and augustness. Choi Moon-ja employed a pile of words based on the images of plant, which is a subversive strategy against the social phenomena expressed in masculine language. One of the lines of her poem, saying "Do not call corn a corn.", is a good example which seeks for women's language, in opposition to the male authority, modernity, and patriarchical language. In conclusion, it was found that the women's poetry of the 90s well describes the process of getting hurt and being healed, with a substantial increase in the coexistent voice for others. For instance, the ecofeminism in Ko Jeong-hee's poetry of the 80s dreams of 'asociety free from suppression', and takes the form of shamanistic poetry which relives the bitter resentment of souls died from national or historical tragedy. It also makes use of splendid long narrative poetry to incarnate the principles of life giving, sharing, and equality. Women's poetry of the 90s opened up new realms of feminine language in connection with ecofeminism that creatively decorated the distinctive characteristics and beauty of native language, pursued the unity of women's body and nature, and digged into the incarnation and circularity of life through the power of motherhood and Mother Nature. Therefore, women's poetry, which aims for true ecofeminism, is going to open the door of the world with a voice full of respect for life, equality, sharing and caring. Keyword: Ecofeminism, Patriarchy, Development, Maternal Instinct, Principle of Motherhood, Mother, Power of Mother Nature, Life Giving, Sharing, Principle of Equality, Shamanistic Poetry, Oppositive Voice, Coexistent Voice, Circularity of Life
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