지식서비스기업의 서비스 혁신에 영향을 미치는 조직의 역량에 관한 연구
An empirical investigation into the effect of the organizational capabilities on the service innovation in knowledge intensive business firms
- 주제(키워드) 지식서비스 , 서비스 혁신 , 지식관리역량 , 동적역량 , 운영역량
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 김용진
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 서비스시스템경영공학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047167
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
지식경제시대의 도래로 지식기반서비스 산업이 부각되면서 서비스 혁신에 대한 관심이 높아지고 있다. 지식서비스기업들은 경쟁우위를 얻기 위해 지식(Knowledge)과 스킬(Skill)을 핵심자원으로 활용하고 있는데, 이는 서비스 혁신에 매우 중요한 요소가 된다. 지식서비스기업의 주된 서비스 유형은 자사의 지식과 스킬을 제공하는 것이므로 이에 대한 관리역량의 중요성은 타 서비스를 제공하는 기업에 비해 매우 높다. 또한 급격한 환경변화에 따른 다양한 지식의 등장과 서비스 구성원들의 참여에 의한 가치의 공동창출은 지식서비스기업의 서비스 관리 및 운영역량의 진화를 요구한다. 이를 토대로 본 연구에서는 기존의 개념적 연구에서 벗어나, 서비스 혁신에 영향을 미치는 조직의 역량에 대해 살펴보고 이들이 어떠한 관계로 구성되는지를 알아보고자 하였다. 서비스 혁신에 영향을 미칠 것으로 예상되는 조직의 역량은 기존 문헌을 토대로 지식관리역량, 동적역량, 운영역량으로 구분하여 제시하였다. 실증분석 결과 세 가지 역량 모두가 서비스 혁신에 직·간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지식관리역량의 경우 운영역량에는 영향을 미치지 못하였지만, 동적역량 및 서비스 혁신에 직접적인 영향을 미쳤다. 또한 동적역량은 서비스 혁신에 직접적인 영향을 미치지는 못하였지만, 운영역량을 매개로 혁신에 기여하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 조직역량에 대한 관점에서 서비스 혁신을 이해하는데 도움을 주고, 지식서비스기업의 실질적인 혁신방안을 조직의 역량 강화 차원에서 제시했음에 의의가 있다.
more초록/요약
As the knowledge-intensive business service industry is emerging in the era of knowledge economy, companies in the industry are increasingly paying attention to service innovation. Under the service-oriented economic environment, knowledge and know-how are core resources for companies to secure competitive advantages and to innovate their services. In particular, as delivering knowledge and know-how is a major form of service for knowledge-intensive business firms, they must focus on management capabilities regarding the service more than other service-providing companies. In addition, widely-diversified knowledge and co-creation of value through members' participation under the rapidly-changing economy require knowledge-intensive businesses to actively adapt to the changing environment and develop service management and operation capabilities. Accordingly, this study, unlike previous conceptual studies, is designed to examine what organizational capabilities affect service innovation and how they are related. Based on the precedent studies, three organizational capabilities that were expected to affect service innovation were identified: knowledge management capabilities, dynamic capabilities and operational capabilities. This study found the three factors directly or indirectly have significant influences on service innovation of companies. Knowledge management capabilities had little impact on operational capabilities, but direct impact on dynamic capabilities and service innovation. Furthermore, Dynamic capabilities had no direct impact on service innovation, but contributed to innovation through operational capabilities. This study is expected to help organizations understand service innovation based on their organizational capabilities, and provide practical innovation measures for knowledge-intensive business firms to improve their organizational capabilities.
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