검색 상세

국회입법활동의 현황과 문제점 개선을 위한 연구

Actual Conditions of Legislative Process in National Assembly and Possible Ways to Resolve Problems in the Process

초록/요약

우리는 산업화과정에서 우수한 성적으로 ‘한강의 기적’을 이뤄냈다. 이후 급속도로 사회가 전문화되고 다양화 되어왔다. 그러나 현재 우리의 국회는 이러한 변화에 합당한 변화와 개혁을 이루는데 회의적인 모습을 보이고 있는 것이 현실이다. 입법과정에서 적절하지 않은 의사결정과 절차가 우리사회와 한 개인에게 커다란 부정적 결과를 초래할 수 있음은 절대로 간과할 수 없는 문제다. 때문에 입법을 함에 있어 문제를 야기 시킬 수 있는 그릇된 환경과 원인들에 대한 고찰을 통해 향후 입법과정의 발전적 방안을 마련해야 하는 것이다. 국회운영의 체계도 시대의 요구에 맞게 변화되어야하며 국민의 기본권을 보장하고 헌법의 이념과 가치를 실현함과 동시에 투명성과 효율성이 강화되어야 한다. 또한, 법률을 입안하는데 있어 절차적 정당성이 확보되어야 한다. 절차적 정당성이 확보된 상태에서 법률이 생성되어야만 국회는 국민들의 신뢰를 회복하고 이를 바탕으로 ‘준법정신’을 고취할 수 있으며 법집행의 실효성을 강화할 수 있다. 국회와 국회의원에 대한 국민들의 정치적 신뢰회복을 위한 노력이 선행되어야 국회입법과정의 제도적 강화와 동시에 상호보완적이며 통합적인 가치를 실현할 수 있을 것이다. 이러한 정치적 신뢰를 회복하기 위해서는 국회의 폭력사태나 법률안 날치기와 같은 문제점 등이 발생하지 않도록 국회 내의 본회의장과 상임위원회 회의장에서의 질서유지를 강화해야 한다. 아울러 국회의 법률안 입안과정을 통해 행정부 견제를 견고하게 수행함으로써 국민의 이익을 보장해야 한다. 행정부 견제는 국정조사와 국정감사제도가 충실하게 이행되어지고 이에 따른 진단과 평가결과는 입법을 통해 법률로써 재정립됨으로써 국민의 권리를 보장할 수 있다. 그러나 현재 국회의 입법과정을 통해 입안되어진 법률안이 헌법재판소에 의해 헌법불합치, 한정위헌, 한정합헌의 판결을 받는 사례가 속출하고 있으며 판결이 이루어져도 회복을 위한 제․개정 또한 제대로 이루어지지 않는 등 국회입법과정의 한계를 노정하고 있다. 때문에 입법과정에서 사전에 헌법불합치, 한정위헌, 한정합헌 등의 요소를 사전에 심의할 수 있도록 제도적 장치와 방안을 강구해야 한다. 국회에서 입법된 법률의 위헌성 문제는 국회의 권능과 국민들의 국회에 대한 신뢰에도 직결되는 문제이다. 또한 법률안이 입법절차를 통해 공포된 후 실효성을 거두기 위해서는 재정 건전성이 확보된 상태에서 재정의 뒷받침이 이루어져야 한다. 이를 위해서는 ‘법률안비용추계제도’의 기능이 제 역할을 할 수 있어야하며 적절한 자원의 배분과 법률과 예산집행의 현실적 연계가 이루어져야 한다. 때문에 이를 평가하는 예산심의와 결산심의 과정의 기능강화가 이루어질 수 있는 체계를 마련해야 한다. 국민을 대표해 법률을 발의할 수 있는 입법권자인 국회의원은 정치적 활동을 통해 선출되는 특징을 가지고 있다. 때문에 올바른 정당문화 정착과 선거문화 정착은 자질을 갖춘 인재를 국회에 유입시키는 촉매로의 핵심적 근본이 된다. 그러나 선거과정에서 발생되는 고비용의 부담은 입법과정에서의 특정집단과의 유착관계 형성을 태생시키고 있으며 이러한 환경에서 입안된 법률안이 발생시키는 문제들은 종국에는 국민의 피해로 돌아가는 악순환을 발생시키고 있다. 또한 정당공천과정에서 노출되는 계파정치와 공천헌금의 문제는 국회의원이 선거를 거쳐 당선된 이후에도 본인의 올바른 소신을 의정활동을 통해 실현하는데 걸림돌로 작용하기 때문에 간과할 수 없다. 이 밖에 국민들의 자발적 참여와 지속적인 참여가 이루어지고 이러한 참여를 통한 감시와 감독이 이루어질 수 있는 환경조성은 법률안의 질적 향상과 여론수렴의 강화에 효과를 가져 오게 될 것이다. 때문에 현실적인 정치자금의 개혁과 공천제도개혁은 법률안의 질적 향상을 위한 환경적 조건으로 필수적이다. 끝으로 앞에서 발생되는 입안과정과 정치적 환경에서 비롯되는 문제점들이 ‘입법평가제도’ 도입의 필요성을 증명해주고 있으며 또 다시 잘못된 요인들을 제․개정하는 과정에서 초래되는 제정낭비와 소모적 사회비용 발생을 최소화할 수 있다. 입법평가제도가 올바르게 도입되고 정착되어 기능할 경우, 이를 바탕으로 평가된 국회의원들의 성적표는 국민들로부터 선거과정에서 평가될 수 있으며 이는 양질의 실천 가능한 ‘공약개발’로 이어지는 선순환 구조를 형성하게 되므로 입법평가제도의 정착에 혼신의 노력을 경주해야 한다.

more

초록/요약

We Koreans achieved ‘the Miracle of Han River’ with excellent scores during modern industrialization process. Later, our society has been more specialized and diversified at rapid pace. However, our current National Assembly still reveals skeptical and disappointing practices which are obstacles to favorable reforms suitable for such social changes. Here, an absolutely big problem deserving careful attentions is that inappropriate decisions and their procedures in legislative process may have great adverse effects on our society as well as a person. That is why it is required to examine wrong settings and fundamental causes of any problem in legislative activities with a view to preparing possible developmental ways of legislation in the future. It is important for National Assembly to change its legislative operation system to meet emerging requirements of our contemporary age; assure national basic rights for people; realize the doctrines and values of Constitution; and reinforce the transparency and efficiency. Furthermore, it is essential to obtain procedural justifications for legislation. Only when a law is enacted with procedural justifications secured, the National Assembly can recover a relationship of trust with people, infuse ‘a spirit of law observance’ into them on the basis of such trust, and build up the efficacy of legal enforcement. It is demanded that both National Assembly and assembly persons should be committed to restoring a political trust in relationships with people, so that they can systematically reinforce legislative process in National Assembly and can realize a complementary and consolidated value. In order to recover this political trust, it is required to step up a system of public order at plenary session hall and standing committee conference hall in the National Assembly with a view to preventing current problems such as doing any act of violence or rushing a legislative bill through the National Assembly. In addition, it is also required for the National Assembly to solidly check the Administration through the development process of a legislative bill with a view to assuring national interests. The check over the Administration can assure the rights of people when both investigation in relation to government and a system of administration inspection are implemented in faithful ways, and any results of diagnosis and assessment are legally re-established through legislations. However, there are a series of cases that a legislative bill developed through current legislative process of the National Assembly is judged as incompatible with the Constitution, violating a limited part of the Constitution or complying with a limited part of the Constitution respectively by the Constitutional Court. Besides, even if any judgment is delivered on a legislative bill, there are few cases that its enactment or amendment is fully developed for the recovery of its effectiveness. This way, the National Assembly reveals limitations of legislative process. That is why it is important to devise any institutional instrument and program to deliberate issues like incompatibility with the Constitution, violation of a limited part of the Constitution or compliance with a limited part of the Constitution in advance through the legislative process. The issue of unconstitutionality regarding laws legislated by the National Assembly is an issue liked directly with people's trust of National Assembly as well as the authority of National Assembly. Moreover, it is also required that a law issued through legislative procedures of a bill should be financially supported on the firm foundation of financial health, so that it can be enforced in effect. To this end, it is important that the ‘Legislative Bill Cost Estimation System’ should be able to work well, while laws should be practically linked with execution of budget in parallel with appropriate allocation of resources. Therefore, it is required to make a system for functional reinforcement of deliberation on budget and account settlement in assessment of these factors. Assembly person, a holder of legislative power to initiate a legislative bill on behalf of people, is elected through his or her political activities. Thus, the settlement of sound culture in political party and election is a key fundamental as a catalyst for introducing qualified talents into the National Assembly. But a burden of high cost occurring in the process of election gives birth to creating a cozy relationship of certain interest group in the process of legislation, and the problems resulting from legislative bills developed in this environment lead ultimately to damages to people, as explained in vicious cycle. Moreover, the issue of splinter group politics and nomination ticket subscription, which are problems revealed in the process of party nomination, cannot be simply overlooked, since it works as an obstacle to lawmakers who try to realize their good convictions through legislative activities even after they are qualified as legislator through election. Furthermore, it is expected that the voluntary and ongoing participation of people in legislative process as well as the creation of settings where both public monitoring and control can be realized over legislative process on the basis of such participation will bring positive effects on improving quality of legislative bills and building up a collection of public opinions. Accordingly, the practical reform of political financing and party nomination system is essential as an environmental condition for improving the quality of legislative bills. Finally, the aforementioned problems resulting from legislative process and political environment demonstrate why it is necessary to introduce ‘Legislative Assessment System’, and this system can minimize any waste of precious financial resources and the occurrence of exhaustive social cost in the repeated process of enactment and amendment on wrong factors. If the Legislative Assessment System is soundly introduced and settled to work well, the scores of lawmakers on the basis of this system can be rated by people in the process of election. And this system also creates a virtuous cycle of ‘developing practical and quality public commitments.’ Hence, it is essential for Korean legislative world to devote itself to settlement of the Legislative Assessment System.

more