검색 상세

스마트러닝과 온라인 학습의 상대적 만족도에 관한 연구

A Comparative Study for User Satisfaction of Smart Learning and On-line Learning

초록/요약

Due to rapid growth of internet technology, online education environment through computer and high speed internet is accelerated instead of traditional face to face education. So online educational market size got bigger. However existing online education through line internet revealed its limit of limited space. To overcome limit of line internet, new smart learning realized by smart phone and tablet PC appeared with wireless internet technology to take a step forward in online education. These days various type of educational applications are being used and developments are being done continuously. However research about smart learning is still incomplete. So I thought there is a need to search more about smart learning. So in this research I tried to measure the factors affecting education and analyze satisfaction of smart learning use. Also by analyzing relative satisfaction of traditional online education I tried to verify which factors affect which education. All collection of data for an actual analysis was done by survey and target was university students and graduate students who have experience of smart learning and online education. Based on collected data, I used frequency analysis, correlation analysis, reliability analysis, factorial analysis and regression analysis. According to this research, the use of SNS didn't affect relative satisfaction and the expected effects of time and space, the use of smart devices and Grade affect the satisfaction of smart learning. Also result showed expected effectiveness of time and space has the most effect on use of smart learning.

more

초록/요약

인터넷의 기슬의 급속한 발전으로 인해, 교육환경에서는 전통적인 면대면 학습이 아닌 컴퓨터 및 초고속 인터넷을 이용한 온라인 학습 환경이 촉진되고 있으며, 온라인 교육 시장의 규모가 커지게 되었다. 하지만 유선 인터넷을 통한 기존의 온라인 학습은 제한된 공간에서 이루어지는 한계가 드러났다. 유선 인터넷의 한계를 극복하기 위한 무선 인터넷 기술의 급속한 발전과 함께 기존의 온라인학습에서 한 단계 더 나아가고 공간의 제약에서 벗어나고자 스마트폰과 태블릿PC를 통해 구현되는 스마트러닝이 새롭게 등장하게 되었다. 현재 다양한 형태의 교육용 어플리케이션이 이용되고 있으며, 그것에 관한 개발도 끊임없이 이루어지고 있다. 하지만, 현재 스마트러닝에 대한 연구는 미비한 실정이다. 그래서 스마트러닝에 대해 보다 깊게 탐색해 볼 필요가 있다고 보았다. 이에 본 연구에서는 스마트러닝의 이해를 토대로 학습에 영향을 주는 요인들을 측정하고 스마트러닝의 이용 만족에 대해 분석해보고자 하였다. 그리하여 기존의 온라인 학습과의 상대적 만족도를 분석하여 요인들이 어느 학습에 더 영향을 미치고 있는지 검증하고자 하였다. 또한 상대적 만족뿐만 아니라 전반적인 만족도, 학습 만족도, 재이용 및 추천에 대해서도 검증하였다. 실증분석을 위한 자료 수집은 설문조사를 통해 이루어졌으며, 스마트러닝과 온라인학습 모두 경험이 있는 대학생과 대학원생을 연구 대상으로 하였다. 이후 수집된 자료를 바탕으로 빈도분석, 상관관계분석, 신뢰도분석, 요인분석, 회귀분석의 통계기법을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 시‧공간의 기대효과와 학년은 상대적 만족도에 영향을 미쳤다. 둘째, 스마트기기의 활용, 시‧공간의 기대효과와 학년은 전반적인 만족도에 영향을 미쳤다. 셋째, 시‧공간의 기대효과와 학년은 학습 만족도에 영향을 미쳤다. 넷째, SNS의 활용과 시‧공간의 기대효과는 재이용 및 추천에 영향을 미쳤다. 그리고 시‧공간의 기대효과는 4개의 종속변수 모두 가장 많은 영향력이 있다는 결과가 나타났다.

more