소셜커머스의 사회적 메시지 영향력과 서비스품질에 따른 구매의사결정에 관한 연구
The Effect of Message characteristics on Social Influence process in social commerce
- 주제(키워드) 소셜커머스 , sns , 서비스품질 , 구매의도
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 송재기
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 서비스시스템경영공학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047137
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 사회적 메시지가 가장 많이 활용되고 있는 실제 소셜커머스 매체에서의 소비자 행동을 결정짓는 변수인 메시지 신뢰도, 지각된 정보의 중요성, 를 이용하여 그 수준에 따른 사회적 메시지의 효과를 조사하고자 하였다. 이에 소셜커머스를 통한 실제적인 구매 상황에서 SNS 메시지의 강도와 신뢰도, 관여도, 사회적 증거에 따라 구매결정에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 이 과정에서 소셜커머스의 지각된 서비스 품질이 어떠한 매개효과를 지니는지 검증하였다. 실증 검증을 위해 국내 상위 소셜커머스 업체 3군데에서 상품 및 서비스를 구매한 경험이 있으며, SNS를 이용하는 성인남녀를 표본으로 선정하여, 본 연구의 주요 요인인 사회적 메시지 영향요인에 따른 서비스 품질과 구매의도에 미치는 영향을 조사하기 위하여 다중회귀분석(multi regression analysis)을 통해 분석하였다. 본 연구에서 도출된 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 소셜커머스에 대한 SNS의 사회적 메시지 제공자의 신뢰도, 지각된 정보의 중요성, 대인간 정보 요인은 소셜커머스의 지각된 서비스 품질에 영향을 미칠 것이라는 가설 3를 검증한 결과, 신뢰도(.299) → 지각된 정보의 중요성(.158)→ 대인간의 정보(.101)의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소셜커머스에 대한 SNS의 사회적 메시지 제공자의 신뢰도, 지각된 정보의 중요성, 대인간 정보 요인은 소셜커머스 구매의도에 영향을 미칠 것이라는 가설 4을 검증한 결과, 이들 각 신뢰도와 지각된 정보의 중요성은 구매의도에 직접적으로 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 소셜커머스에 대한 SNS의 사회적 메시지 영향력에 따른 소셜커머스의 지각된 서비스 품질이 구매의도에 영향을 미칠 것이라는 가설 5를 검증한 결과, 서비스 품질이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
more초록/요약
This research aimed to study the effect of social messages by observing the credibility in message and the importance of perceived information, which are variables that affect the consumer behavior in the social commerce sphere ? a media that utilizes social messages the most. To do so, I tested how the intensity and credibility of the SNS messages, participation, and the social evidence affect the purchasing decision in the real purchasing situation, and what kind of mediated effect does the service quality of social commerce have in the process. For verification, male and female adults, who are SNS users and have previous experience of purchasing a product or service from the top 3 domestic social commerce companies, were selected as targets. And multi-regression analysis was used to study the key factor of this research - the effect of the social message on service quality and purchasing decision. The results of this study are as follows. First, after verifying hypothesis 3, which states that the credibility in the messengers who provide social messages on social commerce on SNS, the importance of the perceived information, and perceived interpersonal source will affect the acknowledged service quality of social commerce, the credibility had the highest influence (299) and the importance of the perceived information (158) and perceived interpersonal source (101) followed. Second, after verifying hypothesis 4, which states that the credibility in the messengers who provide social messages on social commerce on SNS, the importance of perceived information, and perceived interpersonal source will affect the purchasing decision, it was found that the credibility and the importance of obtained information did not have direct influence on the purchasing decision. Third, after verifying hypothesis 5, which states that the acknowledged service quality of social commere that was influenced by social messages on SNS will affect the purchasing decision, the affect that the service quality has on the purchasing decision was found significant
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