검색 상세

제조기업의 서비스화에 미치는 요인과 효과 분석

A study on the environment factors affect servitization in manufacturing companies and effectiveness

초록/요약

한국은 제조업을 중심으로 눈부신 경제발전을 이루었다. 그러나 현제 제조산업은 자신의 주력제품에서 치열한 경쟁으로 인하여 수익과 이윤에 감소하는 어려움을 겪고 있다. 이러한 현상은 석유화학제품, 철강, 전자제품을 중심으로 2004년을 기점으로 점점 악화되어 가는 현상을 나타내고 있다. 이러한 현상에서 제조기업들은 수익성의 향상과 고객을 확보하기 위하여 자신의 사업 영역을 서비스로 확장하고 있다. 제조기업이 제품에 따른 서비스를 제공하고 제품과 서비스를 결합하려는 최근의 움직임을 Guangjie Ren과 Mike Gregory(2007)는 ‘서비스화‘라 하였다. Guangjie Ren과 Mike Gregory(2007)에 따르면 제품 자체에만 초점을 두던 기업이 고객을 만족시키고, 경쟁우위를 획득하고, 기업성과를 개선하기 위하여 서비스 지향적이 되거나 서비스분야로 업무영역을 확장하는 것을 제조기업의 서비스화라 정의하였으며, 이러한 현상은 전 세계적으로 가속화되고 있다고 하였다. 그럼에도 불구하고 제조기업의 서비스화에 미치는 요인에 대해서는 연구된 바가 없다. 그리고 기존의 연구는 제조기업의 서비스화가 기업성과에 미치는 영향을 재무적인 부분에만 초점을 맞추어 수행하였다. 따라서 본 연구자는 제조기업의 서비스화에 미치는 영향요인을 연구하고 제조기업의 서비스화가 기업성과에 미치는 영향을 연구하였다. 연구는 기존에 연구된 문헌을 바탕으로 다음과 같은 가설을 설립하고 이를 검증하고자 하였다. 첫 번째로 기업가 정신이 제조기업의 서비스화에 (+)의 영향을 미칠 것이다. 두 번째로 제조기업의 서비스중요성 인식은 제조기업의 서비스화에 (+)의 영향을 미칠 것이다. 세 번째로 제조기업의 치열한 경쟁강도가 제조기업의 서비스화에 (+)의 영향을 미칠 것이다. 네 번째로 제조기업의 서비스화는 기업성과에 (+)의 영향을 미칠 것이다 라는 가설을 설립하고 이를 확인하고자 하였다. 가설을 확인하여 위하여 기존에 연구된 현황을 바탕으로 서비스화 된 국내 제조기업 103개를 대상으로 설문이 이루어졌으며, 기업과 정신과 서비스중요성 인식, 치열한 경쟁강도가 제조기업의 서비스화에 (+)의 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었으며, 제조기업의 서비스화도 기업성과에 (+)의 영향을 미친다는 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구를 통하여 제조기업의 서비스화 추세에 대한 보다 폭넓은 시각을 제시하고 향후 연구의 토대를 마련하고자 한다.

more

초록/요약

Korea achived remarkable economic development through manufacturing industry. But manufacturing companies suffer from the deteriorating revenues and profits due to the intensified competition in their core product markets. And the profit ratios of key manufacturing industries in Korea, such as petrochemical, steel, and consumer electronics, are in general declining after the peak of 2004, even though there are some exceptions. By these reasons, manufacturing companies are expand their businesses into services for improving profitability and secure customer loyalty. This recent movement to offering services and solutions through product is usually calld servitization in the literature by Guangjie Ren and Mike Gregory(2007) who defined it as Servitization is a change process wherein manufacturing companies embrace service orientation and develop more and better services, with the aim to satisfy customer’s needs, achieve competitive advantages and enhance firm performance. Nevertheless, there is no study about factors affecting servitization in manufacturing companies. And previous studies that servitization affect Corporate performance in manufacturing companies are limited only financial part. So I study about factors affect servitization in manufacturing companies and effectiveness. I test four research hypotheses based upon the various previous study underlying in service expansion. Hypotheses are: Fierce competition in main product market positively influence servitization; Entrepreneurship positively influence servitization; Realize the importance of Service positively influence servitization; Servitization positively influence Corporate performance. Samples used for the hypothesis tests consist of 103 Korean manufacturing companies that perform service business. The results show that fierce competition in main product market, entrepreneurship and realize the importance of Service are influence servitization. And servitization manufacturing companies that expand their businesses into services positively influence corporate performance. Hopefully, This study would help understanding reasons of servitization in manufacturing companies so that Korean manufacturers realize continuous growth hereafter.

more