검색 상세

A Requirements Management Framework For Service Systems

서비스 시스템을 위한 요구사항 관리 프레임워크

초록/요약

Service Systems are increasingly being utilized to keep pace with the changing environment and business requirements. Moreover, service requirements management is very significant for service design. Managing service requirement is one of the core activities in developing service systems. In order to manage service requirements, value co-creation has to be accomplished. For value co-creation, the notion of “value in use” is necessary. While using a service system, new and unexpected needs or requirements can be discovered. Discovering new requirements may also result from value co-creation. Thus, when the service is being used, value can be co-created. In order to accomplish value co-creation in the service system, service development life cycle has to be considered. It consists of two phases, namely, Design time and Run time. For a service system to be effective, similar to managing requirements during the design time, we also have to manage new requirements during the run time. Therefore, in this research, based on the service development life cycle, we propose a service requirement management framework using KANO model and AHP technique. Moreover, for the run time phase, we propose goal comparison process. To demonstrate the feasibility of our proposed framework, we have applied it to the Hotel Reservation System’s case. With the HRS example, we discuss the entire process of managing requirements for design time and run time using our proposed framework. For service requirements management, based on service development life cycle, we integrate KANO model, AHP and goal comparison process together. This is the first attempt for such service requirement management. Thus, our integrated framework makes a concrete contribution to the service system literature and service system practice.

more

초록/요약

기업들은 서비스 환경의 변화와 서비스 요구사항의 변화에 효율적으로 대응하기 위하여 서비스 시스템의 활용을 증대하고 있으며 서비스 요구사항 관리는 서비스 시스템 개발을 위하여 가장 중요한 요소 중 하나이다. 전통적 공학적 관점에서의 요구사항 관리와는 다르게 서비스 요구사항을 관리하기 위해서는, 가치 공동 창출이 이루어 져야 하며, 가치 공동 창출을 위해서는 사용에서의 가치가 필수적이다. 이는 서비스 시스템이 사용 될 때, 새롭고 기대하지 못했던 기대나 요구사항 들이 발견될 수 있다는 것을 말하며, 서비스 시스템 이용 시 새로운 요구사항을 발견하여 이미 이용중인 서비스 시스템에 적용하는 것이 전통적인 소프트웨어 분야와는 다르게 서비스 분야에서 더욱 중요하게 여겨지는 이유이다. 그렇기 때문에 서비스 시스템 관점에서 가치 공동 창출을 달성 하기 위하여 서비스 개발 생명 주기라는 것이 고려되어야 한다. 왜냐하면 서비스 개발 생명 주기는 설계 시간과 운영 시간 두 가지 단계로 구성되는데, 서비스의 특징에 기인하여 설계 시간과 운영 시간 모두에서 요구 사항이 관리 되어야 한다. 그러므로 본 논문에서는, 서비스 개발 생명 주기를 기반으로 서비스 요구사항 관리 프레임 워크를 제안하고, 실제 서비스의 요구사항들을 이용하여 본 논문에서 제안하는 프레임 워크를 설명한다. 세부적으로는 서비스 요구사항 관리를 위해 서비스 설계 시간에서는 KANO model 과 AHP를 이용하여 요구사항을 분석하며, 운영 시간에서는 Goal 비교 방법을 제안하여 분석을 한다. 그리고 세부적으로 호텔 예약 시스템의 요구사항들을 이용하여 본 논문에서 제안하는 서비스 요구사항 프레임워크를 설명한다. 본 연구를 통하여 전통적인 요구사항 관리와 다르게 서비스 개발 생명주기의 설계시간과 운영시간에 KANO model과 AHP 그리고 Goal 비교 방법 함께 적용함으로써 최초로 서비스 요구사항 관리를 시도하였다는 것이 본 연구의 기여이며, 또한 이는 앞으로 서비스 시스템 학문분야와 서비스 시스템과 연관된 많은 분야에 도움이 될 것이다.

more