3차원 정보와 동작인식을 이용한 실시간 드로잉 연구
The Line Drawing of Human Movement : Based on Recognition of Human Gesture
- 주제(키워드) 실시간 드로잉 , kinect , 제스쳐 인식 , 3d depth
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 이상욱
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원 예술공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047080
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문의 목적은 인간의 행위로 인해 생기는 우연 또는 의도적 움직임을 3차원 공간 안에서 입체적인 선을 이용, 그 안에서 느낄 수 있는 리듬감을 시각화 하는데 있다. 입체적인 선으로 표현된 이미지는 관객이 주체가 되어 실시간으로 만들어지고 저장 및 재생산의 과정을 거치면서 조형성을 띠게 된다. 만들어지는 결과물의 주체는 관객이지만 그 주체들의 움직임을 어떻게 조형적으로 표현하는가가 본 연구의 주 핵심이다. 2차원 평면이 선으로 이루어진 형태라면 그 형태들의 재구성이 3차원 공간을 만들어 낸다. 3차원은 x, y, z 값의 정보들로 구성된다. 실재 공간에서의 움직임은 그 정보들의 취합이다. 인간의 행위가 그 정보들의 다양한 구성으로 이루어져 있다는 점이 본 연구의 동기라 할 수 있다. 관객 움직임의 정보 값을 얻어 내기 위해 이용한 인터페이스는 비가시적인 것을 이용했다. 카메라 적외선 센서를 이용한 blob detecting의 vision 기술이 그것인데 Z축의 depth값을 얻기 위해 마이크로소프트사에서 시판하고 있는 kinect 적외선 센서를 사용했다. 그 행위를 재구성하여 이미지화 하는데 비가시적인 인터페이스를 이용한 이유는 관객과의 보다 자유로운 소통을 위해서이다. 미디어 아트에서는 실시간 인터랙션이라는 소통의 과정을 많이 사용하게 된다. 관객이 작품에 다가서기 위해 동시대의 미디어 아트는 예술이 갖는 주술적 가치를 벗어나 관객과 자유롭게 소통할 수 있는 길을 열어 놓았다고 생각한다. 하지만 관객이 작품에 다가서는 과정에서 많은 설명과 지침이 요구되었고 본인은 그 점에서 관객이 자유롭게 경험할 수 있도록 그 방법을 모색하였다. 구현에 있어 기술적 어려움과 난제는 있었지만 관객과 보다 자유롭게 소통할 수 있는 방법으로 작품의 완성도를 높였다. 3차원 공간의 정보 값을 가지고 사실 상 구현되는 공간은 2차원 평면이다. 2차원의 평면에서 보여지지만 다시 그것이 3차원 즉 입체적으로 재현될 수 있게 3D 모니터 디스플레이를 사용하였다. 3차원 구현 카메라로 촬영을 해서 3D 모니터로 재현될 때 그 의미는 더 해 질 수 있겠지만 일단 본 논문에서는 3D모니터 자체가 3차원으로 재현하도록 convert 해 주는 기능만을 이용하였다. 가상의 공간에서 입체감과 리듬감을 가지고 실재 공간에서의 움직임을 조형적으로 표현한다는 것이 자연스러울 수 있다고 생각하지는 않는다. 가시적인 움직임을 조형적으로 이미지화하는 데에는 많은 고민과 연구가 요구된다고 생각한다. 본 연구의 결과물인 “3D Gesture line drawing” 작품은 관객이 작가가 설정한 조형적 GUI를 이용하여 자신의 움직임을 시각화하는 과정을 흥미롭게 경험할 때, 작가와 관객의 소통의 결과물로 완성된다고 하겠다.
more초록/요약
The basis of this installation was a three-dimensional space using a 3-D line, where the accidental and deliberate movements of human action can be felt through rhythmic visualization. With the spectators as the subject, an image is expressed with a 3-D line in real-time. Undergoing a process of creating, saving, and reproducing, plasticity is generated. Although the subject of the resulting product is the spectator, the core of this research focuses on how the movement of the subject is fluidly expressed. If lines form the 2-D plane, the shape's reconstruction will produce the 3-D space. The third dimension is composed of x, y, z coordinate information. The actual movement that takes place within the installation space is collected as information. The motivation of this thesis is to dynamically compose human action. Using an invisible interface, the coordinates of the spectator's movement can be captured. Mainly, the blob detecting in vision technology from camera infrared sensors is utilized. However, to obtain the z-axis's depth coordinates, Microsoft's kinect infrared sensors are used. The reason for using the invisible interface for imaging the reconstructed actions is to create conversation among spectators. In media art, conversation based on real-time interaction is frequently exercised. In order to draw in spectators, I believe that contemporary media art must diverge from the mysterious realm of art and embark on a new path that allows free and easy conversation. However, when the spectator approached the project, they required a lot of explanation and instruction and I sought after a method where the spectator could easily experience the project. Although there are technical difficulties and dilemmas in implementation, I raised the degree of completion of my project by adjusting it to create freer and easier conversation with the spectators. Utilizing the coordinates of three-dimensional space, the actual materializing space is a two-dimensional plane. the movement is seen in a two-dimensional plane, it is reproduced three-dimensionally in a 3-D plane by the way of a 3-D monitor display. To the fact that the movement was shot with a three-dimensional materializing implementation camera, when it is reproduced with a 3-D monitor, the meaning can be damaged. However, for this thesis, the 3-D monitor's ability to convert was used so that the movement can be three-dimensionally reproduced. Nevertheless, I do not believe that fluidly expressing the three-dimensional effect and sense of rhythm of imaginary space in movement within real space can be easy. believe that for fluid imaging of visible movement, much thought and research is necessary. The installation of this research, "3D Gesture Line Drawing", allows spectators to use the fluid GUI that an artist has set-up to experience the visualization process of their own movement. After a memorable experience, the result of the artist and spectator's conversation is the completion of the installation
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