제작활동 미디어 교육을 위한 수업 설계 연구 : 초등학교 6학년 학생의 절지애니메이션 제작을 중심으로
A Study on Class Design for Producing Activities for Media Education : Focusing on producing Cut-out animation for sixth graders
- 주제(키워드) 미디어교육
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김양은
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 미디어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047067
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 절지애니메이션 제작 활동으로 미디어 교육의 수업 설계를 개발하고 수행한 연구이다. 애니메이션 제작 교육의 연구는 주로 예술적 관점에서 미술교과를 중심으로 논의되었고, 개정 교육과정에서 적용 가능한 애니메이션 제작 활동에 대한 미디어 교육의 수업설계가 전무한 상태에 있다. 개정 교육과정에서 애니메이션 관련 주제와 단원의 도입으로 애니메이션 제작 수업의 적용 및 활용을 위해 수업 설계가 필요하고, 예술적 관점과 더불어 미디어 교육을 위한 애니메이션 제작 수업 설계가 요구된다. 이를 위해 미디어 교육의 관점에서 애니메이션을 통한 학생들의 미디어 능력을 촉진시키기 위해 수업을 설계하였다. 미디어능력은 미디어를 이해하여 이용하고 창의적으로 제작하며 제작 과정과 결과를 비평 할 수 있는 능력이라고 규정하고, 미디어능력의 요소를 사회적 능력, 기술적 능력, 창의적 능력, 비평적 능력으로 보았다. 미디어 능력의 요소별 평가기준을 정하여 수업 결과를 평가하는데 활용하였다. 수업 설계의 특징은 제작 전 단계, 제작 단계, 제작 후 단계와 같이 3단계로 나누어 총 13차시로 구성하였고, 차시별 교수∙학습 활동 내용을 포함하도록 하였다. 또한 수업을 교과 통합 형식과 단일 교과 형식으로 적용할 수 있도록 구성하였다. 본 수업 설계를 초등학교 6학년 학생을 대상으로 절지애니메이션 제작 수업에 연구자가 직접 지도하여 적용하였다. 수업을 진행하면서 개발된 평가 도구를 투입하여 학생들의 활동에 대한 평가 및 수업 설계에 대한 평가를 실시하여 교육적 효과와 수업 설계의 적용 가능성을 도출하고자 하였다. 절지애니메이션 제작 수업의 교육적 효과를 도출하기 위해 미디어 능력의 요소별로 결과를 분석하여 학생들의 미디어 능력이 촉진되었는지 알아보았다. 그 결과 미디어 능력의 네 가지 요소 모두에서 학생들의 변화된 모습을 관찰할 수 있었다. 특히 아이디어의 적용과정에서 모둠원들과의 상호 작용을 통해 적절하게 투입하는 사례를 발견하였고, 모둠 학생들과의 상호작용과 다양한 문제를 해결하는 과정을 통해 창의적 능력의 촉진이 이루어졌다고 볼 수 있다.
more초록/요약
This study is about developing and performing a class designed for media education focusing on producing cut-out animation. Studies on animation producing education have mainly discussed focusing on the education of art (drawing, painting, sculpting, etc.) from the point-of-view of artistry, and there is no class designed for media education on animation-production, which is available to be adjusted to a revised curriculum. In the revised curriculum, a new class design is needed to apply and practice animation-producing education by introducing topics and chapters related to animation. Besides, it is required to produce a class designed for producing animation for media education along with artistic perspectives. I have hereby designed a class to promote students’ media abilities through producing animation from an educational point-of-view. Media ability means understanding, using and producing creative media, and criticizing its process and results. The elements of multimedia are social, technical, creative and critical. I set a valuation basis according to the four media abilities and used it to evaluate the results of the class. This class is divided into three phases such as pre-production, production, and post-production of animation. It has 13 lessons with contents of each lesson’s teaching and learning activities. Furthermore, it is composed to be able to apply to an integrated subject formality and a sole subject formality. I, myself, taught and applied this cut-out animation class for the sixth grade. I intended to create an educational effect and the possibility of application of class design by evaluating students’ activities and using newly developed evaluation materials during the class process. To elicit the educational effect of the cut-out animation, I evaluated my students’ media abilities by analyzing the results of the four different sections in mass media. Consequentially, I found that the students’ media abilities have improved. They cooperated especially well with their group members to adjust different ideas during the application process, which definitely promoted their creative power.
more