방송사 SNS 채택에 영향을 미치는 요인 분석 : 정보기술수용모형의 적용 중심으로
Analysis of factors affecting adoption of SNS by broadcasters : Focused on the Application of Information Technology Acceptance Model
- 주제(키워드) SNS , 방송사 SNS , 소셜미디어 , 마이크로 블로그
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 디지털미디어
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047054
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
스마트폰의 보급 확대로 언제 어디서나 접속 가능한 환경이 구축되면서 인터넷의 사용 편이성이 강조되어 접근성이 더욱 향상된 소셜미디어(social media)로 사람들이 몰리고 있다. SNS의 확산 속에서 개인 SNS뿐만 아니라 기업과 방송사 또한 사람들과의 소통을 위해 SNS 활용을 확대하고 있다. 일방적인 소통을 위주로 해오던 방송사들이 시청자들과의 커뮤니케이션을 위해 SNS을 채택하여 활성화하기 위한 활용방안과 채택 요인이 무엇인지를 탐색하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 방송사 SNS를 이용하는 접속 기기는 스마트폰기기로 언제어디서나 접속하는 경로가 높았다. 둘째, 방송사 SNS의 채택요인으로 개인적 속성 중 개혁성과 유희성, 커뮤니티적 특성 중 상호작용성과 정보 신뢰성, 매체적 특성 중 효율적 비용과 즉시접속성이 도출되었다. 이러한 변인들은 방송사 SNS 채택에 유의한 영향력을 미치며 채택 태도를 높이기 위해 인지된 유용성과 용이성을 매개 변인으로 고려한 결과 개인적 속성과 인지된 유용성 간의 매개 효과 외에 나머지 경우에서는 유의한 결과가 도출 되었다.
more초록/요약
A massive number of people are flocking to the social media which is highly accessible while the environment where people can access the internet easily anytime, anywhere is built by the proliferation of smartphone. In the spread of SNS, companies and broadcasters as well as individuals are expanding SNS usage to communicate with people. I searched the reason why broadcasters communicating with viewers one-sidedly are adopting SNS to communicate with them and the application of SNS for activation. The results of study are as follows. Firstly, access devices using SNS were smartphones and routes accessing them anytime anywhere have seen high. Secondly, main reasons of adopting SNS of broadcasters are reform and amusement among private properties, interaction and information reliability among community properties, efficient cost and immediate connection among media properties. These variables significantly influence adopting SNS of broadcasters and significant results were derived in all cases except intermediary effect between private property and perceived usefulness considering perceived usefulness and ease as intermediary variables to increase the attitude of adopting SNS of broadcasters.
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