포즈인식을 통한 셀프 포츄레이트
Self-Portrait through Pose Recognition
- 주제(키워드) 셀프 포츄레이트 , 포즈인식 , 키넥트 , 시뮬라시옹
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 서용덕
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원 예술공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047032
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
사진에서 포즈를 취한다고 하는 것은 인물의 아름다움과 개성을 강조하는데 목적이 있다. 현대적 개념의 포즈는 현대 인물사진의 표현양식으로 급격히 발전하여 인물 표현이 독특한 표현수단임을 발견 할 수 있다. 포즈는 시대의 흐름과 기술 발전에 따라 다양하고 독특한 표현 방법이 생겨난다. 포즈의 다양한 표현성은 인물의 외관, 인물내면의 성격을 알 수 있는 훌륭한 표현수단이며 현대 인물사진의 흐름과 표현영역의 증대와 변천으로 그 역할과 기능이 더욱 강조되고 심화되어간다. 본 논문에서는 사진에서 이미지를 생산하는 개념적인 구조와 포즈 인식이라는 공학적인 기술을 토대로 한 사진 촬영 자동화 방식을 관객의 인터랙션을 통해 연결하여 예술적인 실험을 하고자 한다. 본 논문에서는 예술적 실험을 하는데 있어 기술적 측면과 개념적 측면에서 연구를 진행하고자 한다. 먼저 기술적 측면에서는 키넥트(kinect)를 이용한 포즈 인식, 마이크로 컨트롤러를 이용한 셔터 자동화, 마이크로 컨트롤러를 이용한 조명 제어, wifi를 이용한 real time display에 대한 연구를 통해 접근한다. 개념적 측면에서는 사진만의 고유한 속성이라 할 수 있는 사진 영상의 전제, 즉 대상의 흔적에서 출발한다. 즉 대상에 대한 단순한 재현을 넘어 그 대상의 상실을 통해 획득되는 이미지의 생산과정 시뮬라시옹을 드러내기 위해 디지털아트의 특성인 상호작용성과 포즈라는 소재를 이용하여 실시간으로 이미지를 처리, 분석, 생성해 내는 과정을 구현한다. 이 과정에 참여한 관객은 사진이 찍혀지는 피사체이자 사진을 찍는 작가라는 두 가지 역할을 동시에 경험하게 된다. 그리고 사진매체만의 고유속성인 이미지에 앞서는 대상의 흔적을 시각화하기 위해서 관객의 경험을 통해 만들어진 대량의 이미지들을 시간의 흐름에 따라 투명도를 조절하여 사라지게 하였다. 즉, 사진의 재현적(셀프포츄레이트 시스템)의미와 대상의 상실을 통해서 이미지가 생산(최종 이미지)되는 구조를 보여주기 위함이다.
more초록/요약
The purpose of posing when taking photos is to emphasize beauty and uniqueness of a person. Modern concept of posing has rapidly developed into expression styles of a portrait and became a unique communication means to describe a character. As the time flows and technology develops, there are diverse, distinctive versions of posing being created. Various expressiveness of posing is an excellent expression method that provides a view into the appearance and inner mind of a poser, and its role and function are being highlighted owing to the expansion of and changes in the flow of portrait and expression area. This research aims to conduct an artistic experiment by connecting automatic shooting method through interaction of audience on the basis of technological technology of conceptional structure and pose recognition that produce an image in the picture. This research tends to carry out the artistic experiment from the technical aspects and conceptional aspects. First, the technical aspects are studied through a research on the pose recognition using kinect, shutter automation using micro controller, illumination control using the micro controller and a real time play using wifi. Regarding the conceptional aspects, the premise of photo and imaging, i.e. the trace of an object, which can be described as a distinctive attribute of a photo is studied first. In other words, it goes beyond the simple reproduction of the object and embodies processing, analyzing and creating of an image in real-time using interactiveness and pose, the characteristics of digital art, to reveal production process of an image acquired through losing the object (Simulation). The audience who participated in this process can experience two roles, the subject and shooter of the picture. Also, in order to visualize the trace of object that comes before the image, the distinctive attribute of a photo, many images made through the experience of the audience were disappeared by adjusting transparency according to the flow of time. Such a process was carried out to show the structure of the image being produced (final image) through the meaning of reproductivity of photo (self-portrait system) and losing of the object.
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