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淸初 徽州 “程朱闕里” 文人들의 師友 관계와 考證禮學

The "Cheng Zhu Que-li" literati's associate and the Li study of ancient document in Huizhou in early Ching.

초록/요약

이 논문은 淸代 학계 주류를 이루었던 皖派, 즉 徽州考證學의 특성을 밝힌 글이다. 휘주고증학을 이끈 문인들은 文字學, 音韻學 등의 小學과 西學의 영향을 받은 算學, 天文學 등을 經學 연구의 도구로써 발전시켰다. 이와 같은 휘주의 經學 연구방법은 그 특수성으로 인하여 당대 북경의 문인, 관료들뿐만 아니라 전국 각지에 머무는 문인들의 주목을 받았으며 심지어 淸朝의 관심을 받기에 이르렀다. 특히 휘주 고증학이 청조의 주목을 받은 까닭은 程朱學과 考證學의 연계성 때문이었다. 즉 청대 고증학이 정주학을 비판하며 등장하였다는 기존의 견해와 달리, 휘주고증학은 정주학을 기반으로 성장하였다. 이에 필자는 휘주의 문화를 통해 그 관계를 규명하고자 하였다. 휘주는 二程과 朱熹의 家鄕, 즉 그들의 조상들이 살던 곳이었다. 이에 휘주인들은 二程과 朱熹를 종족의 조상이자 학문의 宗主로 여겼다. 나아가 그들은 조상의 학문인 정주학을 계승하고 더욱 발전시키고자 하였으며 그를 통해 종족사회를 확고하게 정립하고 자신의 정체성을 확립해나갔다. 예컨대 휘주인들이 간행한 서적 중에는 정주학과 관련된 것이 특히 많았다. 또한 휘주 지역 안팎에 程朱闕里祠와 會館을 세우고 세 사람에 대한 禮를 다하였다. 삶에 있어서도 그들은 󰡔文公家禮󰡕를 기반으로 종족 사회를 형성하였고, 다시 그 종족 사회를 바탕으로 사회 전체에 학문 분위기를 형성하였다. 그리하여 휘주는 “程朱闕里” 또는 “東南鄒魯”라고 불리었다. 그런데 이러한 일련의 활동이 집중적으로 이루어진 시기는 徽商들이 전국을 무대로 활동한 때이자 고증학자들이 본격적으로 등장한 淸初였다. 그들은 큰 의미에서의 徽州 家學, 程朱學을 배경으로 하여 새로운 학문을 발전시켜나갔다. 휘주의 고증학자 가운데 江永과 戴震은 그들의 저서가 외부로 전해지면서 북경의 문인들 사이에서 유명해졌으며 직접 상경하여 그들과 교류하였다. 강영은 휘주로 돌아와 󰡔禮書綱目󰡕과 같은 다양한 저술활동을 하였으며 “不疏園 모임”의 여러 문인들과 함께 강학활동을 펼쳤다. 이후 “불소원모임”의 일원이었던 戴震이 북경으로 가면서, 휘주의 학문은 더욱 널리 알려지는 계기를 마련하였다. 대진은 전국의 여러 문인들과 교류하면서 자신의 학문 범위를 넓혔으며 마침내 청대 고증학을 집대성하기에 이르렀다. 이러한 휘주 문인들 외에도 휘주 출신 관료와 徽商 등을 통해 휘주의 학문은 외부로 전해졌다. 또한 휘주의 학문을 흠모한 많은 문인들의 발길이 직접 휘주로 이어졌다. 마침내 휘주고증학의 새로운 연구 방법론은 당대 문인들을 매료시키고 학계 주류를 형성하게 되었으며 그를 통해 淸朝와도 관계를 맺기에 이르렀다. 朱筠은 북경에서 여러 문인들과 활발하게 교류하고 당대 새로운 학문 조류인 고증학을 적극적으로 받아들였던 인물이다. 그는 安徽學政으로 파견된 후 황제의 뜻을 따라 遺書를 모아 조정에 보내고 四庫館 개관의 결정적인 계기를 제공한 네 가지 제안서를 황제에게 제출하였다. 또한 학정 업무를 수행하는 과정에서 주균은 국가이데올로기인 정주학과 당대 문인 사회에서 유행하고 있던 고증학을 동시에 정책에 반영하였다. 이러한 정책은 實學에 뜻을 둔 황제의 이상과 주균 자신의 학문적 신념에 모두 부합하는 것이었다. 그리하여 그는 정주학을 교육하고 시험하는 과정에서 “識字通經”을 내세우고 󰡔說文解字󰡕를 배포하였다. 아울러 휘주를 방문하여 휘주 고증학자인 江永과 汪紱을 정주학의 상징인 紫陽書院에 직접 배향하였다. 그 이유는 두 인물이 모두 휘주의 가학인 정주학을 숭상하였으며 그를 기반으로 고증학을 발전시켰기 때문인데, 다시 말해 자신과 황제의 이상이 그들의 학문성향과 맞아떨어졌던 것이다. 강영과 왕불은 동시대를 살다간 인물이자 두 사람 모두 휘주 婺源縣 출신이었다. 그들은 5통의 서신을 주고받으며 각자 학문적 견해를 드러내었다. 또한 그들의 편지에는 다양한 학문을 도구로써 이용하여 經學 연구를 하게 된 이유와 과정을 밝히고 있다. 강영은 󰡔禮書綱目󰡕을 지은 이유를 만년에 朱熹가 못다 이룬 禮學 연구의 뜻을 계승한 것이라고 밝혔다. 그리고 그는 예학을 연구하는 과정에서 算學을 기초로 하고 天文學, 律學으로 연결시켰다. 이를 통해 강영은 禮學, 樂學, 曆學의 상호 보완 관계를 밝혔다. 또한 두 사람은 모두 八股科擧에서 파생된 당대 문인들의 세태를 비판하며 音韻學, 文字學 등 小學의 중요성을 강조하였다. 이러한 학문성향을 가진 두 고증학자들은 格物을 학문 연구의 출발점으로 삼았으며, 궁극적으로 理를 밝히고자 하였다. 이와 같이 다른 학문을 도구로써 발전시켜 경학 연구에 이용하였던 휘주고증학은 정주학을 기반으로 발전하였으며 기존의 연구와 같이 정주학을 비판하며 등장한 새로운 학문조류가 아니라는 것을 알 수 있다. 필자는 그 이유를 휘주라는 지역의 문화가 가진 특수성에서 찾았다. 따라서 본고에서는 二程과 朱熹의 家鄕이라는 의미의 별칭, “程朱闕里” 속에 담긴 문화, 그 문화가 만들어낸 문인들의 모임 형태를 살피고 정주학에서 고증학으로 연계된 문인들의 학문 특성을 밝히고자 하였다. 지금까지 환파, 즉 휘주고증학은 蘇州 중심의 吳派 고증학과 비견하여 설명되었다. 두 학파는 經學 연구라는 공통점을 가지면서도 지향점과 연구방법, 주력 연구 분야에 차이가 있었다. 그러나 이와 같은 특성을 논하는 가운데 두 학파의 각 학문 발전 배경에 대한 연구는 많지 않았다. 이런 관점에서 본다면 오파 고증학은 惠氏 家學을 기반으로 성장하였다고 설명할 수 있겠지만 휘주고증학의 경우는 그 성장한 배경에 대해 밝힌 연구가 많지 않다. 따라서 이 연구를 통해 밝혀진 휘주고증학의 특성과 함께 환파와 오파의 의미에 대한 재정립도 필요하다고 생각된다. 대진이나 혜동뿐만 아니라 이후에 등장한 문인들은 이미 광범위한 지역의 문인들과 교류하며 그들의 학문을 완성하였기 때문에 출신 지역의 학문적 특성은 무의미해졌다. 그러므로 지역별로 분류한 학파는 혜동과 대진의 학문 완성기가 아닌 학문 형성기를 대상으로 하고 각 문화에 기반한 연구가 선행되어야 한다고 생각된다.

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초록/요약

The purpose of this study is to determine the properties of Huan-pai which was the academic mainstream of Ching era. The Literati leading Hui-zhou Kao-zheng xue developed Xiao-xue which includes Wen-ji xue and Yin-yun xue, and Tian-wen xue and Suan xue which are influenced by western learning as a means for studying Jing xue. This kind of way of studying of Jing xue attracted attention from the literati who were working throughout the country as well as the literati and government officials in Beijing, and even Ching court paid attention to the way of studying due to the distinct characteristics. The other reason why a lot of the literati paid attention to this research method was the relationship between Cheng Zhu xue and Kao-zheng xue . In other words, unlike the prevailing view that Kao-zheng xue in Ching was appeared to criticize Cheng Zhu xue, Hui-zhou philology had been grown based on Cheng Zhu xue, and the present writer found the data to support this thesis in the social culture of Hui-zhou. Hui-zhou was the hometown of Chu Xi and er-Cheng (Cheng Hao and Cheng Yi). This is why people in Hui-zhou regarded these three ancient sages as the leader of scholarship and their ancestors. As a result, they were trying to inherit and develop Cheng Zhu xue. Also, they firmly established an ethnic society in Hui-zhou and their identity through them, er-Cheng and Chu Xi. For instance, there were a lot of books published in Hui-zhou which is related to Cheng Zhu xue. Furthermore, they set up Cheng Zhu Que-li shrine in Hui-zhou, and Hui-guan (meeting halls) enshrined Zhu Xi were constructed outside of Hui-zhou and all over the country. In their life, they formed an ethnic society based on Wen-gong Jia-li which is the customary formalities of a family written by Zhu Xi . Also, through this ethnic society formed, an atmosphere of studying was built in Hui-zhou. Therefore, Hui-zhou was called "Cheng Zhu Que-li" and "eastern west Zou Lu". The period occurred these series of phenomenon intensively was early Ching which is the time when Hui-shang engaged in commerce actively in the worlds as well as philologists started to appear in earnest. Hui-zhou philologists developed a new scholarship based on Hui-zhou Jia-xue which was called Cheng Zhu xue. Jiang Yong and Dai Zhen who were Hui-zhou philologists became known as their books were introduced into society of Beijing literati. Jiang Yong exchanged his academic opinion with many literati in Beijing through Li shu Gang mu. Also, he wrote a variety of books, and pursued studies with many literati from "Bu Shu Yuan community" after he came back to Hui-zhou. Later, Dai Zhen who was one of the "Bu Shu Yuan community" members visited Beijing and gave wide publicity to the value of studying of Hui-zhou. Through him, Dai Zhen could communicate with the literati in the whole country, and he could expand the scope of his study. As a result, he could compile Kao-zheng xue of Ching era. Hui-zhou Kao-zheng xue was conveyed to the outside through not only the literati in Hui-zhou, but also government officials from Hui-zhu and Hui-shang. Moreover, many literati started to visit Hui-zhou, and eventually new methodology of Hui-zhou Kao-zheng xue started to have a relation with Ching court by forming the academic mainstream and fascinating all of the literati in Ching era. Zhu Jun had lively connections with many literati and he was a person who actively accepted Kao-zheng xue which was a new academic stream of the time. He dispatched to An-hui Xue-zheng, and he was trying to realize emperor’s ideal for Shi xue, practical learning. He collected lots of literati's posthumous work and sent them to the court in Beijing. Besides this, he made the Qian-long emperor four propositions that can give a crucial opportunity to open the Si-ku Commission which was a national compilation undertaking. Also, he applied Cheng Zhu xue which was a national ideology, and Kao-zheng xue which included his own academic conviction as well as the emperor’s ideal for She xue into a policy. He distributed Shuo-wen Jie-jias he asserted "shi-Zi tong-Jing" in the process of education and examination of Cheng Zhu xue. In addition, he visited Hui-zhou, and he enshrined Jiang Yong and Wang Fu who were philologists in "Zi-yang Shu-yuan" which was the place of symbol of Cheng Zhu xue. This was because both philologists revered Cheng Zhu xue which is a Jia-xue of Hui-zhou, and developed Kao-zheng xue based on it. Both Jiang Yong and Wang Fu were from Wu Yuan xian in Hui-zhou as well as they lived in the same period. They stated their own academic views, and discussed academic issues, especially Li xue, through five letters. Also, through these letters, they defined the reason and process to study Jing xue by applying various learning. Jiang Yong mentioned that the reason why he wrote Li-shu Gang mu was to carry on the work left unfinished by Zhu Xi. In addition, he conducted research based on Suan xue, and connected his research to Lu xue and Tian-wen xue in the process of studying Li xue. Through this process, Jiang Yong clarified the complementary relations among Li xue, Yue xue and Li xue. Also, he emphasized on the importance of Xiao xue which includes Yin-yun xue and Wen-ji xue as he criticized literati's social conditions which was to decide by Ba-gu Ke-ju. This shows their starting point of studying was begun from Ge-wu. Likewise, Hui-zhou philology which let many other studies develop was advanced based on Cheng Zhu xue which is Jia-xue. It was not a new academic stream which was appeared with critical view of Cheng Zhu xue. The writer found out the reason of this from distinct cultural characteristics of Hui-zhou. Therefore, this study is for determining Hui-zhou culture implied in this word of "Cheng Zhu Que-li" which means the hometown of Chu Xi and er-Cheng, leterati's associate made by this culture and academic characteristics of literati related from Cheng Zhu xue to Kao-zheng xue. Untill now, Hui-zhou Kao-zheng xue has been compared with Wu-pai Kao-zheng xue. As these two schools had the study of Jing xue in common, there were differences between them in the aim, the way of study and the main field of research. However, few studies have been conducted to find out the academic background of each school, while these academic characteristics have been discussed. In this point of view, Wu-pai Kao-zheng xue could be explained that it has been grown based on Hui-shi Jia-xue, but very few studies about background of Hui-zhou Kao-zheng xue have been conducted. Therefore, it needs to reestablish the meaning of Huan-pai and Wu-pai as well as characteristics of Hui-zhou Kao-zheng xue which was revealed through this study. Since Dai Zhen, Hui Dong and the literati who appeared after them completed their scholarship, as they already communicated with the literati in the whole world, the meaning of academic characteristics resulted from their hometown has been become meaningless. Consequently, the school classified according to region should be based on when scholarship was formed, not when scholarship was completed. Also, the research based on each regional culture should be preceded.

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