검색 상세

지상파 무료 다채널서비스 ‘KoreaView’ 도입에 관한 사례 연구

A Case Study on the Multichannel Service of Terrestrial Digital Television(DTV) for Introducing 'KoreaView'

초록/요약

2013년, 지상파 아날로그TV방송은 역사의 뒤안길로 사라지고 디지털 TV방송시대가 본격적으로 시작된다. 하지만 디지털 전환을 추진과 함께 최대의 관심은 지상파 디지털방송의 다채널서비스 도입이다. 다채널방송은 디지털기술의 핵심인 압축기술을 통해 기존의 주파수 대역을 유지하면서 고화질의 HDTV급과 표준화질의 SDTV급의 다양한 컨텐츠를 제공한다. 이 서비스는 영국을 선두로 독일, 이탈리아, 프랑스, 스페인, 뉴질랜드, 일본 등, 디지털 전환을 했거나 추진하고 있는 국가에서 다채널방송이 디지털 전환에 긍정적인 영향을 주고 있다. 특히, 지상파 디지털TV방송을 제일 먼저 시작한 영국의 공영방송 BBC가 실시중인 무료 다채널서비스 'Freeview'는 공적책무와 보편적서비스를 지향하는 공공성 채널로서 성공을 거두었다. KBS는 이를 모델로 한 디지털 다채널서비스 'KoreaView'를 실시하여 공영방송으로서 공적책무와 보편적 서비스를 제공하겠다고 했다. 그러나 유료방송사들의 생존권 위협과 정부의 정책부진으로 지상파 무료다채널 서비스 추진에 걸림돌로 나타나고 있다. 따라서 이 논문에서는 영국, 미국, 일본 등을 중심으로 한 지상파다채널 서비스 추진사례들을 비교 분석하여 우리나라의 지상파 무료다채널 서비스 'KoreaView'가 도입되기 위해 고려해야할 쟁점을 도출해보았다.

more

초록/요약

In 2013 Korea's terrestrial digital television(DTV) will completely replace the analog broadcasting systems. With the transition to DTV, one of the controversial issues in the current Korean broadcasting industry is the introduction of the multichannel service. Through an essential methode to broadcast DTV signals using Single Frequency Networks(SFNs), the multichannel service provides high quality SDTV broadcasts and various types of HD media content. This innovative service contributes positive effects to digital transition over the world. In particular, for example, British broadcaster BBC's successful introduction of the multichannel service, 'Freeview,' has led to become a role model for many countries because of its public and universal services. With that in mind, Korean Broadcasting System(KBS) has considered to establish Korean version of the multichannel service, 'KoreanView,' which encourages everyone to access to valuable digital services and extends the viewers' welfare. Several obstacles, however, such as cable television's risk of survival and Korean government's unstable policy limit the introduction of the multichannel service. Therefore, by analyzing foreign countries' cases of introducing the multichannel service, this study discusses the potential aspects of introducing the multichannel service in Korea and proposes that 'KoreaView' is needed in the current Korean broadcasting industry.

more