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온라인 게임을 통한 이주청소년들의 사회적 적응에 관한 연구 : 서울 · 경기지역의 이주청소년들을 중심으로

The Study on Social Adaptation Process for Immigrant Youth with U sing Online Game : Focusing on Immigrant Youth in Seoul and Gyeonggi area

초록/요약

본 논문은 이주청소년들의 반복적인 참여로 축적된 온라인 게임 경험이 사회적 적응 과정으로 나타나는 현상을 분석하고 있다. 오늘날과 같은 이용자 중심의 뉴미디어 생태계(ecology)는 사회문화적 요소와 함께 다양한 관계를 형성한다. 특히, 외국인 백이십만명에 이르는 우리사회의 인구사회학적인 변화는 중요한 사회문화적 특징이며, 이는 이용자들의 다양한 배경과 특성을 의미한다. 그러므로 이용자 특성에 따라 매개된 미디어 경험이 어떻게 삶의 변화를 일으키는지 보여주고자 한다. 현재 다매체 미디어 융합시대가 되면서 아동 · 청소년들의 미디어 이용에 대한 다양한 논의가 필요한 시점이다. 따라서 본 연구는 서울 · 경기지역에 거주하는 이주청소년들을 대상으로, 그들의 온라인 게임을 통한 사회적 적응과정을 탐색하는 실질적인 현장 연구로서 의미를 갖는다. 연구자는 2010년 10월부터 약 8개월 동안 이주청소년들과 관련된 단체와 사람들을 만나며 현장 연구를 진행하였다. 이를 통해 다양한 이주 배경을 가진 이주청소년들을 만났으며, 그들과 함께 온라인 게임을 하며 심층인터뷰를 진행하였다. 연구 참여자인 이주청소년들은 주로 온라인 게임을 이용하였으며, 연구자는 이러한 현상을 주목하였다. 그러므로 본 연구는 ‘이주청소년들이 왜 온라인 게임에 참여하는지’에 대해 문제의식을 갖고 “온라인 게임에 대한 이해”, “이주청소년들의 현황” 그리고 “미디어 이용과 사회적 적응의 관계”에 초점을 맞추고자 한다. 즉, 복잡한 미디어 생태계로 속에서 등장한 새로운 사회문화적 현상에 주목한 것이다. 온라인 게임은 청소년의 대표적인 문화이다. 따라서 이주청소년들은 온라인 게임에 참여하고 소비함으로써 일반 청소년들의 문화를 공유하게 된다. 그리고 공유된 문화는 콘텐츠와 이용자 사이의 관계를 형성하며, 이주청소년들은 반복적인 온라인 게임 참여와 소비의 과정을 통해 온라인 게임 경험을 축적한다. 또한 온라인 게임은 자유롭게 참여가능한 공간이며, 그 안에서 활동하는 행위자들은 가상공동체를 이루고 있다. 또한 온라인 게임 이용동기에 대한 이주청소년들과 일반 청소년들과의 뚜렷한 차이는 이주청소년들이 온라인 게임에 참여하는 과정을 충분히 이해시킨다. 이러한 온라인 게임에 대한 참여는 흥미추구형과 관계획득형의 이용 동기를 보이며 다양한 이용 유형을 보인다. 온라인 게임 이용 동기를 바탕으로 실질적인 이주청소년들의 온라인 게임 이용 유형을 통해 그들이 충족시키고자는 욕구를 이해할 수 있다. 그리고 그러한 이주청소년들의 온라인 게임 이용 유형에서 유대감형성, 커뮤니케이션능력 향상, 문제해결능력을 경험하는 모습을 찾아볼 수 있었다. 이러한 학습으로 반복적인 참여와 이용을 통해 축적된 경험은 사회적 적응과정으로 나타나며, 이는 이주청소년들에게 일상화가 되어 반복적인 이용을 하고 있는 것으로 분석되었다. 이를 통해, 새로운 사회문화적 맥락 속에서 이용자 특성에 따른 미디어 이용을 이해할 수 있으며, 이는 이용자와 미디어 이용에 대한 관계에 대한 새로운 관점을 제공한다고 할 수 있다.

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초록/요약

This paper has been analyzed phenomena that accumulated online gaming experience by repeated practice emerged as the social adaptation for immigrant youth. Now a days, user-centric new media ecology make a variety of relationship with social and cultural elements. Especailly, the sociological changes of our society according to foreign 1,200,000 population are an important socio-cultural characteristics. It means that the users' diverse backgrounds and characteristics. So, there is main question: How does user characteristics with mediated media practice change the life style? And todays there are various discussions of children and adolescents' media use in the age of multimedia convergence. This study aimed at residing immigrant youth in Seoul and Gyeonggi Province of a social adaptation process with online gaming. And that carries the most weight as empirical research of new media users. Researcher contacted immigrant youth at some school and association for foreigner during approximately 8 month form August 2010. This transition from each site, meet with young people, and a combination of in-depth interviews and participant observation research were conducted. Immigrant youth are participating research the most commonly used online games. Focusing on this phenomenon, there is a main question. 'Why immigrant youth are participating in online games everyday?' It's first consciousness about the problem. so, we need to understand about online games, migrant status, and new media use of youth. These factors connected with a social adaptation process. The characteristics of users in a complex new media ecology based media practice in socio-cultural context that appears to be remarked. Online gaming is an outstanding culture of youth. Its culture shared by immigrant Youth who participate in online games and consume youth culture at the same time. Shared culture shapes the relationship between contents and users. And immigrant youth used repeatedly through involved with its consumption of online games. Online gaming is free space to anybody. Actors make up the virtual community in it. Especially, a distinct difference between immigrant youth and the general youth is motivation for participating in online gaming. It makes sense for immigrant youth to participate in online gaming. There are two motivation. The One is interested driven motivation, and the other is social relationship driven motivation. We can understand the needs of youth based on two motivation with immigrant youth of using types. A bond of friendship, improvement of communication skills, problem-solving ability based on using types could be found. Those accumulated experience day by day through the use of participation appear a social adaptation process. It analyzed repetitive use everyday to immigrant youth. In the new socio-cultural context to understand the use of media in accordance with user characteristics, this provides about the new relationship between the user and the media.

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