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문화다원주의적 시각에서 본 한류의 정체 : 한국 드라마 중심으로

Observing About Intrinsic Quality Of Korean Wave Under The Cultural Pluralism

초록/요약

90년대에는 한국 드라마가 중국의 봉황 TV와 CCTV 채널을 통해 방영되었고 이는 중국 대륙에서 선풍적인 인기를 끌면서 한류를 불러 일으켰다. 중화권은 한류의 발원지일 뿐만 아니라 한류의 열풍이 가장 뜨겁게 불었다. 한류가 처음에 수입되었을 때 중국 시청자에게 아주 신선하게 다가왔다. 한국 관광부 유재기부장님은 한류가 ‘서구 문화’와 ‘유교적 정서’를 훌륭히 결합시킴으로써 동아시아들을 사로잡았기 때문이라고 주장한다. 그런데 ‘서구 문화’와 ‘유교적 정서’ 등의 요소를 빼면 한류는 어떤 특성을 가지고 있을까? 또 다시 중국에서 이런 열풍을 일으킬 수 있을까? 본 연구는 한류는 문화 다원주의적 시각에서 어떤 특성을 갖고 있는가에 대하여 연구하는 것을 목적으로 하고 있다. 또한 이런 특성이 중국 시청자에게 어떤 욕구를 만족시키는지도 밝혔다. 서론에서는 연구의 동기를 제기하고 연구문제를 통해 연구의 방법을 제시하였다. 한류 현황부분에서는 신문 보도, 연구 논문 및 정기간행물을 통해 중국에서의 한류 현황, 한류 형성 원인 및 한류에 대한 평가를 살펴보았다. 이론 배경 부분에서는 문화다원주의 개념, 문화다원주의의 형성을 통하여 문화다원주의에 대하여 체계적으로 파악하였다. 본론에서는 문화적 근접성 시각에서 바라본 중국인들의 한류에 대한 인식과 그들이 한류를 능동적으로 선택한 것임을 밝히고, 한류 근원의 다문화 혼성화를 밝혔다.끝으로 연구 결과를 요약하고 이에 대한 결론을 맺었다. 본 논문은 현재 한류의 현황을 살펴본 후에 한류 열풍이 중국에서 식지 않고 있다고 밝히고 있다. 반한류(反韓流) 소리도 있지만 한류가 지속적으로 발전할 수 있다는 것이다. 한국과 중국은 문화적 동질성 즉 같은 유교 뿌리였기 때문이다. 이것뿐만 아니라 한류는 중국 시청자들의 능동적인 선택에 비롯되었다. 한류는 시청자의 욕구를 만족시키는 동시에 중국문화와 전통적인 가치관을 다시 찾게 해준다. 이렇게 보면 한류는 단일 문화라고만 볼 수는 없다. 한류는 한국적 전통문화를 기초로 미국과 유럽, 서구문화에 영향을 받은 것에 이어 중국문화가 섞여진 새로운 형태의 문화인 것이다. 한류는 중국문화의 전통적인 요소와 서양문화를 받아들인 한국문화의 현대성이 조화롭게 어우러진 공존 상태를 실현한 성공적인 사례이다. 앞으로도 문화다원주의적 시각에서 본 한류의 혼성화 현상은 심화될 것으로 보인다.

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초록/요약

Korean dramas went on the air through Chinese TV networks such as Phoenix TV and CCTV in 1990’s, triggering the enormous popularity of Korean entertainment and culture in China. China was the first location to be hit by the Korean Wave and the Korean Wave was the hottest in China. When Korean drama was introduced for the first time in China, it gave a refreshing jolt to Chinese viewers. Jaegi Yoo, Director at Korean Tourism Organization said that the Korean Wave was possible since Korean culture captured people in the East Asia by successfully combining “ western culture ” with “ Confucian sentiment.” Then, is the combination of two ingredients all about he Korean Wave? Can the Korean Wave make a big hit again in China? This study aims at examining the characteristics of he Korean Wave from the perspective of Cultural Pluralism. I also clarified how those characteristics could meet the needs of Chinese viewers. I suggested motives and methods of study using a subject for inquiry in the introduction. In the part of “ Current State of the Korean Wave ”, I looked up news reports, thesis and periodicals in order to examine the cause of formation, current state and opinions of the Korean Wave. In “Theoretical Background”, I systemically considered the concept and formation of Cultural Pluralism. In the body, I defined how Chinese people think of the Korean Wave as a person who has a close relationship with Chinese culture. The study found out that Chinese people actively choose the Korean Wave as theirs and explained the Korean Wave based on multicultural hybridization. Lastly, I summarized the study and made a conclusion. This study concludes that the Korean Wave is still well and alive in China after finding the current status of the Korean Wave. Some say about anti-the Korean Wave sentiment in China, but the Korean Wave will consistently evolve since China and Korea has cultural homogeneity based on Confucianism. Moreover, the Korean Wave was voluntarily selected by Chinese viewers. The Korean Wave satisfied desires of Chinese viewers and gave them a chance to revisit their culture and traditional values. In this context, the Korean Wave is not culture of singular nation. The Korean Wave is a new type of culture, Korean traditional culture affected by Western cultures including American and European cultures and mixed with Chinese culture. The Korean Wave is a successful case of modern Korean culture, which realized coexistence of Chinese tradition and western cultures. The hybridization of the Korean Wave from the perspective of Cultural Pluralism is expected to continuously evolve in the future.

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