여성성장소설의 인물중심교육 연구 : 「유년의 뜰」과「엄마의 말뚝 1」을 중심으로
The study on the educational model of Woman's Bildungsroman : focus on「The Garden of Childhood」and「A Pile of Mother」
- 주제(키워드) 여성성장소설 , 「유년의 뜰」 , 「엄마의 말뚝 1」 , 사회․문화적 맥락 , 협력 활동 , 인물중심교육
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김경수
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046976
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
여성성장소설은 가부장적 이데올로기를 극복하는 여주인공의 성장을 보여준다. 따라서 여전히 가부장적 이데올로기에 영향을 받는 현대 여성 청소년에게 성장 모델을 제공할 수 있는데, 바로 이 점이 여성 성장소설이 갖는 교육적 의의일 것이다. 이러한 여주인공의 성장 과정은 가부장적 이데올로기 문화 속에서 나타난 여성 문제를 극복하는 과정이다. 따라서 여성 학습자가 여주인공의 성장을 성장 모델로 삼기 위해서는 여성 문제에 대한 작품 속의 문화 즉, 사회․문화적 맥락과 학습자의 사회․문화적 맥락을 관련할 수 있어야 한다. 그런 점에서「유년의 뜰」과「엄마의 말뚝 1」은, 여주인공이 가부장적 이데올로기 속에서 독립적 여성 주체가 되는 성장을 보여주고 있어 교육적 가치가 있다고 할 수 있다. 그런데 이 두 작품에서는 주인공의 성장에 미치는 인물들의 이념적 특질적로 인한 영향을 읽어야 여주인공의 성장과 여성 문제가 나타난 문화를 읽어낼 수 있다. 따라서 본고에서는「유년의 뜰」과「엄마의 말뚝 1」의 인물 중심 교육 방법을 모색해보았다. 먼저 II장에서는 두 작품에서 나타나는 주인공의 성장과정을 인물 중심으로 분석했다. 「유년의 뜰」에서는 주인공이 여성의 ‘남성 의존성’을 대리가장인 오빠의 폭압적 가정환경 속에서 형성된 ‘남성 의존성’을 극복하는 성장을 보여주고 있었다.「엄마의 말뚝 1」에서는 엄마와의 관계 속에서 다양한 인물들을 접하면서, 엄마가 가지고 있던 ‘가부장적 이데올로기로의 예속성’을 벗어나는 주인공의 성장을 보여주고 있었다. 결론적으로, 이 두 여주인공은 모두 가부장적 이데올로기에서 벗어나 독립적 여성 주체로서의 성장을 한다고 볼 수 있었다. III장에서는 위와 같은 분석을 바탕으로, 교육 방법을 모색했다. 학습자의 여성 문제에 대한 사회‧문화적 맥락을 활성화시키면서 작품의 의미를 읽을 수 있는 방법을 위한 원리를 구상하고 구체적 활동 방법을 찾았다. 활동 구성의 틀은 비평적 읽기 활동을 참고해 개인 활동과 협력 활동으로 나누었다. 개인활동에서는 여성 문제에 대한 사회‧문화적 맥락을 활성화하고, 협력 활동에서는 성격소를 통해 인물의 이념적 특질을 추론하는 인물 탐구를 모둠이 역할 배분을 하여 진행하는 활동으로 구상했다. 특히, 협력 활동에서는 과제로서 주인공의 성장에 영향을 미친 인물들을 중심으로 짜여진 ‘성장 과정 정리표’를 제시하고, 그 표를 완성하는 과정에서 학습자의 원활한 활동을 위한 교사의 개입전략으로 질문 제시의 방법을 제안했다. IV장에서는 위와 같은 논의를 바탕으로 ‘문학 작품과 자신의 삶을 관련할 수 있다.’는 총괄 목표 하에 「유년의 뜰」의 1차시와 2차시 수업과「엄마의 말뚝 1」의 1차시와 2차시 수업을 포함하여 총 4차시의 교수‧학습 지도안과 평가방안을 도출했다. 각각의 경우 1차시에서는 여성문제에 대한 학습자의 사회‧문화적 맥락의 활성화가, 2차시에서는 인물 탐구 활동이 본격적으로 이루어진다. 여기서는 특히, 질문 제시의 전략적 쓰임의 예를 시나리오로 보였다. 마지막으로, 평가는 목표에 대한 평가로서 ‘자신의 삶과 작품을 연관하는 감상문 쓰기’와 ‘인물 관계도 완성하기’, 그리고 협력 활동의 활성화를 위한 ‘동료 평가’가 있어야 함을 논했다. 본고에서는 여성 청소년에게 성장 모델을 제시하는 여성 성장소설의 의의에 따른 교육 방법을 제시하였다. 본고의 이런 논의가 바탕이 되어 여성 성장 소설에 내재한 여성 문제에 관한 문화적 측면을 조명한 다양한 교육적 모색이 이루어지는 데에 기여하기를 바란다.
more초록/요약
The Woman's Bildungsroman generally demonstrates the growth process of protagonist who overcomes the limitation of patriarchal ideology. It also provides a series of rich growth models to any contemporary young women who are still under the influence of such anachronistic ideology, which substantially bears material educational significance in this regard. The growth process of heroine can be construed as a course of conquering women's issues occurring from the culture where patriarchal ideology prevails. In order for a female learner to model herself on the growth of heroine, the learner should be able to correlate the culture in regard to women's issues in the work, so to speak, the social and cultural context and the her own social and cultural context. In this regard, 「The Garden of Childhood」 and 「A Pile of Mother」 are of great educational value in that the independent growth of heroine within the patriarchal ideology is well demonstrated throughout the book. However, the growth of heroine as well as the culture with the women's issues explicitly displayed in the aforementioned novels shall be discerned only by understanding the influence of ideological characteristics of each character which affects the growth process of the protagonist. Accordingly, following dissertation seeks for the character-centered educational method focusing on different characters of 「The Garden of Childhood」 and 「A Pile of Mother」. Firstly, chapter II analyzes the courses of growth of each protagonists expressed in both novels on the basis of the characters of the work. 「The Garden of Childhood」 shows the course of growth which protagonist overcomes the 'male dependency' formed within the violent and oppressive home settings by her brother who became the breadwinner of the family. 「A Pile of Mother」 shows the course of growth which protagonist gets over the 'servility to patriarchal ideology' of mother while encountering a number of characters within the relationship with her mother. In conclusion, both protagonists definitely made a considerable growth as independent women who surpassed the oppressive patriarchal ideology. Chapter III gropes for an optimal education method on the basis of above analysis. It also maps out the principles to read the true meaning of the work while activating the social and cultural context of women's issues, and seeks for the concrete activities in detail. The formality of such activities is divided into individual activities and cooperative activities with reference to critical reading activities. While individual activities lay focus on activating social and cultural context of women's issues, cooperative activities comprise a series of activities where a certain group assigns the characters of the novels to different members for efficient exploration of characters devised for respective inference of ideological characteristics of the assigned characters through characteristic elements. Particularly, cooperative activities not only suggest the 'growth process table' organized centrally on the characters who affect the growth of the protagonist, but also propose a set of questioning methods as a teacher intervention strategy for efficient activities of learners in the process of completing the foresaid table. Chapter IV sets forth a series of teaching-learning plans and evaluation methods for 4 periods in total including 1st and 2nd periods of lesson for 「The Garden of Childhood」 and 1st and 2nd periods for 「A Pile of Mother」 under the overall aim that 'works of literature can be connected to your life'. For each case, the 1st period deals with the activation of social and cultural context of learners in regard to the women's issues, and the 2nd period deals with the full scale exploration of the characters and suggests some examples of strategic questioning method in the form of scenario. Lastly, it argues that the evaluation shall be made as an evaluation for objectives and be composed of activities such as 'writing a report which connects your life with the novel', 'completing the connection between characters', and 'peer evaluation' for activation of cooperative activities. This study suggests the best possible education method in line with the meaning of Woman's Bildungsroman which generally suggests a desirable growth model to any young women of our times. I cautiously expect that this study may contribute to formation of numerous educational plans focusing on the cultural aspects of women's issues immanent in Woman's Bildungsromans.
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