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성과측정시스템의 이용방식이 혁신유형과 조직성과에 미치는 영향

The Effects of Uses of Performance Measurement Systems on Innovation Type and Organizational Performance

초록/요약

기업은 급변하는 경영환경하에서 경쟁우위를 확보하기 위하여 기존 제품, 서비스, 프로세스 등을 개선하거나 또는 기존에는 존재하지 않던 새로운 제품, 서비스, 프로세스 등을 창조하여야 한다. 이를 위해서는 지속적인 혁신이 필요하다. 혁신이 기업의 유지와 성장을 위한 필수요소임에도 불구하고 최근 관리회계 분야에서는 혁신에 대한 연구가 부족한 편이며, 특히 관리통제시스템의 이용, 혁신, 그리고 조직성과간의 관계에 대한 연구는 거의 이루어지지 않았다. 그나마 최근에 이루어진 이에 대한 대표적인 두 연구(Bisbe와 Otley, 2004; Henri, 2006b)에서는 일관된 결과가 나타나지 않았다. 이 두 연구의 결과가 일치하지 않는 주된 이유는 혁신에 내재되어 있는 서로 다른 성격을 구분하지 않고 변수간의 관계를 분석했기 때문이라고 판단하였다. 이에 따라 본 연구에서는 성과측정시스템의 이용방식을 진단적 이용과 상호작용적 이용으로, 혁신유형을 활용적 혁신과 탐험적 혁신으로, 그리고 조직성과를 재무성과와 비재무성과로 구분한 후에 PMS의 이용, 혁신유형, 그리고 조직성과간의 관계를 분석하였다. 실증분석을 위하여 KIS-Value 2010에 등재되어 있는 증권거래소 상장기업 중에서 종업원 수가 120명 이상인 상위 300대 제조기업을 대상으로 108부의 설문지를 회수하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, PMS의 진단적 이용은 재무 및 비재무성과에 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고, PMS의 상호작용적 이용도 재무 및 비재무성과에 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, PMS의 진단적 이용은 활용적 혁신에 유의적인 양(+)의 영향을 미치고, PMS의 상호작용적 이용은 탐험적 혁신에 유의적인 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 활용적 혁신은 재무성과에 유의적인 양(+)의 영향을 미치고, 탐험적 혁신은 재무성과와 비재무성과 모두에 유의적인 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, PMS의 진단적 이용과 재무성과간의 관계에서 활용적 혁신은 매개역할을 하는 것으로 나타났고, PMS의 상호작용적 이용과 비재무성과간의 관계에서는 탐험적 혁신은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 의하면 PMS의 이용은 조직성과에 직접적으로 영향을 미치지 않지만 혁신을 매개로 하여 조직성과에 영향을 미치며, PMS의 이용방식에 따라 유발되는 혁신의 유형이 상이하다. 그리고 혁신은 기본적으로 조직성과에 긍정적인 영향을 미치는데, 혁신유형에 따라 조직성과에 미치는 영향이 다른 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과는 기업이 추구하는 혁신의 유형에 따라 최고경영자가 PMS를 이용하는 방식이 달라져야 함을 시사하며, 또한 조직성과를 향상시키고 경쟁우위를 지속하고자 하는 기업은 PMS의 진단적 이용과 활용적 혁신뿐만 아니라 PMS의 상호작용적 이용과 탐험적 혁신도 추구해야 함을 시사한다.

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초록/요약

If a business enterprise is to stay ahead in management environment with competitive edges, it must strive either to improve existing products, services and processesor create new ones. In order to achieve this, continuous innovation is necessary. Despite the fact that innovation is an essential elementof the survival and the growth of company organizations, few studies have been conducted recently on innovation in management accounting area and there have been very few studies particularly on the employment of management control systems(MCS) and innovation and its relation to organizational performance. Even the two best known studies(Bisbeand Otley,2004;Henri,2006b) in this area did not produce consistent results. It is believed that the main reason for the discordance of the results of these two studies is because they analyzed the relationship among variables without distinguishing the different characteristic attributes of innovation. In this study, therefore, an attempt has been made to analyze inter-relationship among the use of PMS, innovation type and organizational performance by distinguishing two different uses of performance measurement systems(PMS), namely, diagnostic use and interactive use, two different types of innovation that are exploitative innovation and exploratory innovation, and two different facets of organizational performance in terms of financial performance and non-financial performance. For empirical analysis, a questionnaire has been used and distributed to upper 300 companies with more than 120 employees among the companies listed in KIS-Value 2010 as well as in the Korean Stock Exchange. A total of 108 companies returned filled-in questionnaires. Results of analysis based on the collected information are as follows: First, both diagnostic use and interactive use of PMS were found to have no significant effect on both financial and non-financial performances. Second, diagnostic use of PMS had a significant positive(+) effecton exploitative innovation while interactive use of PMS had a significant positive(+) effect on exploratory innovation. Third, exploitative innovation had a significant positive(+) effect on financial performance while exploratory innovation had a significant positive(+) effect on both financial performance and non-financial performance. Fourth, exploitative innovation was found to have a mediating function between diagnostic use of PMS and financial performance while exploratory innovation had a mediating function between interactive use of PMS and non-financial performance. Results of this study indicate that the use of PMS does not have a direct effect on organizational performance but it does through innovationand that the type of innovation differs depending on the way how PMS isused. Moreover, innovation basically has positive effects on organizational performance but has different effects depending on the type of innovation. Such findings suggest that the way how PMS is implemented by top management has to be flexible to suit the type of innovation the company is pursuing. They also suggest that, if the company is to improve organizational performance and maintain competitive edges, it must pursue diagnostic use of PMS combined with exploitative innovation as well as interactive use of PMS combined with exploratory innovation.

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