3D 스테레오 영상에서 멀티 컨버전스 연구
Multi-Convergence in Stereoscopic Imaging
- 주제(키워드) 실사 입체 영상 , Multi-Rig , Multi-convergence , Negative Parallax 연출 문제 , Convergence
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 이상욱
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원 미디어공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046966
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문에서는 실사 입체 영상 촬영 시, 돌출(Negative Parallax) 연출 문제를 해결하기 위해서 멀티 컨버전스(Multi-Convergence)방식을 제안한다. 돌출 연출 문제라는 것은, 한 장면에서 큰 Depth Range를 가질 경우 배경 부분에서 시각적 피로를 유발하는 것을 말한다. 이것을 해결하기 위해, 현장에서는 Multi-Rig 기법을 사용한다. IOD(Inter Ocular Distance)를 크게 하여 피사체만 찍고, IOD를 작게 하여 배경을 찍은 뒤 합성하는 방법이다. 이 방법으로 배경의 Depth를 압축시켜서 전체 Depth Range를 줄일 수 있다. 본 연구에서는 한 번의 촬영으로도 Multi-Rig와 비슷한 효과를 낼 수 있는, 소프트웨어 기반의 Multi-Convergence 기법을 제안한다. 이를 구현하기 위해, 먼저 영상의 Depth map을 이용하여 영상을 전경과 배경으로 분리한다. 그리고 시각적 피로를 유발하는 배경의 Parallax를 줄이기 위해서, 배경만 HIT(Horizontal Image Translation)를 한다. 이 방법은 배경의 Convergence만 변화시키는 것을 의미하며, 화질의 저하를 최소화 시킬 수 있는 장점이 있다. 배경만 HIT하게 되면 드러나게 되는 Disocclusion부분은 인페인팅 기법으로 채워 넣는다. 본 논문에서 제안한 소프트웨어 기반의 Multi-Convergence 기법은 실사 입체 영상의 후반 작업에서 사용될 수 있다. 따라서 본 연구는 후반 작업에서 영상의 시각적 피로를 감소시키고, Negative parallax의 효과적 연출에 기여할 수 있다.
more초록/요약
A large range of scene depths captured by stereo cameras can cause visual fatigue when the scene is viewed on a stereoscopic display. To decrease the range of stereoscopic depths or parallax, multiple film/video shots are captured with two different settings of stereo cameras: one for foreground subject alone with a wide baseline (or IOD: inter-ocular distance), and the other only for background with a short baseline. In this multi-rig approach, the stereoscopic depth of the background scene is thus compressed and the total range of perceived depth is decreased. In this thesis, a software-based multi-convergence approach is investigated to alleviate the need for a set of multiple live-action shots. It is shown that after foreground/background separation using segmentation based on a stereo depth map, a change of convergence point of the background alone can substantially reduce the range of depths. The change of convergence can be easily achieved by HIT (horizontal image translation) which does not result in degradation of image quality. The disoccluded regions of image frame due to the translation of background alone can be filled using inpainting techniques. The novel software-based method presented in this thesis can be applied to common stereo film/video shots in the postproduction stage and can facilitate 3D movie making.
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