브랜드 인지도 차이와 구매성향에 따른 POP광고유형별 소비자 태도연구
A Study of Consumer Attitude The Point Of Purchase Advertising Type according to Brand Recognition and Purchase Propensity
- 주제(키워드) 브랜드 인지도 , 구매성향 , POP광고
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 유현재
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 광고
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046961
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
POP광고란 Point of Purchase의 영문 앞 자만 딴 것으로 ‘구매시점광고’ 라고 해석되는 광고를 말한다. 4대 광고 매체 또는 세일즈 프로모션이 아닌 고객의 구매의욕을 자극하는 점포소개, 상품 장점과 구성, 구매 유도 등 다양한 정보를 고객에게 전달함으로써 상품 구매를 촉진하는 역할을 수행하여 오늘날에는 그 효용성과 중요성이 높아지고 있다. 이렇게 중요함에도 불구하고 POP광고에 대한 연구가 많지 않을 뿐만 아니라 국내 연구에서는 식품이나 화장품 등과 같은 저가의 제품의 POP광고 효과 위주로 연구가 진행되었다. 이에 본 연구자는 전자제품과 같은 고가의 제품에 대한 POP광고 효과에 대해 알아보고자 한다. 이를 토대로 향후 전자제품의 유통채널에 맞는 POP광고 전략을 제공한다는데 연구의 의의가 있다. 연구를 위해서 대한민국에 거주하고 소매점을 통해 전자제품을 구입한 경험이 있으며 POP광고를 접해본 경험이 있는 20대부터 50대 이상의 남녀 265명을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 이에 대한 분석결과는 아래와 같다. 브랜드 인지도가 높을수록 브랜드형POP, 정보형 POP, 프로모션형 POP 순으로 영향을 많이 미치는 것으로 나타났다. 반면, 브랜드 인지도가 낮을수록 정보형POP, 브랜드형POP, 프로모션형POP 순으로 영향을 많이 미치는 것으로 나타났다. 충동구매 성향, 합리구매 성향 모두 브랜드형POP가 가장 크게 영향을 미치고, 프로모션형POP도 일부 영향을 미치나 정보형POP는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 브랜드인지도가 높을수록 브랜드형POP광고가 효과적이며 브랜드인지도가 낮을수록 정보형POP광고가 효과적일 것이다. 소비자 구매성향에 따라 POP를 제작할 경우 정보형POP보다는 브랜드형POP나 프로모션형POP 위주로 광고하는 것이 효과적일 것이다. 본 연구를 바탕으로 POP광고를 단순히 미적으로 아름답고, 제품 기능의 우위를 알리기 위해 어려운 내용을 그대로 삽입하는 메이커 입장의 POP광고가 아닌 소비자의 입장에서 제작되어 실제 구매까지 연결될 수 있는 POP광고의 전략방향이 제시되었으면 한다.
more초록/요약
POP, stands for Point Of Purchase, which means direct advertisement expecting buyers to purchase in the market. POP advertising gives customers various information such as shop-introducing , merit and structure of product, and inducement to purchase. POP advertising is currently so effective and important that it promotes buyers to purchase products. In spite of it's importance , there are few researches about POP advertising, and most of the researches focused on low priced products like foods and cosmetics. so, I have researched effectiveness of POP about high priced products like electronic products. The surveys targeting 265 persons who aged from 20 to 50, live in Korea , have ever purchased products and encountered POP advertising in a retailer were carried out, and the analysis is as below. Persons who have high awareness of brand are majorly influenced in following sequence. ( branding POP > informative POP > promotional POP ) , while others who have low awareness of brand are affected in following sequence. ( informative POP > branding POP > promotional POP ) Persons who have high tendency of both impulse purchasing and reasonable purchasing are strongly influenced by branding POP , moderately by promotional POP , and very little by informative POP. As a result of this research, branding POP is effective for persons who are highly aware of brand, while informative POP is effective for persons who are nearly aware of brand. If we make POP following consumer's purchasing tendency , branding and promotional POP are more effective than informative POP. POP advertising is not a beautiful or informative tool representing makers any more, so based on this research, I would like to propose new strategy of POP advertising, which will leads real purchasing
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