문학교과서에 수록된 연작소설의 연계 교육 방법 연구 : 조세희의 『난장이가 쏘아올린 작은 공』을 중심으로
How to link education research of literary texts contained in the series of novels : About the Josehui of the 『A ball shot by a midget』
- 주제(키워드) 연작소설 , 연계교육 , 난장이가 쏘아올린 작은 공 , 문학교과서
- 발행기관 교육대학원
- 지도교수 김경수
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046959
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
1970년대 들어서면서 소설의 기법과 양식상의 변화를 가장 뚜렷하게 보여주고 있는 것으로 연작성이라고 하는 특이한 이완적인 형식을 활용하고 있는 연작소설의 증가를 주목할 수 있다. 그 이전까지는 단편소설 형식이 주류를 이루었는데 이에 대한 한계를 자각한 작가들은 연작 형식을 활용한 소설 장르의 확대와 대하적 장편 양식을 추구하게 된다. 연작소설이란 문자 그대로 여러 편의 독립된 삽화들을 모아 더 큰 하나의 이야기가 되도록 결합시켜 놓은 소설을 말한다. 연작의 형태로 묶여지는 모든 작품들은 서로 밀접한 연관성을 갖게 되는데 그것은 배경에서 비롯될 수도 있고 등장인물을 통해 성립될 수도 있다. 그리고 작가가 의도하고 있는 주제의식의 방향에 의해서도 상호관계가 성립된다. 바로 연작소설의 가장 큰 특징은 각 독립된 단편소설들이 연계성을 가지고 이루어져 있으며, 그 연계성을 바탕으로 전체 소설이 다시 재구성되게 된다는 것이다. 그러나 현 문학교과서에 실린 연작소설은 하나의 주제를 향해 여러 단편들이 엮어져 있는 형식으로, 각 작품 간의 상호 연관성을 가지고 있는 연작소설의 가장 큰 특징이 고려되고 있지 않다. 연작소설에 관한 갈래에 대한 특징을 고려하지 않은 채, 연작소설 작품의 내용에만 치중되어 있는 실정이다. 연작소설의 장르적 특징에 대한 고려 없이 교육이 이루어질 경우, 연작소설의 장르적 특징에 대한 이해 없이, 단순히 하나의 단편의 단면을 확대 해석하거나 편향된 시각에서 작품을 분석할 가능성이 크다. 따라서 현 문학교과서에서 연작소설로서의 교육이 이루어 지지 않고 있으므로, 연작소설의 가장 중요한 특징인 각 단편 간의 연계성을 고려한 연작소설 교육 방안을 제시하였다. 본고에서는 학교 교육 특성 상 연작소설의 모든 텍스트를 제시할 수 없음을 감안하여, 연작소설의 단편들에서 가장 연계성이 높은 작품 두 작품을 제시하여 연계성을 고려한 작품 읽기 방안을 제시하였다. 「난장이가 쏘아올린 작은 공」에서는 인물이해의 균형적인 시각을 갖도록 하고, 「뫼비우스의 띠」에서는 소설의 구성적 측면에서 연계성이 높은 작품을 통해 『난장이가 쏘아올린 작은 공』의 주제를 학습자 스스로 찾는 방안을 제시하고자 한다.
more초록/요약
The increase in serial novels which exploit an unique flexible format called seriality, the distinct change in technique and style of novel since 1970's, is quite worthy of notice. While the novels of the time mainly featured short stories, the authors who came to realize the limitation of such novels started to pursue the expansion of genre on the exploitation of serial format as well as full-length novel. Serial novel is, to the literal sense of the word, a type of novel which compiles a number of different episodes to form a bigger story. All the works compiled in the form of seriality tend to have close correlation which may possibly be derived from the background or formed through the characters of those works. Also there exists a mutual relationship in the direction of thematic consciousness at which the author aims. That is, the most representative characteristics of serial novel is that each independent short story has a correlation with another and that the entire novel is reconstituted through such correlation. However, the serial novels contained in the current literary textbook are of the format which a series of short stories are compiled for a certain theme, which fails to consider the mutual relationship among stories, the biggest characteristics of the serial novel. What is more, the current literary textbook attaches importance only to the contents of works without deliberation on the features of section in each serial novel. In the event that the education proceeds without consideration on the characteristics of genre of novel, the analysis on the works shall be made on the basis of biased perspective such as far-fetched interpretation on the fragments of short stories. As the education on the serial novels in current literary textbooks is poorly made, I have suggested an ideal teaching plan for serial novels in consideration of mutual relationship among short stories, the most significant feature of serial novel. Considering that the entire body of serial novel may not be presented in school education, I have suggested two works with the highest inter-connectivity in order to propose a method of reading a serial novel in consideration of mutual correlation. I have exploited 「A ball shot by a midget」 to suggest a balanced view for understanding different characters of the novel, and have suggested 「Moebius strip」 to provide learners with a method to find out the theme of 「A ball shot by a midget」 through the work with high inter-connectivity in terms of the configuration of the novel.
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