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칸트의 최고선 이해

Understanding Kant's Highest Good

초록/요약

논문은 칸트의 최고선을 이해하는데 목적을 둔다. 칸트의 최고선은 이성존재자가 촉진해야 할 도덕행위의 궁극의 목적세계이다. 목적의 세계로서 칸트의 최고선에 대한 탐구는 도덕을 실천하는 이성 존재자가 나아가야 할 방향을 알려준다는 점에서 오늘날 우리에게도 윤리실천의 의미를 생각하게 하는 중요한 작업이 된다. 논문의 1장과 2장에서는 칸트의 최고선이 철학사적으로 어떤 의의를 지니는가를 살펴본 후, 최고선이 수립되는 과정이 칸트에게서부터 어떻게 설명되는지를 확인한다. 칸트의 최고선을 간단하게 언급한다면, 최고선은 이념세계로서 실천을 통해 우리에게 의미 있는 객관적이고 실질적인 목적으로 수립된다. 최고선은 최상의 덕과 완벽으로서의 행복이 종합된 도덕실천의 목적세계이다. 최고선에서 덕과 행복의 종합은 전능한 도덕입법자인 신에 의해 가능하다. 그렇기 때문에 이와 같은 칸트의 목적세계는 신의 현존과 영혼불멸이라는 요청을 통해 가능한 대상으로서 구현된다. 하지만, 칸트의 도덕이론으로부터 제시된 최고선은 몇 가지 의문사항을 담고 있다. 논문의 3장은 이점에 대해 살펴본다. 의무윤리를 강조하는 칸트의 도덕철학에서 행복이 어떻게 실천의 최고 목적인 최고선의 요소로서 놓여 질 수 있는지는 의문이 아닐 수 없다. 뿐만 아니라 최고선의 실현이 전능한 입법자의 도움을 통해 완성되는 것이라면, 이는 인간의 자율성으로부터 완성되는 목적이 아닌 타율적으로 완성되는 목적개념이라는 문제가 제기될 수 있다. 논문의 4장은 3장에서 제기된 의문사항에 따라 칸트의 최고선을 이해하는 주석가들의 입장이 세 가지로 나뉜다는 점을 밝힌다. 논문은 주석가들의 세 가지 입장을 부정적 입장, 제한적 입장, 그리고 긍정적 입장이라고 규정하며 각 입장에서 어떻게 최고선을 이해하고 있는지를 고찰한다. 칸트의 최고선 이해와 관련하여 논문은 부정적, 그리고 제한적 입장의 최고선 이해에 반대하고, 칸트의 최고선을 적극적으로 옹호하는 긍정적 입장의 최고선 이해를 수용한다. 그리고 논문은 칸트의 최고선이 칸트 자신의 윤리이론과도 정합적으로 설명될 수 있는 목적개념임을 밝힌다. 이와 같은 관점 속에서 최고선이 규명될 때, 칸트가 제시한 인간의 윤리와 목적이 무엇인지가 뚜렷하게 제시될 것으로 기대된다.

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초록/요약

This thesis aims to understand Kant's highest good. Kant's highest good is the ultimate object of moral practice. That's why all moral human being should promote this object. A study for Kant's highest good as final goal is an important research in the way of it informs us of what human being should morally do and reminds us of the meaning of moral practice. In the chapter 1, 2 of this thesis, I argue for what the significance of Kant's highest good is in history of the philosophy and then, verify Kant's explanation about a formation of the highest good. Even if the highest good is an ideal world, we are able to set this world up as our objective, realistic goal. Supreme good as well as happiness in proportion to one's worthiness to be happy is the element of Kant's highest good. Kant's highest good as practical object contains both virtue and happiness. According to Kant, the achievement of this highest good depends on postulating God and immortality. In other words, Kant's concept of the highest good rests on the fact God and immortality are legitimate object. However, several doubts are brought up between Kant's explanation of the highest good and his own practical theory. Although Kant has defined the sphere of morality itself in terms of the formal law of the categorical imperative alone, there are some problems about Kant's explanation. For example, why must happiness and virtue be connected in this way? why does Kant think that happiness in proportion to virtue is the highest good? and why must synthetic structure of the highest good presuppose the assumption of a moral world order, a realm of nature ruled by moral ends which has its ultimate source in some intelligible author? My thesis focuses on those questions in the chapter 3. In the Chapter 4, I suggest there are three elucidations of Kant's highest good in conformity with those problems. I separate those explanations into negative, limited, and positive interpretation. and consider how each positions make proposal for Kant's highest good. To sum up, my thesis agrees to the positive interpretation. Along with this explanation, we can get the knowledge on the highest good is necessary to Kant's basic aims and principles. In other words, we can understand how Kant conceived of the highest good as the final end of the moral law which moral conduct ought to promote in the long run and understood as a world in which happiness would exist in proportion to virtue.

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