Wee프로젝트의 3단계망 학생 지원 서비스를 위한 프로세스 설계
Design of Process for Student Support Service on 3rd Stage of Network in Wee Project
- 발행기관 서강대학교 정보통신대학원
- 지도교수 박 석
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 정보통신대학원 정보처리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046894
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
학습 부진, 왕따, 가정환경 등으로 학업 중단 학생의 비율은 급격히 증가하고 있다. 그래서 각 교육 기관과 상담, 위탁 기관 등은 서로 연계하여 학생을 수용하고 지원․치유해야 한다. 이를 위해 Wee프로젝트가 도입되었고, 이는 3단계 지원망을 통해 학생을 지원하도록 설계되었다. 그러나 Wee프로젝트 도입 단계에서 각 기관이 연계하여 일을 하기에는 업무 방식이 표준화되지 않았고, 행정업무를 지원해줄 시스템도 마련되어 있지 않다. 특히 Wee프로젝트 각 기관의 협력 지원 및 업무 연계의 문제는 3단계 지원망의 업무 효율성 하락과 긴급 지원이 요구되는 학생의 상황의 지연을 발생시킨다. 이러한 문제를 해결하기 위하여 학교간의 자료 처리는 NEIS(교육행정정보시스템)이라는 시스템이 지원되어 도입․시행되고 있다. 하지만 이 시스템은 학교를 중심으로 지원하며 외부 기관과의 자료 전송과 도입에는 한계와 보안상의 제한이 있다. 그리고 Wee프로젝트의 성격과 환경에 맞는 지원 시스템은 전무한 상태이다. 그래서 학교부적응 학생을 위한 정부 지원책인 Wee 프로젝트를 중심으로 각 지원 기관 들 중 특히 Wee센터 행정업무를 중심으로 하여 Wee센터 교육행정정보시스템을 설계하였다. 이는 Wee센터나 Wee스쿨 프로그램이 진행될 때에 Wee클래스와 Wee센터, Wee스쿨간의 업무 협력에서 학생의 치유와 학교 적응에만 집중할 수 있도록 상담, 위탁 승인, 절차 간소화를 지원하기 위한 프로토타입 시스템이다. Wee센터 행정정보시스템을 사용함으로써 Wee센터의 위탁, 상담 접수 및 승인 절차의 간소화, Wee센터의 학생 활동 자료 NEIS 연계로 전송부터 입력까지의 기간의 감소가 가능하게 되며 Wee센터, Wee클래스, Wee스쿨간의 업무 경감과 처리 효율성은 궁극적으로 각 기관의 상담 및 프로그램의 질 향상 및 Wee센터의 긴급 상황의 지원이 가능하게 된다.
more초록/요약
The rate of the student who interrupts their education because of study, outcast and home environment problems is sharply increasing. Education, counseling and commission institutions have to cooperate with each other. For the purpose of that, Wee project has been introduced, and it is designed for supporting the students through three step network. However, at an introduction step of Wee project, a way of working system is not standardized, and there is not the system that can support administration. Especially, cooperation and connection problems of each institution cause low efficiency of three step network and delay of help students need. In order to solve these problems, the National Education Information System (NEIS) has been introduced and carried out. However, this system is operated based on schools, and has a limit and a security problem on transmitting with external institutions and introduction. In addition, there is no supporting system optimized for the characteristics and the environment of Wee project. So for the students who have school adjust problems, Wee center NEIS especially focusing on administration has been developed based on Wee project supported by government. This prototype system is designed so that Wee class, Wee center, and Wee school can concentrate on only treatment and adjustment so as to support counseling, commission approval, and procedure simplification when Wee center or Wee school program is on. Using Wee center NEIS, simplification of commission, counseling accepting and approval procedure, and saving time which is needed to transmit and enter data are possible. Eventually, task lightening and efficiency among Wee center, Wee class and Wee school make possible the quality improvement of counseling and programs of each institution and emergency situation support of Wee center.
more