검색 상세

체질량지수에 따른 중학생의 자아존중감과 신체적 자기개념

A study on self-esteem and physical self-concept of middle school students in relation to Body Mass Index

초록/요약

본 연구는 체질량지수에 따른 자아존중감과 신체적 자기개념과의 상관관계를 규명하여, 신체적·정서적으로 발달이 왕성한 시기에 비만아동의 긍정적인 자아존중감 형성과 정상적 발달을 돕기 위한 자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 경기도 고양시에 소재 중학교 1학년 남녀 550명을 대상으로 하여 자아존중감과 신체적 자기개념 설문지를 이용하여 자료를 수집하고 자료처리를 위해 SPSS 18.0을 사용 비교 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 체질량지수에 따른 자아존중감의 관계는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 자아존중감은 정상체중이 가장 높게 인지되었고 저체중, 과체중 그리고 비만 순으로 비만이 가장 낮게 나타났다. 둘째, 체질량지수에 따라서 신체적 자기개념의 관계는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 정상체중이 가장 높게 인지되었고 저체중, 과체중 그리고 비만 순으로 비만이 가장 낮게 나타났다. 셋째, 성별에 따라서 자아존중감은 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며 모든 척도에서 남자가 여자에 비해 높은 것으로 나타났다. 넷째, 성별에 따라서 신체적 자기개념은 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며 자아존중감과 신체적 자기개념 간에는 유의한 수준에서 비교적 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다(r=.667, p<.01). 본 연구결과 체질량지수에 따른 중학생의 자아존중감과 신체적 자기개념 간에는 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 따라서 신체적 자기개념을 향상시키기 위해서는 가정, 학교 사회에서 자신의 신체에 대해서 긍정적인 생각을 가질 수 있도록 교육적 환경이 제공될 때 자아존중감이 향상될 것으로 기대된다.

more

초록/요약

This study aims to provide a reference to help build positive self-respect and normal development of obese children while going through a period of active physical and emotional development, by clarifying the correlation between self-esteem and physical self-concept in relation to body mass index (BMI). In order to achieve the research purpose, a group of 550 participating students were chosen from a middle school located in Goyang City, Gyeonggi Province, and a survey on their self-esteem and physical self-concept was conducted. Collecting data from the survey and using SPSS 18.0 for a comparative analysis of the data, the following results were obtained: First, the relation of self-esteem to BMI has turned out to have statistically significant difference as the students with normal body weight had the highest self-esteem, followed by lower body weight and overweight and obesity in sequence, obese children having the lowest self-esteem. Second, the relation of physical self-concept to BMI also turned out to have statistically significant difference as the students with normal body weight had the highest physical self-concept, followed by lower body weight and overweight and obesity in sequence, obese children having the lowest physical self-concept. Third, the relation of self-esteem with gender difference to BMI turned out to have no statistically meaningful difference, but generally male students recorded higher index in all criteria than female students Fourth, the relation of physical self-concept with gender difference to BMI turned out to have no statistically meaningful difference, but it was found that there exists comparatively high correlation between self-esteem and physical self-concept on a meaningful level (r=.667, p<.01). As a result of this study, it was ascertained that there is a positive correlation between self-esteem and physical self-concept in relation to BMI. Therefore, it is expected that the support at home, at school and from the society as a whole to provide an educational environment to the students to nourish positive attitude towards their body will improve their self-esteem, which in turn will improve their physical self-concept.

more