한·중 공익광고의 소구방식과 표현에 대한 비교연구 : 방송공익광고를 중심으로
Comparative study about Appeal method and expression in Public Service Advertisement of Korea-China
- 주제(키워드) 한국 공익광고 , 중국 공익광고 , 주제 , 소구방식 , 표현
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 유현재
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046865
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
현재 세계 각국에서는 방대한 수에 달하는 공익광고가 실시되고 있다. 각국의 정치, 문화, 경제 수준 등의 차이에 따라 공익광고의 주제, 형식, 표현 방식이 달라지게 된다. 한국과 중국은 역사, 경제, 문화 방면에서 유사한 점도 많지만 반면 다른 점도 있다. 본 논문은 최근 한국과 중국에서 방송된 각국의 공익광고 비교를 통해 공익광고의 주제, 소구방식 및 표현이 어떠한 특징을 나타내는지를 살펴보았다. 한국과 중국의 방송공익광고를 각각 100개씩 수집하여 한국과 중국의 문화를 경험한 2명의 코더를 통해 총 200개의 방송 공익광고를 비교, 분석하였다. 연구결과, 한국과 중국의 공익광고에서 주로 다루고 있는 주제는 환경보전, 사회 안전과 건전사회이다. 한국 공익광고에서는 경제 안정, 국민 화합 및 국가 발전에 관한 주제가, 중국의 공익광고에서는 국민건강에 관한 주제가 많았다. 한국과 중국의 공익광고에서 공통적으로 감성적 소구방식을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 중국의 경우에는 간접적이고 함축적인 특징을 나타내는데 반해, 한국 공익광고는 중국보다 부정적인 메시지를 담고 있는 것이 더 많았다. 또한 중국의 공익광고는 한국보다 강제성을 많이 나타내는 것으로 밝혀졌다. 본 연구에서는 한국과 중국의 공익광고에서 사용된 소구방식과 표현을 비교 분석함으로써 양국의 문화 차이에 따른 정부의 관심사가 어떠한 방식으로 공익광고에서 나타나고 있는지를 살펴볼 수 있으며, 이를 바탕으로 한국 기업이 중국 시장에 진출하거나 중국기업이 한국 시장에 진출할 때 적절한 광고 전략을 수립하는데 도움이 될 수 있을 것이라 판단된다.
more초록/요약
Public service advertisements are now being enormously used in every country. There is difference in the theme, form and presentation of PSAS amongst countries due to different politics, culture and economy. Though Korea and China share a similar history, economy and culture, there are still a myriad of differences. This study was done in order to look into and compare the feature of the theme, appeal method and presentation of PSAS presently used today in Korea and China. 100 PSAS were collected each from Korea and China. Comparative analysis has been done between a total of 200 PSAS by two coders, who share experience in both Korean and Chinese culture. The results show that the most used themes in PSAS of Korea and China were environment protection, social security and health. Korea shows to have more themes based on economic stabilization, national unity and development compared to China, while China had more themes about national health. Although the Emotional Appeal method is mostly used in both Korea and China, there are relatively more PSAS which deliver negative messages in Korea than in China. Moreover, there are more indirect and implicit PSAS in China than In Korea. Also, Chinese PSAS present stricter enforcement compared to Korean PSAS. Through comparing and analyzing the appeal method and presentation of PSAS being used in Korea and China in this study, we can look into how cultural differences and key government concerns influence their PSAS. Furthermore, it will also shed light for both Korean and Chinese firms to develop advertisement strategies when planning to advance into overseas markets.
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