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오캄의 의미론에서 동의어 개념

초록/요약

본 논문의 목적은 동의어를 중심으로 오캄의 명사에 관한 의미론을 검토하는 것이다. 오캄은 동의어를 구별되는 표현들이 모든 방식에서 일치하도록 같은 것을 의미할 때 성립하는 관계라고 정의한다. 동의어의 예로 제시되는 표현들은 ‘인간’과 ‘인간성’, ‘동물’과 ‘동물성’ 등이다. 본 논문은 오캄이 왜 일상인들의 언어적 직관에 반하면서까지 이러한 표현들을 동의어라고 주장하는지를 설명한다. 또한, 오캄이 명시적으로 동의어의 예로 제시한 것은 아니지만 피정의항과 정의항이 동의어인지를 검토한다. 후자의 작업은 오캄 의미론의 해석과 관련하여 의의가 있다. 오캄은 자신의 존재론에 실체 범주와 성질 범주만 있으면 되고 아리스토텔레스의 나머지 범주들은 이 두 범주로 환원될 수 있다고 주장한다. 이러한 존재론과 밀접하게 관련된 표현들이 절대 명사와 내포 명사이다. 오캄은 절대 명사와 내포 명사에 관해 설명하면서 실체와 성질 범주에 속하는 이름들을 절대 명사로, 나머지 범주들에 속하는 명사들을 내포 명사로 분류한다. 따라서 의미론적 차원에서도 내포 명사를 절대 명사로 환원할 수 있는가라는 질문이 제기될 수 있다. 이에 대해서, 본 논문은 내포 명사를 절대 명사로 환원하는 작업이 성공적일 수 없다고 답한다. 이러한 논의를 위해서 필자는 먼저 오캄 의미론의 전문 용어들을 규정한다. 이어서, 언어를 규약적인 것과 자연적인 것으로 구분하고 규약적 기호는 자연적 기호에 종속됨으로써 의미를 갖게 된다는 중세 의미론의 전통에 따라 동의어에 관한 논의를 음성 언어 차원과 심적 언어 차원으로 나누어 전개한다. 음성 언어에서 동의어인 표현들에 관한 논의는 두 부분으로 나뉜다. 먼저, 특정한 종류의 구체 명사와 그에 상응하는 추상 명사의 관계이다. 필자는 이 표현들이 오캄의 의미론에서 왜 동의어인지를 설명한 다음, 이러한 표현들을 동의어라고 주장하기 때문에 발생하는 문제를 검토한다. 동의어인 표현들은 진리치의 변경 없이 서로 대체될 수 있기 때문에 구체 명사에 관해서 참인 진술이 동의어인 추상 명사에 관해서도 참이게 된다. 예컨대, ‘인간이 달린다’가 참이라면 ‘인간성이 달린다’도 참이라는 것이다. 이것은 일상인들의 언어적 직관에 반하는 상황이다. 오캄은 이 문제에 대해서 가명(假名)을 이용한 해결책을 제시하지만 필자는 이러한 대안이 만족스럽지 않다는 것을 지적한다. 다음으로, 필자는 피정의항과 정의항이 동의어인지를 검토한다. 절대 명사와 실재적 정의의 경우에 두 표현은 같은 지시체를 갖지만 의미 방식에서 일치하지 않으므로 동의어가 아니다. 내포 명사와 명목적 정의의 경우에 일부 내포 명사와 명목적 정의가 동의어라는 것을 논증한다. 심적 언어에서 동의어에 관한 논의는 과연 심적 언어상에 동의어인 표현들이 있을 수 있는가라는 질문에 대한 답이다. 필자는 단순한 명사들 간에는 동의어인 표현들이 없지만 명사들이 결합하는 방식에 따라서 복합 명사들 간에는 동의어인 표현들이 있을 수 있다고 주장한다. 음성 언어에서 일부 내포 명사와 명목적 정의가 동의어이며 심적 언어 차원에서 단순 명사인 동의어 표현들이 없을지라도, 이러한 주장들에 근거하여 심적 언어에서 내포 명사들을 절대 명사들로 환원할 수는 없다. 그 이유는 모든 내포 명사와 명목적 정의가 동의어인 것은 아니며, 설사 두 표현이 동의어여서 내포 명사를 명목적 정의로 대신할지라도 명목적 정의 상에 또 다른 내포 명사가 나타나기 때문이다. 따라서 본 논문은 의미론적 차원에서의 환원적 기획이 성공적이지 않으며 내포 명사를 오캄 의미론의 원초적인 용어로 받아들여야 한다고 주장한다.

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초록/요약

This thesis aims to examine Ockham’s semantic theory on terms, centering synonymy. Ockham defines synonymy as a relation when different expressions have the same meaning coinciding with one another in all modes of signification. The expressions suggested as an example for synonymy include 'man' and 'humanity', and 'animal' and 'animality'. This thesis explains why Ockham argues that these expressions are synonyms while disagreeing with the linguistic intuition of ordinary people. And also discussed here is whether definiendum and definiens are synonyms even if Ockham did not really introduce them as an example of synonymy. This work is meaningful in relation to the interpretation of Ockham's semantics. Ockham claims that his ontology is comprised of two categories of Substance and Quality and the rest of Aristotle’s categories could be reduced to these two categories. The vocabularies closely related to his ontology are 'absolute term' and 'connotative term'. When explaining about absolute and connotative terms, Ockham classifies the terms belonging to categories of Substance and Quality as absolute terms and the rest of the terms belonging to other categories as connotative terms. Therefore, there could be a question about whether connotative terms could be reduced to absolute terms in the semantic dimension. To that question, this thesis answers that such trial of reducing connotative terms to absolute terms would not be successful. For the discussion, the terminology of Ockham including term, signification, mode of signification, supposition and synonymy are defined first of all. Then language is divided into two groups of conventional and natural languages and according to the traditional Mediaeval semantics in which the conventional signs are subordinate to natural signs, the discussion on synonymy is processed in two dimensions of Spoken and Mental Languages. The discussion on expressions of synonymy in the Spoken Language is divided into two parts. First part is the relation between concrete term of specific kind and corresponding abstract term. This thesis explains the background of Ockham’s argument about certain expressions being synonyms in his semantics, and investigates the problems arising from that argument. As the expressions of synonymy can be inter-changeable without change of truth value, the statement which is true in a concrete term could be true in the abstract term that is synonym. For example, if the statement 'human beings can run' is true, 'humanity can run' should be true, too. This generates a situation in which the linguistic intuition of normal people is negated. Even if Ockham suggests a pseudo name for that problem, this thesis asserts that such solution is not satisfactory. Subsequently, whether definiendum and definiens are synonyms will be examined in this thesis. In the case of absolute terms and real definition, two expressions could have same reference but they are not synonyms as they do not share the same modes of signification. But in the case of connotative terms and nominal definition, it is proved that part of them can be synonyms. In the Mental language, the discussion on synonymy is to answer the question of whether there are synonym expressions in Metal language. I asserts that there could be expressions of synonymy in the compound nouns depending on the way of combining terms even if there are no expressions of synonymy among simple nouns. Even though part of connotative terms and nominal definition are synonymy and there are no expressions of synonymy among simple nouns in the dimension of Spoken Language, the connotative terms cannot be reduced to absolute terms in the Mental language based on that argument. The reason is that not all connotative terms and nominal definition are synonyms, and even if the two expressions are synonyms and the connotative terms can be replaced by nominal definition, there are other connotative terms introduced on the nominal definition. Therefore, this thesis asserts that the reduction theory is not successful in the semantics dimension and the connotative terms should be regarded as a primitive term in Ockham's semantics.

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