검색 상세

학교수학 용어 이해에 관한 연구 : 고등학교 1학년 수학 교과서 I 단원 중심으로

A study on understanding of definitions in high school mathematics textbooks: Focused on unit 1 of first grade textbooks

초록/요약

수학을 배우는 학생들은 수학 용어의 정의를 알고 있어야 수학적인 개념과 원리를 이해할 수 있으며, 이를 바탕으로 수학적 의사소통을 할 수 있다. 학교에서는 학년이 올라감에 따라 또는 새 단원을 배울 때마다 새로운 용어들이 계속 나오기 때문에 그때그때 이해하고 받아드려야 한다. 하지만 대부분의 학생들은 용어의 정의나 개념의 확립보다는 문제해결능력의 신장에만 더 집중하고 있다. 따라서 본 연구에서는 학생들이 수학 용어의 정의를 얼마나 이해하고, 그 중요성을 인식하고 있는지 조사하고, 다시 한 번 수학 용어 정의의 중요성을 강조하는 것이 목적이다. 연구 목적을 해결하기 위하여 연구자가 연구목적에 맞게 검사지를 작성하여, 한 개의 인문계 고등학교 222명의 학생들을 대상으로 설문을 한 후, 통계분석을 실시하였다. 이 학교에서는 수준별 수업을 하고 있었기 때문에, 연구의 결과분석은 전체 222명의 응답 결과뿐만 아니라 수준별 학생들의 응답결과도 비교분석하였다. 본 연구로부터 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학에서 용어의 정의가 중요하다고 생각하는 학생이 그렇지 않다고 생각하는 학생에 비해 월등히 많은 것으로 나타났다. 수준별 차이는 없었고 동일한 경향을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 대부분의 학생들은 수학 용어의 정의를 꼼꼼히 읽으려고 노력하고 있었으나, 상당수의 학생들은 그렇지 않다고 응답하였다. 셋째, 용어의 정의가 중요하다고 생각하는 학생일수록 ‘용어의 정의를 꼼꼼히 읽고 이해’하려고 하는 경향으로 나타났으나 일부 학생들은 ‘용어의 정의가 중요하다고 생각’하면서도 ‘용어의 정의를 꼼꼼히 읽지 않고, 이해하지 않는다.’고 응답하였다. 넷째, 연구자가 제시한 7개의 수학용어에 대해, ‘알고 있다’고 응답한 학생이 ‘모르고 있다’고 응답한 학생보다 많았고, 수준이 높은 반일 수록 ‘알고 있다’고 응답한 학생이 더 많음을 알 수 있었다. 다섯째, 연구자가 학습자의 수학 용어의 정의를 이해하고 있는지 알아보기 위해 제시한 9개의 문항에 대하여, 용어의 정의를 확실히 이해하고 있어야 풀 수 있는 문제 일수록 무응답자의 빈도가 높았고 정답률도 낮았다. 여섯째, 연구자가 제시한 7개의 용어의 정의를 알고 있다고 응답한 결과와 실제로 용어의 정의를 이해하고 있는지 조사한 결과, 용어의 정의를 알고 있다고 생각하는 것에 비해, 알고 있지 못하는 학생이 많다는 것을 알 수 있었다. 대부분의 학생들은 수학 용어의 정의를 이해하는 것 보다 문제풀이를 중요하게 생각하고 있었고, 용어의 정의가 복잡하고 어렵기 때문에 용어의 정의를 꼼꼼히 읽지 않고, 이해하지 않는다고 응답하였다. 또, 일부 학생은 수업시간에 용어의 정의를 강조하지 않기 때문에 용어의 정의를 대충 넘어간다고 응답하였다. 이에 본 연구자는 학생들이 용어의 정의를 정확히 이해하고, 용어의 정의가 수학학습에 기본이 된다는 사실을 강조하며, 수업지도안 1차시를 제시하겠다.

more

초록/요약

Students learning math must know the definitions of mathematical terms to understand mathematical concepts and principles and based on this, to communicate mathematically. Because new terms constantly appear as students advance grades and learn new units in school, students must understand and absorb them right away. However, most students concentrate only on increasing their problem solving skills rather than on establishing the definitions and concepts of terms. Thus, this study aims at examining how much students understand the definitions of mathematical terms and recognize their importance and on once again emphasizing the importance of mathematical term definitions. To achieve research goals, the researcher drew up a survey appropriated to research goals, surveyed 222 students from a single humanities course-based high school and performed statistical analysis. Because this school was conducting classes according to level, comparative analysis was performed not only on the response results of the 222 students as a whole, but also by level. The results of this study were as follows. First, there were exceptionally more students who considered mathematical term definitions to be important than students who considered them not to be important. There was no distinction between levels and all levels seemed to show the same tendencies. Second, while most students responded that they tried to thoroughly read the definitions of mathematical terms, a considerable number responded that they did not. Third, students who considered term definitions to be important showed a tendency to try to ‘thoroughly read and understand term definitions’, but a portion of students responded that, although they ‘think term definitions are important’, they ‘do not thoroughly read term definitions nor understand them.' Fourth, regarding 7 mathematical terms presented by the researcher, there were more students who responded that they ‘know’ the definitions than there were students who responded that they ‘do not know’ and there were more students who ‘know’ in higher level classes. Fifth, regarding 9 questions presented by the researcher to observe whether the learner understands mathematical term definitions, the more the question required a concrete understanding of term definitions, the frequency of non-responders increased and the number of correct responses decreased. Sixth, after examining the response results of how much the students knew the definitions of the 7 terms presented by the researcher and how much the students actually understood the term definitions, it could be seen that there were more students who did not know the definitions compared to students who thought they knew the definition. Students considered problem solving to be more important than understanding mathematical term definitions and because term definitions are complicated and difficult, there were many students who replied they do not thoroughly read or understand term definitions. There were some students who replied that they briefly looked over term definitions because term definitions were not emphasized during class time. At this, the researcher proposed the first period lesson plan so that students could understand term definitions and know that term definitions are the base of mathematical learning.

more