검색 상세

인도네시아 복지정의당 (PKS) 연구: 정당변화를 중심으로

A Study on the Prosperous Justice Party (PKS) in Indonesia:Focused on the Party Change

초록/요약

본 연구는 민주화 이후 인도네시아 최대 이슬람 정당으로 부상한 복지정의당(PKS: Partai Keadilan Sejahtera)의 변화과정을 역사적 관점에서 고찰한다. 구체적으로 수하르또(Suharto) 정권 당시 재야 무슬림 학생 조직이었던 교육(Tarbiyah)운동이 민주화 이후 정의당(PK: Partai Keadilan)으로 정치 무대에 등장하고, 이후 복지정의당으로 재창당하는 과정에서 보여주는 행위와 태도 변화를 연구하였다. 자료는 주로 관련 문헌과 기존의 연구 성과들을 중심으로 하였으며, 전자 자료와 언론기사 또한 활용되었다. 경제위기 이후 인도네시아는 32년간 집권하던 수하르또(Suharto) 정권이 갑작스레 붕괴되는 정치적 격변을 맞았으나 이후 빠른 민주주의로의 이행을 경험하였다. 특히 권위주의 정권당시 유명무실 했던 정당정치와 선거의 부활은 인도네시아에서 ‘최소한의 민주주의’ 혹은 ‘다두제’가 보장될 수 있도록 하였다. 국회(DPR: Dewan Perwakilan Rakyat)를 비롯한 각급 단위에서 치러지고 있는 선거는 이제 인도네시아 정치에 있어서 가장 중요한 정치 무대로 자리 잡았다. 본 연구에서 다루고 있는 복지정의당은 짧은 역사에도 불구하고 인도네시아 정당 정치에서 가장 빠르게 성장하고 있는 이슬람 정당이다. 더욱이 복지정의당은 2009년 총선을 통해 민족각성당(PKB: Partai Kebangkitan Bangsa), 국민수권당(PAN: Partai Amanat Nasional)등 정치 참여의 역사가 긴 기성 이슬람 조직들의 후원을 받는 정당들을 제치고 최대 이슬람 정당으로 부상하였다. 의석획득 조건이 까다롭고, 대중적 인지도가 높은 정당 지도자가 정당의 운명을 좌우하는 인도네시아 정치의 특성상, 복지정의당의 성과는 인도네시아 국내외에서 상당한 관심을 끌고 있다. 그러나 한국에서는 복지정의당에 대한 연구가 제대로 진척되지 않은 것이 사실이다. 복지정의당에 대한 관심은 1970년대부터 진행되어온 무슬림 부흥운동, 즉 닥꽈(Dakwah)를 계승한 정당으로서, 인도네시아 사회의 이슬람화를 촉진할 이슬람 근본주의 정당의 발전이라는 관점에서 시작되었다. 이러한 관점에는 인도네시아의 정치구도가 크게 이슬람정당과 세속정당으로 구분되며, 이슬람에 대한 가치관의 차이가 정당 선호로 이어진다는 알리란(Aliran)이 큰 영향을 끼쳤다. 즉, 세속정당과 이슬람 정당은 서로 구분되는 지지층을 보유하고 있으며, 정당의 행위는 정당이 보유하고 있는 이념에 제약을 받고 있다는 것이다. 그러나 본 연구는 선거에서 복지정의당이 발전할 수 있었던 원인은 자신의 근본주의적 이슬람 이념을 후퇴시키고 보다 온건․실용적인 행보를 통해 유권자들에게 적극적으로 다가가고자 하는 선거 전략이 주효했음을 밝히고 있다. 정의당으로 참여했던 1999년 총선에서 예상과는 다른 저조한 성과를 거둔 이후 복지정의당은 선거 전담기구의 설치를 비롯한 조직개편을 단행하였다. 또한 재난 구호활동과 봉사활동을 비롯한 대민활동에 적극적으로 나서면서 자신의 근본주의적 색채를 희석시키고 낮은 인지도를 극복하고자 노력하였다. 각종 TV광고와 인터넷에서 끊임없이 자신을 ‘열린 정당’, ‘우리 모두의 정당’으로 유권자들에게 각인시키고자 하는 노력은 또 다른 사례이다. 더욱이 복지정의당은 선거에서의 승리를 위해서라면 이념적 차이와 도덕성에도 개의치 않는 자세를 보이고 있다. 이러한 경향은 특히 대통령 선거를 비롯한 각급 자치단체장을 인도네시아 국민의 손으로 선출하게 된 이후부터 뚜렷해지고 있다. 복지정의당은 선거의 승리 가능성을 위해서라면 세속정당, 심지어는 기독교 정당과도 연합에 적극적으로 임하고 있는데, 이러한 자세는 이념 차이로 인해 정권참여에 부정적이었던 초기 정의당의 모습과는 대조적이다. 이러한 복지정의당의 변화는 복지정의당을 최대 이슬람 정당으로 부상시키는 원동력이었다. 그러나 급격한 변화에 저항하는 내부 갈등 또한 감지되는데, 특히 2009년 총선 이후 본격화되고 있다. 내부 갈등은 독자적인 정권창출을 목표로 하는 복지정의당에게 큰 걸림돌로 작용할 가능성이 있으며, 이는 복지정의당에게 또 다른 숙제를 안겨주고 있다.

more

초록/요약

This study examines the process of transition and change of the Prosperous Justice Party (PKS: Partai Keadilan Sejahtera) which has been emerging as the biggest Islamic party in Indonesia. In detail, by using the historical viewpoint, this study analyzes the changes of political actions and strategies from the Education Movement (Jemmah Tarbiyah), the muslim student organization outside the Suharto regime to the Justice Party (PK: Partai Keadilan) and PKS which are the political successor of the Education Movement. For this purpose, I obtained documents and articles as a main source of my study. Also, I utilized electronic resources and news articles from Indonesia. Although Indonesia suffered from the temporal political turmoil such as the sudden collapse of the Suharto regime after the economic crisis in 1997, they restored political stability and experienced the democratic transition quickly. Above all, the resurrection of party politics and elections guaranteed the ‘minimal democracy’ or ‘polyarchy.’ Now, elections which have been held at various units emerges as the most important political events in the Indonesian politics. The Prosperous Justice Party has been growing rapidly than any other Islamic parties though they have a short history of political participation. Furthermore, after the 2009’s general election, the PKS leaped into the most biggest Islamic party. Therefore, based on the unique characteristics of Indonesian party politics such as an inamicable condition for new parties in terms of the seat acquisition and the importance of popular party leaders who are the key of election result, this growth of the PKS attracts considerable academic interests from inside and outside of Indonesia. However, there is still no academic study concerning the PKS in Korea. Initially, the interest about the PKS was influenced from the Aliran viewpoint that divides the Indonesian party politics into Islamic and secular party. Also, this viewpoint explains the close connection between the differences for the party preferences and the people’s values in terms of the Islam. That is, according to the Aliran viewpoint, Islamic and secular parties have own supporting classes and behaviors of party are restricted by religious ideology especially in terms of the Islam. Based on this point of view, the development of PKS was comprehended as a emergence of the fundamental Islamic party which can threaten the Indonesian democracy. However, this study explains the reason why the PKS advances in each elections is the electoral strategies which emphasizes the practical and secular approach whereas they weaken their fundamental Islamic ideology. For instance, after the PK failed to form their own parliamentary fraction (fraksi) in 1999’s general election, they carried out the reorganization of party structure such as an establishment of Election Advancement Body (Badan Pememangan Pemilu). Moreover, both the PK and the PKS try to overcome their low awareness using active public services such as relief activities in disaster areas. They also continuously use mass media and the Internet to make people recognize the PKS as an ‘open party’, or ‘party for all.’ Furthermore, the PKS does not care ideological and ethical issues when they create a electoral coalition with other parties. This tendency has been remarkable after local governments should be constituted through the direct election system since 2004. The PKS progressively makes a electoral coalition not only with secular parties but also Christian party such as the Prosperous Peace Party (PDS: Partai Damai Sejahtera). These attitudes are exact opposite of the early PK’s behavior which they did not want to join the Megawati and Wahid government due to the ideological and religious differences. These changes are the motive power for the PKS to become a biggest Islamic party. However, especially since the general election in 2009, the inner conflicts which resists these drastic changes. Emerging inner conflicts might be a obstacle for the development of the PKS in next general election.

more