과학 고등학교 학생들의 체육수업에 대한 인식 조사
A Study on Science High School Students' Perception toward Physical Education Class
- 주제(키워드) 과학 고등학교 , 체육수업
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046825
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 과학 고등학교 학생들의 체육수업에 대한 인식을 알아보기 위하여 과학 고등학교 학생 248명과 일반 고등학교 학생 250명을 대상으로 체육수업의 가치, 체육수업의 목표, 체육수업의 환경, 체육수업의 효과에 대한 인식을 설문조사한 것으로 이를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출했다. 첫째, 체육수업의 가치에 대한 인식은 과학고 학생들이 일반고 학생들보다 높게 나타났고 체육수업의 정규과목으로서의 필요성은 과학고와 일반고 학생들 모두 필요하다고 인식하고 있었으며 1주일에 원하는 체육수업 시수로 과학고와 일반고 학생들 모두 현재의 수업시수보다 1시간이 늘어난 2시간과 3시간을 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업 목표에 대한 인식은 과학고와 일반고 학생들 모두 스트레스 해소를 체육수업을 통해 얻고자 하였다. 셋째, 체육수업 환경에 대한 인식은 과학고 학생들이 일반고 학생들보다 높게 나타났으며 체육수업 시설, 체육수업의 운동종목, 체육수업 시간 내의 분위기, 체육수업 방법에 대한 인식 모두 과학고 학생들이 일반고 학생들보다 높게 나타났다. 넷째, 체육수업의 효과에 대한 인식은 과학고 학생들이 일반고 학생들보다 높게 나타났고 체육수업으로 인한 대인관계 및 질서의식, 체육수업으로 인한 경기 규칙 및 기술 정보 습득, 체육수업으로 인한 평생체육의 연계에 대한 인식 모두 과학고 학생들이 일반고 학생들보다 높게 나타났으며 체육수업이 학업에 영향을 미치는지에 대한 인식은 과학고와 일반고 학생들 모두 보편적으로 체육수업이 학업에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
more초록/요약
The purpose of current study is to find out science high school students' perception toward physical education compared to regular high school students. Two hundred forty eight science high school students and 250 regular high school students completed the survey regarding their understanding of values, goals, atmosphere, and effectiveness of physical education. The findings are as followed. First, the understanding on value of physical education was found higher on science high school students than regular high school students, and both groups think physical education should be a regular subject. Moreover, both prefer 2 or 3 hours per week of physical comparing to current 1 hour per week curriculum. Second, There was no significant difference between science and regular high school students regarding the goals of physical education. Both groups reported that they wanted to release stress during physical education. Third, the atmosphere of physical education was significantly higher among the science high school students than regular high school students. Similarly, the understanding of facilities, types of sports, class atmosphere and teaching process of physical education was significantly higher among the science high school students as well. Fourth, the effectiveness of physical education was significantly higher among the science high school students than regular high school students. Moreover, the understanding on personal relationship, sense of public order, sports rule, acquisition of sports skills and connection to the professional teams was significantly higher among the science high school students as well. In general, both groups considered physical education as beneficial to their school work.
more