조태일 시의 정치적 아이러니 연구
A study on political irony in Jo Tae-il's poetry
초록/요약
본고에서는 조태일 시의 아이러니를 ‘정치적 아이러니(political irony)’로서 규정하고, 조태일 시의 정치적 아이러니가 수신자들에게 미치는 이중적인 정서적 기능(즉, ‘정서적 부담affective charge’)의 층위에 따라 세 가지로 나누어 살펴보았고, 또 한편으로는 낭만적 아이러니(Romantic irony)를 ‘멜랑콜리한 주체의 ‘무한한 부정성(infinite negativity)’’으로 규정하고, 시대적 지속과 변이의 양상에 따라 조태일 시의 정치성을 고찰하였다. Ⅱ장과 Ⅲ장의 관계는 보편성과 특수성, 공시성과 통시성의 관계이며, 이 두 가지 방향에서 조태일 시의 정치적 아이러니를 심도 있게 고찰할 수 있었다. Ⅱ장에서는 아이러니의 정서적 기능의 층위에 따른 국면을 ‘잠복적(ambushing) 기능’, ‘방어적(protective) 기능’, ‘공격적(assailing) 기능’으로 분류하여 조태일 시의 정치적 아이러니를 고찰하여 보았다. ‘잠복적 기능’은 침묵과 육체를 통한 모호한 의사소통에서 발견된다. 정치성의 측면에서 그와는 반대로 해석될 여지를 남기거나 비정치적인 요소들처럼 보이기도 하는 시들에서도 아이러니의 비판적 ‘칼날(edge)’이 숨겨져 있을 수 있는데, 애매모호하고 비정치적으로 해석될 수 있는 텍스트들에 잠복해 있는 정치적 비판의 목소리를 읽어보려고 시도하였다. 조태일이 말하는 ‘침묵’은 매우 모호하고 양의적(兩意的)으로 해석될 여지가 있는 것이지만, ‘차이’로서의 언어가 무효화된 이 ‘침묵’은 말과 노래의 영도(零度)이며, 원천적 무언(無言)의 세계였다. 또한 그것은 ‘행동(act)’의 조건이며, 차이와 질서와 법칙에 의해 지배되는 상징계(the symbolic)에 대한 저항의 발화로서 해석될 수 있는 것이다. 뿐만 아니라 조태일의 시 세계에서 의인화된 동물과 식물에 의한 자가성애적(auto-sexual) 장면이 여러 곳에서 펼쳐지는데, 동물들과 곤충들, 시적 자아와 부처 사이의 애매모호한 의사소통들은 그 애매성과 모호성으로 인해 그 의미론적 다양성을 여는 장치가 될 수 있지만, 똑같은 이유로 해서 그것의 전복성이나 대립성의 측면에서 매우 취약하며 심지어 회피적이고 보수적으로도 느껴질 수도 있는 것이다. 그러나 적극적으로 보면, 그것은 어떠한 타자(Other)의 질서에도 얽매이지 않는 비매개적인 주이상스(jouissance)이며, 타자에 대한 거부나 자기파괴적인 언어 창조의 행위라고도 볼 수 있는 것이다. ‘방어적 기능’의 아이러니로서의 유머는 양가감정적인 전복성을 지닌 것이다. 권력적 대타자들에 대한 우회적 비판으로서의 유머는 대타적(對他的) 차원의 풍자와 함께 그 권력층 세력의 영향력 하에 부끄럽게 생존하고 있는 시인 자신의 부끄러움이 아이러니하게 결합하고 있는 것이었다. 이러한 결합은 상징계 속에서 한 개의 시니피앙으로서의 시인-주체 자신에 대한 비하가 전체 상징계 질서에 대한 문란한 반역으로 비춰질 수 있게 한다. 즉, 조태일 시의 자기 비하와 파괴는 곧 자신의 정체성과 존재에 대한 재창조의 과정 중 하나이며, 그러한 재창조 과정을 통해 전체 역사와 법질서의 재편을 꿈꾸는 상상적 저항의 일환이다. 나아가 조태일 시의 유머와 아이러니는 웃음과 울음의 양가치성으로 드러나며, 이것은 ‘춤’으로 변증법적으로 승화되기도 하는데, 그것의 생명성과 활동성은 유희적인 것으로서 의미화되면서도 더 큰 혁명성과 급진성의 폭발력으로 작용한다. ‘공격적 기능’은 약자들의 역습과 수신자에 대한 배반으로 나타난다. 탈식민주의적 페미니즘의 실천과 맥을 같이 하는 이 기능에서 ‘어머니’나 ‘처녀’ 등의 여성들은 단지 수탈되고 도구화되기보다 남성적 대타자의 남근기표(phallus-signifier)를 소유함으로써 그들과의 위계관계를 전복하는 상상력을 보이거나 남성적 질서에 대항하는 투사로 나타나기도 한다. 이러한 관계 전복은 전체 남성적 대타자에게 모욕을 주거나 도전함으로써 강압적 상징질서를 공격하는 것에 해당한다. 뿐만 아니라 남성적 대타자가 지배하는 상징계적 법과 질서를 시학적 공격성(‘식칼’)으로 절단함으로써 그것의 불완전성과 우연성을 드러내고, 그것을 대체하는 새로운 육체성의 언어(‘몸의 언어’)를 제안함으로써 시적 언어를 혁명하고자 하였다. 또한 조태일은 ‘우리(We)’에 속하지만 동시에 속하지 않음을 아이러니하게 선언함으로써 ‘우리’의 의미망 속에서 벗어나 수신자들을 배반하며 스스로가 다른 주체임을 보여줌과 동시에, 자기 비판적 내용과 어조를 통해서 우호적인 ‘우리’의 공동체를 오히려 비판의 대상으로 만듦으로써 곤혹스럽게 하는 정치적 아이러니를 구사한다. Ⅲ장에서는 조태일의 시를 초 ․ 중 ․ 후기로 나누어 낭만적 아이러니의 지속과 변이 과정에서 나타나는 정치성을 살펴보았다. 조태일 초기시의 아이러니는 멜랑콜리한 주체의 자기부정성으로 드러난다. 초기시에서 멜랑콜리한 주체가 실천하는 정치적이면서도 실재적인 대상(the Real)에 대한 완전한 애도(mourning)의 불가능성의 확인과 애도의 철회의 제스처가 아이러니하게 반복되고 있음을 알 수 있으며, 그러한 멜랑콜리 상태에서의 보류와 유지는 그 대상 상실에 계속 고착되고 그것의 흔적을 남김으로써 시적 자아의 정치적 발화를 간접적으로 수행하는 데 기여하고 있는 정치적 아이러니이다. 중기시에서는 낭만적 현실주의가 여성-초자아와 고향의 이중적인 정치화로 나타났다. 가부장적 질서에 맞는 보수성과 동시에 저항성을 아이러니하게 보여주는 여성-초자아의 행동과 목소리는 시인-주체의 시대적이고 역사적인 책무를 떠올리게 하면서도, 일상적이고 평범한 인간으로서 살아나가고자 하는 욕망과 그 욕망의 실현을 불가능하게 만드는 이 시대와 역사의 상황을 아이러니한 방식으로 고발하는 정치적 아이러니의 목소리이다. 또한 공간적으로도 조태일 시에서 낭만적 공간인 고향에는 항상 정치성이 함입되어 있고, 일관되고 투명한 공간이 아닌 분열된 이중 공간, 낭만성과 정치적 현실성이 혼재되어 있는 외상적(traumatic) 공간이기 십상이다. 그에게 ‘고향’은 유년기적 유토피아와 정치적 이데올로기 갈등의 이중적 공간이며, 유년기적 공간의 상징화는 곧 이데올로기로 인한 외상의 생생한 현존에 대한 정치적 아이러니이다. 후기시에서는 탈이데올로기 시대의 멜랑콜리가 목소리(Voice)와 적대(antagonism) 공간에 대한 계속적 고착을 통해 드러난다. 그의 후기시는 90년대의 정치적 ‘타협’과 과거에 대한 애도작업으로서의 ‘역사화’에 대해 심한 자괴감과 함께 그러한 역사인식과 현실의식을 지닌 자들에 대한 비판을 아이러니하게 드러내는 방식이었으며, 그것은 단순히 낭만적 퇴행만이 아니라 매우 정치적인 것일 수 있다. 시적 자아의 퇴행적 회귀과정에서 침입하는 여성-초자아의 목소리들은 그리움의 표현이나 만남에 대한 실현이 아니라, 오히려 그녀의 부재를 현존처럼 표현함으로써 그녀의 죽음을 더욱 명증하게 유표하게 되는 아이러니한 효과를 낳는 것이다. 그러나 시적 자아의 실재적 대상과의 대화는 불가능하며 일회적이고 순간적인 것일 수밖에 없으며, 주체의 욕망실현이 대화의 단절로써 지연된다. 따라서 조태일 후기시에서 고향과 자연 공간에 대한 재현은 탈이데올로기적인 공간에 정치성을 도입하는 곳이며, 투명한 상징적 질서에 의해 지배되는 도시적 공간인 인간들이 지닌 ‘전체주의적’ 의식에 하나의 실재적 ‘적대’로서 등장하게 되는 이데올로기적 공간이다. 즉 그의 시에서는 고향의 존재 자체가 전체 공간을 분열적으로 반투명하게 만들게 되는 아이러니의 공간이라 할 것이다. 그럼으로써 탈이데올로기 시대의 애도의 종결에 대한 반론을 펼친다.
more초록/요약
This study considered the irony of Jo Tae-il's poetry political irony, and took a look at the irony based on the three effects of his poems on double emotional functions('affective charge') while it also considered Romantic irony infinite negativity, and studied political aspects of the poetry based on continuance and changes by times. Chapter Ⅱ is to Chapter Ⅲ what universality is to uniqueness, and what synchronisity is to diachronicity, and the author could take a deeper look at the political irony of Jo Tae-il's poems based on these two aspects. Chapter Ⅱ studied the political irony of Jo Tae-il's poems classifying emotional functions of irony in three functions―Ambushing, Protective, and Assailing functions. Ambushing functions are showed in ambiguous communication through silence and body. It is possible that critical 'edge'(L. Hutcheon) of the irony can be hidden in poems which have room for opposite interpretation in political aspects or are seen like non-political elements, therefore, the author tried to listen to the voices of the political criticism hidden in the texts which can be interpreted in an ambiguous and non-political manner. As Jo Tae-il's own 'silence' can be interpreted as ambiguous with double-meanings, the 'silence' where language as 'difference' was canceled is the zero-point and a tacit world. Moreover, the 'silence' is the condition of act and might be interpreted as utterance of resistance to the Symbolic ruled by difference, order, and rules. Jo Tae-il's poetry has several auto-sexual scenes by personified animals and plants, and while the vague communication between animals and insects and the poetic self and the Buddha could be a tool to open the semantic variety because of the vagueness, it could be very vulnerable and even evasive and conservative in its overturning and conflicting aspects with the same reason. However, it can be seen in a positive way that it is jouissance that you are not restricted to any order of Other and might be seen as refusal to Other or self-destructive act of language creation. Humor as irony of protective functions have overturning features with ambivalent emotions. That is, with satire, humor as indirect criticism on Other for men in power is ironically combined with the embarrassment of the poet himself who exists with shame under the influence of the men in power. The combination makes it possible for humbling the poet himself as a signifiant in the Symbolic to be able to be seen as disorderly treason. In other words, self-humbling and self-destruction in Jo Tae-il's poetry is recreation of his identity and existence and part of imaginary resistance to reorganize the whole history and law and order through the recreation. Furthermore, humor and irony of his poetry reveal double value of laugh and cry, it is dialectically sublimated into 'dance,' and its life and activity act as an exploding power of bigger revolution and radicality while having meanings of play. In the meantime, assailing functions are represented in the form of counterattack of the weak and the betrayal against receivers. The functions are in line with the practice of postcolonial feminism, and in these functions, women like 'Mothers' or 'virgins' showed the subversion of the hierarchy with men or were seen as fighters against male-dominant order by possessing phallus-signifier of the male-Other rather than being exploited and used. The subversion means attacking coercive symbolic order by insulting or challenging male-Other. Moreover, it tried to reveal the incompleteness and coincidence of symbolic law and order ruled by male-Other by severing it with poetry aggression ― kitchen knife, and revolutionize poetic language by offering new physical language ― language of body ― replacing it. In addition, Jo Tae-il shows himself as a different subject betraying receivers out of the net of 'We' by ironically announcing being and not being part of 'We' at the same time while he also makes use of political irony by rather making friendly community of 'We' the subject of criticism through self-critical contents and tones as well. Chapter Ⅲ classified Jo Tae-il's poetry into three stages ― the early, middle and latter stages ― and took a look at political aspects of the poetry represented in the process of continuance and changes of Romantic irony. The irony of Jo Tae-il's early poetry reveals itself with the self-denial of melancholic subject. First, through confirming impossibility of complete mourning of the Real that the melancholic subject puts into practice and withdrawing the mourning, both the confirming and the withdrawing are repeated in an ironical manner, and the putting off and maintaining melancholic states is a political irony to make a contribution to indirect performing of political utterance of the poetic self by becoming permanent to the losing of the subject and leaving its tracks. Second, 'Romantic realism' was showed as double politicalization of Women-Superego and Home in the middle stage. while the voices and behaviors of Women-Superego that ironically shows both the conservatism and resistance at the same time remind us of historic responsibility that the time needs, they are the voices that accuse in an ironical way the desire to live a normal life as a human being and the time and historical circumstances to make it impossible. In addition, in terms of space, home, romantic space in Jo Tae-il's poetry, has always political aspects and becomes easily a traumatic space where divided double space, rather than consistent and transparent one, romance and political reality are mixed up. For Jo, 'Home' is a double space with conflict between childhood utopia and political ideology, and symbolization of childhood space means a political irony of vivid existence of trauma caused by ideology. Last, melancholy in post-ideology is revealed through continuous embedment about Voice and 'antagonistic'(S. Žižek) space in the latter stage. Jo's poetry in this stage was the way in an ironical manner to show severe shame about political 'compromise' and making the past history in the 1990s, and to reveal criticism against people with the historical and realistic awareness of the kind, and could not only be romantic regression but also be political one. In this stage, the poetry expressed Voices of Women-Superego which interrupt in the regressive returning process of poetic self as their absence like presence rather than expression of longing or realization of meeting, which produces the ironic effect of clearly and distinctively mark their death. However, the conversation between the poetic self and the Real object is an impossible and momentary one-off and fulfilling the subject's desire is delayed because of discontinuation of conversation. Therefore, home and realization of natural space in Jo's latter stage is the place where political aspects are introduced into the post-ideological space, and home and the natural space are the ideological space where human beings, urban space which is ruled by transparent symbolic order, appear as 'antagonism' of the Real in 'totalitarian' consciousness. In other words, in Jo's poetry , home itself is the ironic space to make the whole space divisional and translucent. The poetry makes a counterargument to the end of mourning in the post-ideological era by doing it.
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