CJ그룹의 미디어 사업분야 전략행위에 대한 연구 : CJ미디어, 엠넷미디어, 헬로비전 중심으로
Strategic behavior of CJ group’s media business entities ; CJ Media, Mnet Media, CJ Hellovision
초록/요약
케이블TV가 등장하고 국내 방송 미디어 산업은 독점 시장에서 경쟁시장으로 바뀌었다. 경쟁시장에서는 기존 지상파와는 다른 경영전략을 요구한다. CJ그룹의 경우 이러한 시장에서 타사업자와 어떤 다른 경영전략을 사용하고 있으며, 왜 타 사업자와 다른 경영전략을 구사하는지 살펴보는 것이 본 논문의 연구목적이다. 1995년 영화사업부터 엔터테인먼트 사업에 뛰어든 CJ그룹은 영화배급 및 제작과 더불어 극장사업 등 연관다각화를 해 갔고 그 자원을 기반으로 방송으로 연관다각화를 시도했다. 그룹의 다른 핵심사업이었던 유통사업의 일환으로 인수한 CJ오쇼핑이 전방확보 차원에서 여러 SO를 인수해 MSO화 되자 MPP사업 또한 상호 시너지가 나기 시작했다. 결국 가장 강력한 경쟁사업자였던 온미디어까지 인수하게 된다. 연관다각화 전략은 SO사업의 통신사업으로 진출을 낳았고 음악방송은 음악사업으로까지 확장되었다. 이 과정 중에는 시장구조에 대응하는 산업조직론적 전략결정요인이 작용했는가 하면 보유 자원 결정요인도 작용했다. 하지만 강력한 오너쉽이 존재하는 그룹 내에서 상당수의 경영전략은 오너의 의지에 의해 결정되었으며, 산업조직론적 혹은 자원 준거론적 전략도 시장구조나 보유 자원이 바뀌어 감에 따라 변화해왔다. 경영전략의 끊임없는 변화와 보유한 각 사업단위 혹은 기업간에 끊임없는 상호작용이 존재하므로 CJ그룹의 경영전략은 산업조직론보다는 반복되는 자원기반 다각화를 설명할 수 있는 진화경제학 관점과 한정합리성과 수확체증의 법칙이 작동하는 새로운 경제 메커니즘을 설명하는 복잡계 경제학 관점에서의 설명을 필요로 한다.
more초록/요약
With the arrival of cable TV, Korean broadcasting and media industry has been changed from monopoly to competitive market, which requires different management strategies from conventional terrestrial broadcasting. This research is aimed at finding out what management strategies CJ Group has adopted and why they chose such strategies differentiated from their rivals. After starting the movie and entertainment business in 1995, CJ Group has diversified, including film distribution and production as well as movie theaters, based on which the company also attempted to diversify into broadcasting. CJ O Shopping which the company acquired as part of their distribution business, which was another focus of the group, took over many SOs and subsequently changed them into MSO in an effort to advance in the industry, consequently creating synergy with MPP business. The company went on to take over their biggest rival, On Media. The related diversification strategies led SO business to communication business, and music broadcasting to music business. In doing so, both industry-organizational strategies and the determination factor of resources had impact on the process. However, within the group where there is a strong sense of ownership, most of management strategies were decided by the owner’s will, and the industry-organizational and resource based strategies also constantly changed depending on the market structure and their resources. Because of perpetual change in strategies and constant interaction between the businesses or companies, CJ Group’s management strategies need to be explained based on evolutionary economics, which could explain the repeated resource-based diversification, and complex system economic standpoint, which explains new economic mechanism to which bounded rationality and law of increasing returns apply. Keyword: CJ, media management strategy, industry organization theory, resource based view, horizontal integration, vertical integration, complex system economics, related diversification, unrelated diversification
more