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한글 기업명과 외국어 기업명 사용이 수용자 인식에 미치는 영향 연구 : 공기업 유형에 따른 기업명 평가를 중심으로

A Study on the Corporate Image Identification, influenced by the Company Naming in either Korean or Foreign Languages:Focused on Public Enterprises of respective Business Categories

초록/요약

Abstract 21st century is the age of brand war. With brand management becoming controversial management issues, efforts to build up brand power is spreading throughout the enterprises. One of the distinguishing trends with regard to the brand management is the company naming in foreign languages, which is flourishing recently among the public enterprises as well as private ones. This study observes the relevant differences in the respect of corporate image and the attitude, focused on public enterprises, arising from the naming in either foreign language or Korean, on the occasion of the domestic situation of foreign naming increasing. The study starts with the assumption that the affection of the Korean or foreign naming to the corporate image and its attitude would be different, that is to say, on one hand that indiscriminate foreign naming can produce a negative effect in its image. This study verifies that the public enterprises in service sectors which need differentiation may achieve friendly effects of foreign naming, while it can be counterproductive for some of the goods-producing companies. Corporate image and the attitude have been evaluated by the use of the variables from the segments of : 1)Services-Domestic 2)Services-Global 3)Goods-Domestic 4)Goods-Global. It has been conducted by the survey and the experimental research for diverse 320 persons. The outcome shows the following as : Firstly, the public enterprises in the financial sectors, which are regarded as the typical examples of service businesses, are expected to get the most favorable receptions in its image and the attitudes, by the use of foreign naming. It can be inferred that there?re much room for considerations to be aggressive about introducing foreign names for those who related with financial lines, in which the businesses are common and in competition with private ones. Secondly, comparatively small correlations were observed for the public enterprises related with the railroad (services ? global) and the water resources (goods ? domestic) between the naming in foreign and Korean, whereas the Korean naming showed more favorable for the electric power businesses (goods ? global). The survey implies that more judicious approach is required to introducing foreign names for the enterprises which are characterized as quasi-public or exclusive, with little necessity for the excessive differentiation. Especially, much to the public enterprises producing goods like electric power, the research suggests that the attempts to unify the names in foreign languages can cause negative effects in the domestic market. And even for some of the globalize public enterprises, the foreign naming proved not to be that favorable, which seems to reflect the reality that their globalization efforts are considered to be not so satisfactory. This study proved that the public enterprise naming in either Korean or foreign languages can cause different influences to corporate image and attitude, dependent on the business segments. These results would offer certain basis for the public enterprises to introduce the foreign naming, not to be introduced indiscriminately. I hope that this study would be useful as basis of strategic decision for the public enterprises considering the new naming, and would contribute to analyze the pros and cons carefully.

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초록/요약

국문초록 21세기는 브랜드 전쟁의 시대이다. 브랜드 경영이 기업 경영의 이슈로 부각되면서 자사의 브랜드 가치를 높이려는 노력이 기업 전반으로 확대되고 있다. 브랜드 경영과 관련된 두드러진 트렌드 중 하나는 기업명을 외국어로 제정하는 것인데, 최근 민간 기업은 물론이고 공기업까지도 기업명을 영문으로 제정하여 커뮤니케이션하는 사례가 급증하고 있다. 본 논문에서는 영문 기업명 사용이 급증하고 있는 국내 상황에서 외국어 기업명과 한글 기업명 사용이 기업이미지와 태도 측면에서 수용자에게 어떤 유의미한 차이점이 있는지를 공기업을 대상으로 연구하였다. 본 논문에서는 공기업의 유형에 따른 한글 및 외국어 기업명 사용은 기업이미지와 태도에 미치는 영향이 각각 다를 것이라고 가정하였다. 즉 기업 유형에 관계없이 무분별하게 외국어 기업명을 사용하는 것은 기업이미지에 역효과를 가져올 수 있다는 것이다. 서비스 공기업은 차별화의 필요성이 커서 외국어 기업명 사용이 우호적인 결과를 가져오지만, 재화 생산 공기업은 외국어 기업명이 도움이 되지 않을 수 있다는 것이 본 논문의 주장이다. 이러한 한글 기업명과 외국어 기업명의 효과를 검증함에 있어, 공기업의 네 가지 유형(서비스-국내, 서비스-글로벌, 재화-국내, 재화-글로벌)을 조절 변수로 도입하여 기업이미지와 태도를 평가하였다. 방법론으로는 서베이와 실험 연구를 절충하여 320명의 다양한 공중을 대상으로 평가하였다. 연구결과는 다음과 같은 사실을 보여주었다. 첫째, 대표적인 서비스 공기업(서비스-국내)인 금융관련 공기업은 외국어 기업명이 한글 기업명보다 기업이미지와 태도에서 우호적인 결과를 나타냈다. 이는 공기업과 사기업간 사업영역의 유사성이 높고 상호 경쟁관계에 있는 금융서비스 기업의 경우 외국어 기업명을 적극 활용할 필요성이 있다는 점을 시사한다. 둘째, 철도(서비스-글로벌)와 수자원(재화-국내) 공기업은 한글 기업명과 외국어 기업명의 효과에 유의미한 차이가 없었으나, 전력(재화-글로벌) 생산 공기업은 한글 기업명이 외국어 기업명보다 우호적인 것으로 나타났다. 이는 공공성과 독점성이 강한 공기업은 민간부문과 경쟁하는 공기업에 비하여 차별화의 필요성이 상대적으로 작으므로 외국어 기업명 사용에 신중을 기할 필요가 있다는 점을 시사한다. 특히 전력 등 재화 생산 공기업의 경우, 기업명을 외국어로 일원화하는 것은 국내에서 역효과를 초래할 수도 있는 것으로 나타났다. 또한 글로벌화 정도가 상대적으로 높은 공기업인 경우라도 외국어 기업명의 효과가 우호적인 것으로 나타나지 않았으며, 이는 글로벌 경영을 본격적으로 추진하지 못하고 있는 국내 공기업의 현실이 반영된 것으로 보인다. 본 연구는 공기업의 유형별로 한글 기업명과 외국어 기업명이 기업이미지와 태도에 차이를 가져올 수 있다는 것을 보여 주었다. 이러한 결과는 공기업의 기업명 또는 커뮤니케이션명을 제정할 때 무분별한 외국어 사용이 기업이미지 및 태도에 부정적 영향을 미칠 수 있다는 근거를 제시해 주었다. 본 연구가 향후 기업명을 제정하거나 사용하고자 하는 공기업에게 전략적인 판단기준의 하나로 활용되기를 바라며, 기업명의 효과에 대하여 보다 심층적으로 연구하는데 기초자료로 활용될 수 있기를 바란다.

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