인터넷 스포츠 중계 이용행태와 텔레비전의 기능적 대안으로서의 연구
A study on sports webcasting usage state and as a functional alternative to television
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 디지털미디어
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046736
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 미디어 환경의 변화에 따른 인터넷을 통한 매체 접근성이 높아지고, 새로운 유형의 인터넷 스포츠 콘텐츠 수용자들의 이용행태를 이용과 충족 이론을 바탕으로 인터넷 스포츠 중계이용이 텔레비전 스포츠 중계 이용의 기능적 대안이 가능할지에 대하여 알아보고자 했다. 구체적으로 본 연구에서는 인터넷 스포츠 중계 및 텔레비전 스포츠 중계 이용자들의 이용 동기와 행태, 만족도의 차이를 규명 함으로서 인터넷 스포츠 중계 만족도가 텔레비전 스포츠 중계의 만족도를 채울 수 있는 대안이 될 수 있을지를 파악하고자 하였다. 구체적으로 본 연구에서는 텔레비전과 인터넷 스포츠 중계 이용 경험이 있는 전국민을 대상으로 총 321부의 설문을 실시하여 인터넷 및 텔레비전을 통한 스포츠 중계 이용 동기, 이용 행태, 이용 만족도를 비교하여 어떠한 차이점이 있는지 인터넷 스포츠 중계가 텔레비전의 기능적 대안이 가능할지에 대하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 인터넷 스포츠 중계 이용 동기는 동시/다양성, 즉각성, 재미(유희성), 공유성 등으로 추출되었고 텔레비전 스포츠 중계 이용 동기 편리성, 공유성, 재미(유희성), 즉각성 등으로 추출되어 텔레비전 스포츠 중계 보다 동시/다양성과 즉각성이 중요한 이용 동기이고 즐거움과 높은 퀄리티의 환경에서 함께 응원할 수 있는 ‘유희성’과 ‘공유성’의 경우 두 매체의 공통된 이용 동기임을 밝혀냈다. 둘째, 성별 스포츠 중계 이용동기에 따라 인터넷 스포츠 중계 이용과 텔레비전 스포츠 중계 이용에 차이가 나타났다. 인터넷 스포츠 중계에서는 남자가 ‘동시/다양성’과 ‘재미(유희성)’에서 여자보다 높은 이용동기를 보였다. 텔레비전 스포츠 중계 이용동기에서는 여자는 ‘즉각성’에서 남자는 ‘재미(유희성)에서 높은 이용동기를 보였다. 나이에 따른 인터넷 스포츠 중계 이용동기는 40대가 ‘즉각성’에서 낮은 요인을 보였으며, 10대와 40대가 ‘재미(유희성)에서 낮은 요인을 보였다. 텔레비전 스포츠 중계 이용동기에서는 10대와 40대가 ‘재미(유희성)에서만 낮은 요인을 보였다. 셋째, 인터넷 스포츠 중계와 텔레비전 스포츠 중계 이용행태는 차이가 나타났다. 자주 이용하는 인터넷 스포츠 중계는 하이라이트>실시간 스포츠중계였으나 텔레비전의 스포츠 중계는 실시간 스포츠 중계 > 스포츠 뉴스로 나타났다. 인터넷 스포츠 중계 이용 경로는 검색을 통해가 가장 높았으며, 텔레비전 중계의 경우 지상파 채널을 돌리다 우연히가 가장 높게 나타났다. 인터넷 스포츠 중계에서는 기분전환, 휴식에 도움이 돼서라는 ‘재미(유희성)’의 기대가 가장 컸지만 텔레비전 스포츠 중계에서는 화질의 선명성이나 생동감이 뛰어나서라는 ‘편리성’이 가장 높은 이용동기를 보였다. 넷째, 매체별 스포츠 중계 이용 만족도는 요인별 차이가 있었다. 인터넷 스포츠중계는 동시/다양성이 가장 높은 만족도를 보였으며, 텔레비전 스포츠중계는 편리성이 가장 높은 만족도를 나타냈다. 성별 스포츠 중계 이용동기에 따른 인터넷 스포츠 중계 이용과 텔레비전 스포츠 중계 이용에 따른 만족도는 성별 차이를 보였던 이용동기 결과와 만족도가 같은 것으로 나타났다. 마지막으로 인터넷 스포츠 중계와 텔레비전 중계의 충족에 대한 검증결과 인터넷 중계가 텔레비전의 ‘즉각성, 다양성’을 대안해 줄 수 있다는 가능성을 가진다고 할 수 있으며, ‘공유성’에 있어서는 텔레비전이 아직은 더 높다고 말할 수 있다. 이상 본 논문의 연구 결과는 인터넷 스포츠 중계 및 텔레비전 스포츠 중계의 발전방향 및 미래를 예측할 수 있는 유의미한 결과 보여주었다. 인터넷을 통한 뉴미디어의 발전은 텔레비전을 더욱 스마트하게 만들 것으로 예상되며 인터넷 스포츠 중계와 텔레비전 스포츠 중계가 경쟁적인 관계가 아닌 상호보완적인 역할로서 스포츠 중계를 제공한다면, 이용자들의 스포츠 중계 이용자 만족도와 이용률이 꾸준히 증가할 것으로 보인다.
more초록/요약
This study explored the improvement of the media accessibility via the Internet media and a new type of a user behavior to consume sports contents based on uses and gratification theory. Also, this study researched the possibility of the Internet use on sports live video as an alternative of television. Specifically, this study was to find the motivation and behavior of users to use sports live videos on the Internet and TV. Also, this study was intended to know the difference of the degree to how users are satisfied with sports live videos on between Internet and TV. Based on this purpose of the study, this study would cover whether sports live videos on Internet will substitute for them on TV. In reality, 321 participants who have used sports live videos on both Internet and TV responded to this study. This study compared the motivation, behavior, satisfaction, for using sports live vides on Internet and TV. Then, this study found the following results for the difference between the Internet and TV, and the possibility that the Internet replaces for TV on sports live videos. First, this study lightened the motivation to use sports live video on the Internet was summarized in simultaneity / diversity, instant, enjoyment, and lastly publicity. On the other hands, the motivation to use sports live video on TV was defined in convenience, publicity, enjoyment, and instant. This means the motivation to use sports live video on the Internet is superior to TV on simultaneity / diversity and instant. In addition, both the Internet and TV commonly have enjoyment and amusement with high-qualified environment to support users’ preferred team together in the motivation to use sports live videos. Second, the gender affected to the difference of using sports live videos on between the Internet and TV depending on the motivation to use sports live videos. On the Internet, male users were more inclined to be motivated in simultaneity / diversity than female users. On TV, female users were more motivated in instant than male users, but male user were more motivated in enjoyment than female users. On age, 40’s were less motivated in instant on the Internet and, also, 10’s and 40’s were less motivated in enjoyment in using sports live videos on the Internet. Regarding TV, 10’s and 40’s were less motivated in enjoyment when they used sports live videos. Thirdly, there was a difference in motivation of sports live videos on between the Internet and TV. Regarding sports live videos on the Internet, frequently consumed contents were highlights and real-time live videos in turn, but, real-time live videos and sports news in turn were dominant on TV. On the Internet, search played an important role in sports live videos. On the other hand, contingency was a valuable reason to watch sports live videos for users when they were turning on channels for terrestrial broadcasting services. On the Internet, enjoyment such as refreshment and relaxation was the biggest expectation for users. Meanwhile, convenience like the picture quality of a TV screen and liveliness was a meaningful motivation on TV. Fourthly, the degree to which users were satisfied with sports live videos every media was a bit different from each factor. On the Internet, participants were most satisfied with simultaneity / diversity, but participants who were enjoying sports live vides on TV were most satisfied with convenience. On gender, the degree of satisfaction in using sports live videos on between the Internet and TV was same as motivation and satisfaction of using sports live videos. Lastly, this study learned the possibility that sports live videos on the Internet substitutes for instant and diversity on TV based on the research. But, TV had dominance in publicity comparing the Internet. This study showed a statistical significance on a prediction of the direction and future of sports live videos. This study can expect that the development of new media by the Internet will make TV smarter. In addition, the degree to which users are satisfied with sports live videos will be improved when they are converged in a way to complement not competitively but mutually.
more

