한국사회 이주 인도인들의 종교적 실천과 문화 공동체의 재구성 : 서울 베다 문화 센터의 사례 연구
Religious Practices and the Reconstruction of the Cultural Community of Indian Immigrants in Korea: The Case Study on the Seoul Vedic Cultural Center
- 주제(키워드) 이주 인도인 , 종교 의례 , 인도 문화 공동체 , 트랜스로컬 공간 , 리미널 공간 , 디아스포라적 상상력 , 힌두 종교공동체 , 힌두 사원 , ISKCON(하레 크리슈나 운동) 사원 , 종교적/문화적 정체성 , 힌두 축제 , 디아스포라
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김성례
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 종교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046725
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
국 문 초 록 본 논문은 서울에 살고 있는 이주 인도인들이 힌두 사원을 형성하고 종교적 의례를 행하면서, 인도인으로서의 ‘문화 정체성과 공동체’를 재구성해나가는 과정을 분석하고 있다. 보통 이주민들의 공동체 연구에서는 종교가 중요하게 다뤄진다. 이주민들은 출신국가에 따라 이슬람, 가톨릭, 개신교, 불교, 힌두교 등의 종교공동체를 형성하고, 고국이나 이주한 지역의 종교단체와의 관계 또한 지속적으로 유지한다. 특히 이주민들의 민족적/문화적 정체성과 종교적 정체성은 기존의 이주 공동체 연구에서 동일시하는 경향이 있지만, 본 논문에서는 두 개념이 반드시 일치하는 것만이 아니라는 것을 보여주고자 한다. 서울에 거주하는 인도인들은 힌두 사원을 통한 개개인의 종교적 실천을 매개로, 오히려 인도인으로서의 민족적 정체성을 확립하고 문화적 상징을 향유하며 ‘문화 공동체’를 재구성하고 있다. 본 연구를 위한 현지조사는 2010년 2월부터 11월까지 총 10개월간, 서울에 위치한 힌두 사원인 ‘베다 문화 센터’를 중심으로 이루어졌는데 이곳은 ‘힌두 템플’ 혹은 ‘하레 크리슈나 템플(Hare Krishna Temple)’이라 볼 수 있다. 본 논문은 이주를 통해 ‘인도’라는 문화적 정체성과 ‘힌두’라는 종교적 정체성이 일치하지 않고, 오히려 그 경계가 허물어지며 지속적으로 상호 영향을 주고받고 재구성되고 있음을 논의한다. 이를 위해 첫째, 전 세계에 거주하고 있는 인도인 디아스포라의 역사와 특성을 살펴보았다. 이와 함께 이주 인도인의 힌두 사원과 ISKCON(하레 크리슈나 운동) 사원과의 관계를 살펴봄으로써, 해외에 거주하고 있는 이주 인도인의 힌두 종교적 실천을 개관해 보았다. 둘째, ‘베다 문화 센터’를 중심으로 한국에 거주하는 이주 인도인들의 ‘힌두 종교공동체’의 형성을 살펴봄으로써, 이주 인도인의 ‘종교/문화적 정체성’의 분화를 분석해 보았다. 셋째, ‘베다 문화 센터’에서 이루어지는 축제의 공간적 구분을 통해, 이주 인도인 공동체의 이원적 구조에 관해 살펴보았다. 베다 문화 센터에서 활동하는 이주 인도인들에 의해 형성된 ‘힌두 종교공동체’는 특정한 조직형태로 구성된 ‘공동체’가 아닌, 모국어를 사용하며 푸자 의례를 드릴 수 있고 인도 음식을 함께 나누어 먹을 수 있는 ‘고향’으로 상상되고 이미지화된 ‘상징적 공동체’이다. 본 논문은 특히 베다 문화 센터가 트랜스로컬 공간과 리미널(전이) 공간의 특성을 갖고 있고, 그 공간에서의 힌두 종교적 실천을 통해 이주 인도인들이 ‘종교/문화적 정체성’의 분화를 겪고 있음을 드러내고자 한다. 인도인들은 이주를 통해 이주 전 일치한다고 상상했던 ‘인도’라는 문화적 정체성과 ‘힌두’라는 종교적 정체성이 꼭 일치하지만은 않음을 경험한다. 이러한 인식은 정체성과 공동체 성격, 그리고 특정 지역에 기반을 둔 공간의 성격에도 변화를 야기한다. 그러므로 베다 문화 센터는 이주 인도인들이 힌두 종교적 의례를 실천하는 공간이면서, 동시에 이주 인도인으로서의 ‘디아스포라적 상상력’을 발휘하여 ‘문화적 정체성’을 구현하는 공간이기도 하다. 특히 종교적 행위를 매개로 인도인으로서의 ‘문화적 정체성’을 확립하고 향유하려는 측면은 ‘축제’를 통해 극명하게 드러난다. 대중적인 힌두 축제인지, ISKCON 축제인지에 따라 축제를 행하는 장소는 사원 안과 밖의 공간적 구분으로 나뉜다. 또한 ‘사원 설립 2주년 기념 축제’는 인도인으로서의 ‘문화적 정체성’을 가시화함으로써, 인도인 공동체의 이원적 구조를 가늠할 수 있도록 한다. 이러한 맥락에서, 베다 문화 센터는 한국과 인도 사이에서 ‘인도인들이 상상하는 고향’을 구현하는 실제적인 공간으로서 의미를 갖는다. 이주 인도인들은 대부분 인터넷 가상공간을 통해 ‘고향’과의 관계를 지속하고 유지한다. ‘베다 문화 센터’ 역시 인터넷 공간에서의 검색을 통해 ‘홈페이지’와 ‘클럽’을 쉽게 찾을 수 있고, 이러한 접근성은 가상공간에서 상상되는 ‘고향’과 연결고리를 갖게 한다. 또한 ‘베다 문화 센터’는 가상공간에서뿐만 아니라 이주 인도인들이 언제든 직접 방문할 수 있는 ‘실제적 공간’이므로, 인도인들의 커뮤니티 홀(community hall)로서의 역할을 제공하고 공동체적 감정을 느낄 수 있게끔 한다. 이를 토대로, 본 논문은 이주 인도인들이 ‘베다 문화 센터’를 통해 ‘인도의 고향’과 이주한 지역 사이의 경계, ISKCON과 힌두교 사이의 경계, 그리고 종교와 문화적 정체성 사이의 경계를 오가며 이를 새롭게 해석하고, 인도인으로서 ‘문화 공동체’를 재구성하고 있음을 주장하고자 한다.
more초록/요약
ABSTRACT Religious Practices and the Reconstruction of the Cultural Community of Indian Immigrants in Korea : The Case Study on the Seoul Vedic Cultural Center Kyung, Jinju Department of Religious Studies Graduate School Sogang University This paper analyzed how Indian Immigrants living in Seoul reorganized their ‘cultural identity and community’ by establishing Hindu Temples to serve their religious rituals. Commonly, in the research of immigrant’s community, the religious issues were significantly covered. Immigrants – according to their homeland– created their own religious communities such as Islam, Catholic, Protestantism, Buddhism, and Hindu, and tried to consistently maintain their relationship with religious communities in their homeland or region they migrated. In typical immigrant’s community research, the national / cultural identity and religious identity were particularly regarded as the same, but this paper was trying to demonstrate that those two concepts do not necessarily need to be the same. Indian Immigrants living in Seoul rather reorganized their own ‘cultural community’ by using the Hindu Temple to practice their religion, but at the same time to build up the national identity as Indians and enjoy their cultural symbols. The field survey was conducted for this research for total 10 months from February to November 2010, at the ‘Vedic Cultural Center’ the Hindu Temple located in Seoul. This temple can be said to be ‘Hindu-Temple’ or ‘Hare Krishna Temple.’ This paper suggested that the cultural identity ‘India’ and the religious identity ‘Hindu’ are not the same, but rather the barriers between them are collapsing, and those two concepts are consistently interacting and effective to each other to reorganize themselves, by Indian immigrants. To prove it, firstly Diasporic history and characteristics of Indians who reside all over the world were examined. Along with it, relationship between Hindu temple built by Indian immigrants and ISKCON (Hare Krishna Movement) Temple was examined to overview how Indian Immigrants living in abroad practice their religion Hindu. Second, division progress between ‘Religious and Cultural Identity’ of Indians were analyzed by examining how ‘Hindu Community’ of Indian immigrants in Korea was created, based on the ‘Vedic Cultural Center.’ Third, with analysis on spatial classification of festivals that were held in ‘Vedic Cultural Center,’ a dualistic structure of Indian immigrant’s community was examined. The ‘Hindu Community’ formed by Indian immigrants who work at Vedic Cultural Center is the symbol of Indian’s homeland in which they can speak their mother language, serve the Puja rituals, share Indian foods together. In other words, the community is not just created as to serve the particular purposes but rather is the symbol of Indian immigrants. This paper especially tried to demonstrate that Indian immigrants are trying to divide ‘religious and cultural identity’ by practicing Hindu in the specific space called the Vedic Cultural Center that can also be referred to as the translocal and liminal space. Indians, throughout the migrat, experienced that Hindu the religious identity is not same as India the cultural identity, but they had believed that those two concepts are the same before migration. Their recognitions caused the change of the space that was built based on the Indian identity, characteristics of community, and the certain regions. Therefore, the Vedic Cultural Center is not only the space in which Indian immigrants are practicing their Hindu the religious rituals, but also is the space that Indians can realize their ‘Cultural Identity’ as immigrants representing their ‘Daisporic imagination.’ Their intensions to build up and enjoy their ‘Cultural Identity’ as Indians, using the religious practices, were very obvious in the festival. Depending on the purpose – either public Hindu festival or ISKCON festival, the place in which held the festival were either inside or outside the temple respectively. Also ‘The Second Anniversary of Temple Foundation’ festival has visualized the ‘Cultural Identity’ as Indians and showed that how the dualistic structure of Indian communities was developed. In this context, Vedic Cultural Center is ‘the actual space’ in which Indians can symbolize it as ‘their imaginary homeland.’ Most of Indian immigrants are maintaining the relationship with their ‘Homeland’ through the ‘virtual space’ called ‘internet.’ The ‘Vedic Cultural Center’ also can be easily searched via internet through ‘web-site’ and ‘online communities,’ and such accessibility naturally links Indians with their imaginary ‘homeland’ in the virtual space. Also, the ‘Vedic Cultural Center’ is the ‘actual space’ in which Indian immigrants can visit anytime in addition to the virtual space and it plays a role as the ‘community hall’ for Indians to share the community sentiment. Based on the founding above, this paper suggests that Indian immigrants are trying to reorganize their ‘cultural community’ as Indians, through the ‘Vedic Cultural Center’ to come and go the barriers between ‘Indian Homeland’ and migrated regions, ISKCON and Hindu, and religious and cultural identity.
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