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시선추적 시스템을 이용한 인터랙티브 미디어 아트 연구

Eye-gaze tracking system for interctive media art

초록/요약

시선은 사람의 시야를 잇는 선으로 정의한다. 이것은 한 개인이 시각적으로 집중하고 있는 초점을 나타내고 있다. 그래서 시선추적은 안질환 검사, 인터넷 마케팅, 그리고 시각 제어 등 다양한 활용 분야에서 사용가능하기 때문에 수십 년 동안 연구가 계속되어왔다. 이러한 시스템에 대한 관심을 바탕으로, 시선 추적을 기반으로 하는 작품을 제안하도록 한다. 이 작품의 핵심기술은 눈을 추적하는 적외선 카메라 기반 컴퓨터 비전 인터페이스이다. 현재 기술로 실현가능한 시선 추적 인터페이스는 마우스 등의 포인팅 장치보다 정확성은 낮으나 시각적 제어를 통한 직관적인 작품을 가능하게 한다. 이러한 기술은 시선에 의한 정보추출에는 사용된 바 있으나, 그래픽아트 생성의 제어수단으로는 아직 그 활용이 드물다는 점이 새롭다고 할 수 있다. 최종 작품에서는 시선이 비언어적인 소통수단의 역할을 함과 동시에, 실제로는 불가능한 물리적인 변화를 제어하는 수단으로 이용된다. 이를 통해 관객의 흥미와 적극적인 참여를 유도할 수 있어, 미디어아트로 활용할 기술로써 연구해볼 가치가 있다. 시선 추적 시스템 구현을 위한 방법론적 연구로써 하드웨어 및 동공추적 알고리즘을 조사하고, 새로운 인터랙티브 미디어 아트 작품 제작 양식을 탐구하였다. 마지막으로 시선추적 시스템을 적용하기 위한 다양한 방안을 제시하고, 좋은 작품을 위한 기존의 문제점을 보완하고자 한다.

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초록/요약

Eye-gaze is defined as the line of sight of a person. It represents a person's focus of attention. Therefore, eye-gaze tracking has been an active research topic for many decades due to its potential usage in various application areas such as Eye Disease Diagnosis, Internet Marketing, and Visual Control. Eye-gaze is defined as the line of sight of a person. It represents a person's focus of attention. Therefore, eye-gaze tracking has been an active research topic for many decades due to its potential usage in various application areas such as Eye Disease Diagnosis, Internet Marketing, and Visual Control. On the basis of a high interest in such an eye-gaze tracking system, in this thesis, I propose that it is necessary to develop an artwork of visual interaction. In particular, I claim that the core technology of this artwork should involve the computer vision interface with the infrared camera for pupil tracking. Such an eye-gaze tracking interface which is feasible under the current technology is less accurate than such pointing devices as the mouse; however, the interface makes it possible to produce intuitive works through Visual Control. Although this technology has often been exploited for information extraction based on eye-gazes, it has rarely been used for a control method to produce graphic art. Thus, this is not only new, but also promising. In the finial work, not only does eye-gaze play a crucial role as a non-verbal communication means, but it is in effect used as a means of controlling impossible physical changes as well. As this can foster the audience's high interest and active participation, it is worth exploring eye-gaze as a application technology in the field of media art. In this thesis, I first examine the pupil tracking algorithm and the hardware as a methodological study for the eye-gaze tracking system, I then explore a new form of visual interaction in media art. Finally, I point out some drawback existing approaches hold and suggest a variety of ways to apply eye-gaze tracking system for better works.

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