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민간 대북방송에 관한 연구

The study of nongovernmental radio broadcasting to North Korea

초록/요약

국내 대북 라디오방송으로는 크게 KBS 한민족방송과 민간 대북 라디오방송이 있다. 2007년 KBS한민족방송이 해외동포들을 위한 방송으로 성격이 바뀌면서, 국내에서 대북방송만을 전문으로 하는 채널은 민간이 주도하는 열린북한방송과 자유북한방송, 자유조선방송만 남게 됐다. 이후 출범한 북한개혁방송까지 포함하면 국내에는 4개의 민간 대북방송이 존재한다. 민간대북방송이 나오게 된 배경은 크게 두 가지라고 할 수 있다. 하나는 정부가 대북방송을 약화시키거나 중단한 데서 원인을 찾을 수 있다. 김대중 정부가 화해, 협력의 대북정책을 표방하면서 대북방송의 성격도 크게 변했다. 특히 2000년 남북정상회담을 기점으로 KBS 한민족방송은 북한을 자극할만한 내용을 편성하지 않았다. 정보기관이나 군에서 운영하는 심리전방송의 내용도 유화적으로 변했다. 또 북한은 2003년 7월 제11차 남북장관급 회담에서 ‘상호비방 방송 중단’을 요구해 왔다. 그해 7월 30일에는 장관급회담 북측 단장 명의로 ‘구국의 소리방송’을 중단할 것이니 남측도 대북 심리전 방송을 중단하라는 내용의 전통문을 보내 한국 정부를 압박했다. 당시 우리 정부는 ‘이를 검토해 나가겠다’고 통보하는 등 사실상 북측의 요구를 수용했다. 민간 대북방송이 시작된 또 하나의 배경은 국내 북한인권운동의 활성화다. 1990년대 말부터 북한민주화네트워크와 북한인권시민연합을 중심으로 시작된 북한인권운동은 2000년 이후 급속하게 성장하기 시작했다. 북한인권정보센터가 활동을 시작하고, 북한전문인터넷 신문 DailyNK가 창간되었다. 또 탈북자들이 직접 나서 북한민주화운동본부, 북한민주화위원회를 건설하는 등 탈북자들의 북한인권운동도 활발해졌다. 이와 같은 북한인권운동의 활성화는 북한 주민에게 직접 정보를 제공하고 북한주민에게 민주화와 개혁개방의식을 심어주는 라디오 방송이 필요하다는 문제의식이 싹트게 했다. 본 연구는 현재의 KBS한민족방송이 남북관계와의 변화 시기에 맞춰 그 역할과 정체성에 있어서 많은 변화를 가져왔다는 것에 주목하고, 한민족 방송 외에 민간 대북방송이 어떠한 정체성을 가지고 어떤 역할을 할 수 있는지에 대해 알아보았다. 결과적으로 KBS한민족 방송의 경우 통일 정책과 남북관계의 진전에 따라 영향을 받았고 또 그에 맞게 변해왔다. 반면 여전히 남북분단의 현실에 있어 대북방송의 정체성은 여전히 존재해야만 했고, 현재 대북 민간방송이 그 정체성과 역할을 대신하고 있다는 결론을 내렸다. 아울러 민간 대북방송국들의 현실적인 제약과 어려움을 얘기하였다. 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구과정에서 다뤘던 ‘한민족방송의 역할변화’는 변화하는 큰 흐름속에서 통일정책과 남북관계의 변화 등에 따라 그 정체성과 역할이 변해왔다고 볼 수 있다. 둘째, 그러나 남북분단의 현실 앞에 대북방송의 정체성과 역할은 아직도 진행되어야만 했고, 따라서 민간대북방송국들이 개국하게 된 주된 배경이 되었다. 셋째, 아울러 한민족방송과 대북민간방송의 정체성과 역할은 좀 전에 논의한 바와 같이 과거 사회교육방송의 역할을 대북민간방송이 대신하고 있다고 보여지며, 한민족방송 역시 큰 틀의 한민족 정체성을 표방하고 있다는 점이다. 넷째, 그러나 방송기술, 대북방송 프로그램의 ‘다양성’과 ‘질’ 등 민간대북방송의 경우 현실적인 문제를 안고 있는 만큼 풀어나가야 할 숙제들이 많다. 현재 민간 대북라디오 방송에 관한 체계적인 연구는 거의 없다. 본 논문이 심도 깊게 연구하지 못한 핑계이기도 하다. 차후 민간 대북 라디오방송이 북한 사회에 어떤 변화를 가져왔는지에 대한 체계적인 조사가 필요하다. 또한 민간 라디오 방송국의 현실적인 제약과 문제점 역시 해결되어야 한다.

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초록/요약

As radio broadcastings in Korea, they are largely divided into 'KBS Korean Global Network', and non-governmental radio broadcastings to North Korea. In 2007, Korean Global Network changed its character into a broadcasting for overseas Koreans not just for North Koreans so that there remain only 4 radio broadcastings specialized in broadcasting toward North Korea such as 'Open for North Korea', 'Free North Korea Radio', 'Radio Free Chosun', and 'North Korea Reform Radio'. There are two factors as a background of the start of the non-governmental radio stations. First, the former Korean administrations downsized or stopped radio broadcastings toward North Korea. As Kim Dae-jung administration claimed to stand for the engagement policy towards North Korea, the content and the nature of radio broadcastings toward North Korea has changed a great deal. Especially, starting from the 2000 inter-Korean summit talks, the KBS Korean Global Network did not organize programs that could be so sensitive to North Korea. Psychological broadcastings run by intelligence agency or the military also began to show reconciliatory gesture. In addition, at the 11th South-North minister-level discussion in July 2003, North Korean officials called for South Korean government to stop 'the exchange of antagonistic broadcastings'. On July 30 that year, sending a message to South Korean government under the name of the North Korean head of the minister-level discussion, North Korean authorities pressured South Korean government saying that it would stop ‘The Sound of Saving the Country’, so South Korea should quit its psychological broadcastings towards North Korea. South Korean government officials at that time practically accepted its demand reporting that "We will consider this matter". Secondly, the other factor of backgrounds of non-governmental radio broadcastings is the revitalization of national North Korean human rights movement. Starting from 'Network for North Korean Democracy and Human Rihgts', 'Citizen's Alliance for North Korean Human Rights' in the late 1990's, activities of North Korean human rights organizations have continuously grown since 2000. For example, 'Database Center for North Korean Human Rights' was established, and 'Daily NK', an web-based newspaper on North Korea, began to be published. Also, North Korean defectors came together and conducted direct human rights activities such as 'Democracy Network against North Korean Gulag', and 'Committee for the Democratization of North Korea'. Such growth of activities for improvement of North Korean human rights situation naturally left a call for radio broadcastings, which could give North Koreans various information and teach them a value of democracy, reform and openness. This study tried to figure out what identity 'Korean Global Network' and other non-governmental broadcastings should keep, and what their roles should be focusing on that 'Korean Global Network' especially have changed its identity and role according to the change between the South and North Koreas. Consequently, 'Korean Global Network' has changed its character influenced by government's unification policy or the situation of inter-Korea relations. On the other hand, broadcastings towards North Korea should keep its existence in the reality of the division between the two Koreas, which was the main reason for the foundation of non-governmental broadcastings. These broadcastings could not help taking a role as principal agents instead of governmental organizations due to the fact that intelligence service by government or military psychological warfare showed some tolerant stance according to its generous policy regarding North Korea. First, in details, it is concluded that 'Korean Global Network' treated in the study have changed its identity and role with governmental policy towards North Korea and bilateral relationships. Second, in the situation that the two Koreas are still being divided, broadcastings towards North Korea should remain so that non-governmental radio broadcastings were finally born. Third, as discussed above, it seems that non-governmental broadcastings have replaced the former 'Radio Liberty', and 'Korean Global Network' also have claimed to stand for the identity as the Korean people in a large framework. Finally, for non-governmental radio broadcastings, however, still have difficult problems to solve like broadcasting technologies, greater variety and high level of quality in their programs and so on. I conclude that, all things taken together, 'Korean Gobal Network' looked different from its identity and roles as the former 'Radio Liberty', and the current non-governmental radio broadcastings replaced it.

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