청소년의 개별성-관계성과 안녕감이 창의성에 미치는 영향
Effect individuality-relatedness and well-being of the youth on creativity
- 주제(키워드) 창의성 , 개별성-관계성 , 안녕감 , 청소년
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이창환
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046680
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
창의성은 인간이 문제를 혁신적으로 해결하며 보다 나은 삶을 살 수 있도록 도와주는 잠재적인 능력으로 볼 수 있다. 본 연구에서는 청소년의 창의적 잠재력에 영향을 미치는 정의적 측면의 탐구에 초점을 맞추어 교육적 시사점을 찾고자 하였다. 특히 개별성-관계성과 안녕감에 관심을 갖고 이들이 청소년의 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 이를 위하여 서울시 소재 중∙고등학생 836명에게 통합 창의성, 개별성-관계성, 통합 안녕감을 측정하는 설문지에 응답하도록 하였고, SPSS 12.0프로그램을 이용하여 신뢰도 분석, 상관분석, 일원변량분석, 단계적 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 개별성, 관계성이 높은 청소년이 창의성이 높았다. 둘째, 안녕감이 높은 청소년이 창의성이 높았다. 셋째, 개별성, 관계성, 안녕감이 창의성에 미치는 영향력은 차이가 있었다. 창의성전체에 대하여 개별성, 안녕감, 관계성의 순으로 설명력이 높았다. 창의성, 안녕감을 하위차원으로 구분하여 분석해본 결과 창의적 동기는 개별성, 심리적 안녕감, 관계성의 순서로 설명력이 높았고, 창의적 태도는 개별성, 관계성, 심리적 안녕감의 순서로 설명력이 높았다, 창의적 능력은 개별성, 심리적 안녕감, 관계성, 정서 안녕감, 사회 안녕감의 순으로 모든 예언변인이 설명하고 있었고 정서안녕은 약한 부적인 영향력을 미치고 있었다. 이와 같은 결론을 토대로 창의적 잠재력을 발현하는 환경적 요인에 관한 연구, 개별성-관계성, 안녕감을 향상시킬 수 있는 지원방안 및 프로그램 개발, 연구대상을 아동과 성인에 확대 연구, 창의성의 본질에 대한 활발한 논의, 척도의 제한점을 보완하여 개발 등을 후속연구로 제안한다.
more초록/요약
Creativity is considered a potential ability that helps people solve innovatively their problems for a better life. This article seeks for educational implications, focused mainly on affective aspects which influence creative potential of the youth. Particularly, with interest in individuality-relatedness and well-being, it is investigated that how those affect creativity of the youth. For this, a questionnaire measuring integrative creativity, individuality-relatedness and integrative well-being is given to 836 middle and high school students in Seoul and reliability analysis, correlation analysis, One Way ANOVA and stepwise multiple regression analysis are carried out with the use of SPSS 12.0 programme. The results show first higher individuality and relatedness tend to induce higher creativity. Secondly, well-being is proportional to creativity. Thirdly, each of individuality, relatedness and creativity has different influences on creativity. Over the whole creativity, explanation gets higher in order of individuality, well-being and relatedness. From the study of that creativity and well-being are classified into a sub-category, creative motivation has a high explanation in order of individuality, psychological well-being and relatedness. And creative attitude has a high explanation in order of individuality, relatedness and psychological well-being. About creative ability, all the predictors are explained in order of individuality, psychological well-being, relatedness, emotional well-being and social well-being. And emotional well-being has a little bit weak negative effect. Based on this conclusion, for follow-up studies, it is suggested that study of environmental factors that reveal creative potential, the development of measures and support programs that help to enhance individuality-relatedness and well-being, extensive study for adults and children, active discussions of the essence of creativity and supplementation of limitations of criteria.
more