서비스 블로그의 정보특성이 관계품질 및 구전효과에 미치는 영향에 관한 연구 : 여행 블로그를 중심으로
A Study on Effects of Information Characteristics of Service Blog on Relationship Quality and Word of Mouth Effects: Focused on Travel-Blog
- 주제(키워드) 블로그 , 서비스 블로그 , 여행 블로그 , 관계품질 , 구전효과 , 정보특성
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김충현
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 홍보
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046674
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
소셜 네트워크 서비스인 블로그를 이용하는 사람들이 많아지면서 블로그를 활용한 제품과 서비스의 소개가 활발히 이뤄지고 있다. 특히 한국인에게 여행의 중요성이 커지면서 여행 블로그에서 제공하는 여행지 정보의 활용이 증가하고 있다. 서비스 블로그의 하나인 여행 블로그는 무형재, 경험재라는 서비스의 특성으로 인해 블로그에서의 구전 커뮤니케이션 효과가 크게 나타나고 있다. 본 연구는 서비스 블로그의 정보특성을 규명하고, 이러한 특성이 서비스 블로그 이용자와 서비스 블로그 사이의 관계품질에 어떠한 영향이 있는지, 그리고 서비스 블로그 정보특성이 관계품질을 거쳐 구전효과에 어떠한 영향이 있는 지에 대해 살펴보고자 하였다. 이를 위해서 서비스 블로그인 여행 블로그를 대상으로 연구를 진행하였다. 연구 결과 첫째, 여행 블로그 정보특성이 이용자-여행 블로그 관계품질에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서도 상호작용성이 관계품질에 미치는 영향이 가장 크게 나타났다. 둘째, 이용자-여행 블로그 관계품질이 구전효과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서 관계품질로 설정한 신뢰, 만족, 몰입은 구전효과인 구전수용과 구전확산에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 여행 블로그에 대한 전문성 인식과 관계품질 평가간에는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 개인 개설 블로그가 기업이나 지자체 개설 블로그보다 본 연구에서 관계품질로 설정한 신뢰, 만족, 몰입에 대한 평가가 좋은 것으로 나타났다.
more초록/요약
As users of Blog which is social network service increased, introduction of products and services utilizing Blog is active. Especially, as travel has become important for Koreans, people are increasingly visiting Travel Blog for travel information. Travel Blog which is one of service Blogs had much Word of Mouth communication effects in Blog because of service characteristics of experienced goods. This study explored Information Characteristics of Service Blog, examined influences of these Characteristics on Relationship Quality between service Blog users and service Blog, and examined influences of these Characteristics on Word of Mouth Effects. The subjects were Travel Blogs which is one of Service Blogs. The results of this study were as follows. First, Information characteristics of travel Blog had positive influences on Relationship Quality between service Blog users and travel Blog. Interaction among Information characteristics had the most influences on Relationship Quality. Second, Relationship Quality between service Blog users and travel Blog had positive influences on Word of Mouth Effects. Trust, satisfaction, and commitment which were set as Relationship Quality in this study had positive influences on Word of Mouth Effects such as acceptance of Word of Mouth and spread of Word of Mouth. Third, There was statistically significant difference between recognition of professionalism about travel Blog and assessment of Relationship Quality. Fourth, Blogs opened by individual had higher scores than Blogs opened by companies or local governments in assessment of trust, satisfaction, and commitment which were set as Relationship Quality in this study.
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