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온라인게임 이용이 청소년 경제관에 미치는 영향

The impact of online game(MMORPG) on the econimic views of youth

초록/요약

 본 연구는 온라인게임, 특히 MMORPG 이용이 청소년들의 경제관에 미치는 영향에 대한 연구이다. 청소년들이 즐겨 찾는 게임에서 접할 수 있는 경제 개념이 현실에서 어떻게 영향을 끼치는 지 알아보는 것이 목적이다.  본 연구에서는 이 같은 상관관계를 보기 위해 거브너(Gerbner)가 제시한 문화계발효과이론(Cultivation Theory)를 적용했다. 문화계발효과이론은 장기적이고 누적되는 미디어효과를 연구하는 커뮤니케이션 이론으로 주로 텔레비전 등 단방향 매체에 대한 연구가 주를 이뤘다.  본 연구에서는 온라인게임의 문화계발효과를 측정하기 위해 온라인게임 이용자의 이용정도와 활동 정도에 따른 게임 내 경제관, 게임 내 경제활동, 현실의 경제관과 현실의 경제활동 간의 상관관계를 분석했다.  연구결과 온라인게임을 하는 청소년들은 평균적으로 게임 내 경제에 대해 긍정적으로 인식하고 현실경제에 대해 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 또 한 가지 게임에 집중하는 것보다는 다양한 게임을 즐기는 것이 경제에 대해 긍정적인 태도를 갖는 것으로 조사됐다.  결과적으로 온라인게임을 설계할 때는 온라인게임 플레이어들의 이용정도와 활동정도를 어떻게 예측하고 다루는 가에 따라 서로 다른 문화계발효과를 거둔다고 볼 수 있다.  본 연구는 온라인게임을 중독이나 몰입 관점에서 본 기존 연구들과 달리 문화계발효과 이론을 바탕으로 온라인게임을 즐기는 청소년들이 게임을 통해 경제관에 유의미한 변화가 있는 지 살펴봤다는 점에서 의의를 지닌다.

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초록/요약

This paper is focused on the influence of on-line game, in particular MMORPG, on the economic views young teenagers. The purpose is to identify how the economic view, found in the MMORPG, influence teenagers in real life. Cultivation theory, found by Gerbner, has been applied in this research to identify correlation between economic views inside the game and real life. Cultivation theory is a communication theory mainly used in one-way mass media such as television which is long-term and accumulative media. In this paper, to measure the cultural development effect of on-line game, the correlation between economic view and activity inside the game and economic view and activity in real life had been analyzed. The results suggests that young teenagers who enjoy MMORPG has a positive attitude toward economic inside the game and in real life. Also enjoying various games than just one seems to promote more positive attitude toward economy. Therefore depending on the method used to predict how much game would be played, when designing the game, different cultural development effect is expected. This paper is focused on the changes of economic views of young teenagers through on-line game on the basis of Cultivation theory, and it differs from other MMORPG researches that focus on addiction.

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