교차로 특성을 고려한 휴리스틱 경로탐색기법 개선
An Improvement of a Heuristic Path Search Technique based on Traffic characteristics at the Intersection
- 주제(키워드) 경로탐색기법 , 이동객체 , 도로네트워크
- 발행기관 서강대학교 정보통신대학원
- 지도교수 박 석
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 정보통신대학원 소프트웨어공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046656
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
도로망에서 경로탐색 문제는 교통수단 활용의 질을 높이고, 그에 따라 사회적 비용을 절감시키는 등 매우 큰 역할을 하고 있다. 특히 대도시 내 도로망에서는 여러 가지 형태의 교차로와 신호등이 존재하며 이는 차량의 통행시간 지연 및 경로선택의 기점으로 매우 중요한 요소로 인식되고 있다. 그러나 기존의 최적경로 탐색모형들은 도로망의 단일 링크의 통행비용만을 고려하거나, 링크의 통행비용에 회전지체를 포함하여 경로를 선택함으로 교차로의 통행특성에 따라 다양하게 발생하는 지체요소를 고려하지 못하는 문제가 있다. 본 논문에서는 교차로의 통행특성을 고려하기 위하여, 교차로의 지체요소를 도로조건, 신호조건, 교통조건으로 분류하고 해당 속성을 도로유형, 회전각도, 이동유형, 신호유형 등 4가지로 선정하여 지체시간 모형을 제시하였고 이를 다양한 교차로 지체요소를 포함하는 가상 도로망에서 민감도 테스트를 함으로 객관성을 검증하였다. 도로망 모델링 개선으로는 교차로 특성을 반영할 수 있도록 제안하였으며, 경로탐색 알고리즘으로는 링크간 연결추적이 가능한 링크기반 경로탐색 알고리즘을 개선하여 실제 네트워크에 적용하였다.
more초록/요약
Route search problem in the road network is improving the quality of transportation usage, and being a very big role of reducing the social costs accordingly. Especially, roads in the large cities, there are various type of intersections and traffic signal exist and that is recognized very important factor of vehicles travel time delay and starting point of path selection. The existing optimal path search models are selecting a path by only considering road traffic cost of single link, or just including turn around delay in the road traffic cost of link, which has problem and it can't consider the delay factor variously caused from the traffic characteristics of intersection. In this thesis, we consider the traffic characteristic of intersection, then classified the delay factor of intersection as road condition, signal condition, and traffic condition. We propose delay time model by selecting 4 cases. It is road condition, rotation angle, movement type and signal type with appropriate property, and verified objectivity by performing sensitivity test in the virtual road network which includes various intersection delay factor. We propose a improvement network model, which can reflect delay cost at the intersection. We use existing shortest path algorithm, which can a characteristics at the intersection reflect is a link-based shortest path algorithm, and apply it to the real network.
more