경제전문방송의 고객 커뮤니케이션 수단 효율성 증진 방안 연구 : 한국경제TV 사례분석을 통해
The study of method about the increase of efficiency about method of customer communication in professional economics broadcast
- 주제(키워드) 고객커뮤니케이션 , IMC , 경제 전문방송 , 한국경제TV , 증권포털 사이트
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 윤각
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 광고
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046614
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
경제전문방송의 고객 커뮤니케이션 수단 효율성 증진 방안 연구 효율적인 IMC전략 수립과 집행을 위해 고객커뮤니케이션 수단을 효율적으로 활용하는 것은 다채널 다매체 방송환경 속에서 경제 전문방송이 나아가야 할 방향이기에 IMC 관점에서의 고객커뮤니케이션 차별화 전략의 전개방향성을 제시하고자 하였다. 이를 위해서 현재 국내 경제 전문방송의 선두 기업인 한국경제TV의 사례 분석을 통하여 고객커뮤니케이션 수단으로 배너, 팝업, SMS, E-Mail 등의 4가지를 선정하여 한국경제TV 시청자를 대상으로 한 설문조사를 통해 실증분석을 실시하였다. 실증 분석은 4가지 연구 과제에 대한 검증으로 첫째, 현재 경제 전문방송이 소구하는 커뮤니케이션 수단이 주 시청자 층에게 적정한 노출횟수와 전달수단을 활용하고 있는지에 대한 검증하였는데 4가지 고객커뮤니케이션 수단 모두 노출횟수가 과다하고 효율적인 전달수단이 되지 못하는 것으로 나타났다. 둘째, 경제 전문방송 주 시청자 층의 커뮤니케이션 수단에 대한 만족도와 관심도에 대한 검증하였다. 검증 결과 인터넷활용 회피 집단의 경우 고객이 손쉽게 접근할 수 있는 커뮤니케이션 수단인 SMS 등에 고객만족도와 관심도가 높았으며, 인터넷활용 선호 집단의 경우 고객이 스스로 선택하여 접근할 수 있는 커뮤니케이션 수단인 팝업 등에 고객만족도와 관심도가 높은 것으로 나타났다. 즉, 고객들은 현재와 같이 일률적인 고객커뮤니케이션 수단 활용에서 벗어나 고객 맞춤형 방식의 커뮤니케이션 수단이 전개되기를 바라고 있었다. 셋째, 시청자 층이 원하는 커뮤니케이션 수단의 정보 전달 수준에 대한 검증으로 인터넷활용 선호 집단의 경우 고객 스스로 노력하더라도 최신 정보를 제공받을 수 있는 방법을 기업이 제공해 줄 것을 요구하고 있었고, 인터넷활용 회피 집단의 경우 기업이 고객에게 알맞은 정보를 고객이 가장 편하게 활용할 수 있는 커뮤니케이션 수단을 통해 제공해 줄 것을 요구하고 있었다. 넷째, 주 시청자 층의 만족도를 높일 수 있는 가장 효율적인 커뮤니케이션 수단은 무엇이며 만족도를 높일 수 있는 커뮤니케이션 Mixing전략에 대한 검증으로 주 시청자 층이 인터넷활용 선호 집단인 경우 정보 최신성이 보장되는 커뮤니케이션 수단인 팝업을 중심으로 활용되어야 하며, 인터넷활용 회피 집단인 경우 접근용이 수단인 SMS를 중심으로 활용되어야 하는 것으로 나타났다. 그런데 경제 전문방송의 주 시청자 층은 인터넷활용 선호 집단과 회피 집단이 공존하고 있으므로 팝업과 SMS를 중심으로 고객 커뮤니케이션 수단이 운영되어야 하는데 팝업은 상세정보가 필요한 마케팅 내용에 대한 종합 커뮤니케이션 수단으로써, SMS는 신속정보가 필요한 마케팅 내용에 대한 상시 커뮤니케이션 수단으로 각각 Positioning 시켜야 할 것으로 판단되었다. 이에 반해 배너의 경우에는 최신 정보제공과 상세 정보 제공 측면에 주안점을 두어, 노출 수량보다는 SMS와 연계되는 보조 커뮤니케이션 수단으로 활용되어야 할 것이며 e-Mail의 경우에도 SMS의 정보 제공 한계성을 극복시켜 주는 보조 커뮤니케이션 수단으로 활용되어야 할 것으로 나타났다.
more초록/요약
The study of method about the increase of efficiency about method of customer communication in professional economics broadcast For efficient establishment and execution about IMC strategy, efficient use of method of customer communication is necessary because professional economics broadcast must pursue this method in broadcast environment that has various channel and media. This study suggests developing direction of differentiated strategy of customer communication from the point of view of IMC. For this, this study picks 4 methods of customer communication such as banner, pop-up, SMS, and E-Mail through the example analysis of Korean economics TV, which is the first enterprise of domestic professional economics broadcast in current time. This study performs the empirical analysis through survey from audiences of Korean economics TV. Empirical analysis is the verification for 4 subjects of this study. First, this study verifies how the method of communication in professional economics broadcast use the appropriate exposure frequency and tool of communication. 4 methods of customer communication contain excessive exposure frequency, and these are not efficient tools of communication. Second, this study verifies the satisfaction and interest about the method of communication from main audience of professional economics broadcast. As a result, the group of anti-internet shows satisfaction and interest about easy approaching method of communication such as SMS, and the group of preferring internet shows satisfaction and interest about self-approaching method of communication such as pop-up. It means that customers want the development of customer adjusting method of communication rather than uniform method of communication. Third, this study verifies the level of sending information by the method of communication that is demanded by audience. For the case of the group of preferring internet, people demand to get the method of getting the latest information from enterprise although this requires a effort. For the case of the group of anti-internet, people demand to receive suitable information from enterprise through the most comfortable method of communication. Forth, this study focuses on the most efficient method of communication that increases satisfaction of audience, and this study verifies mixing strategy of communication that increases satisfaction. For the case of group of preferring internet, the method of communication such as pop-up that guarantees the newest information is necessary. For the case of group of anti-internet, the method of communication such as SMS that has each approach is necessary. However, the main audiences of professional economics broadcast can be either the member of group of preferring internet or the member of group of anti-internet. Therefore, both pop-up and SMS are required to the management of communication. These methods need to be positioning because pop-up is overall method of communication about marketing content that requires detailed information. SMS is constant method of communication about marketing content that requires quick information. Meanwhile, banner is very much about the provision of latest information and detailed information. Therefore, banner should be used as supplementary method with SMS rather than pop-up. For the case of E-mail, E-mail should be also used as supplementary method with SMS because E-mail help to overcome the limitation of information provision by SMS.
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