불확실성하에서 한국해운산업 의사결정 구조연구 : -선박투자를 중심으로-
A Study of the Decision-Making System of the Korean Shipping Companies: How Is the Issue of Ship Investment Dealt Under Market Uncertainty?
- 주제(키워드) 해운 , 의사결정 , 휴리스틱 , heuristic , 시장정서 , market sentiment , decision making , 행동경제 , 선박 투자 , sales & purchase
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 전준수
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 일반대학원 무역학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046604
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
해운산업은 변동성이 높은 특징을 가지고 있다. 운임시장과 선박시장의 주기성은 해운 투자자들에게 성공의 기회를 주기도 하지만 실패의 이유가 되기도 한다. 해운시장의 불확실성 때문에 미래를 정확히 알고 투자를 하기는 어렵다. 저렴할 때 선박을 사고 비쌀 때 판다는 간단한 원칙이 있지만 실제로는 쉬운 일이 아니다. 2006년부터 2008년까지 해운사상 유례없이 장기간 지속된 호황기에 그리스 선대는 감소하고 있던 반면 한국해운은 호황의 정점에서 20%이상 보유 선복량이 증가되었다. 2008년 하반기, 미국 금융위기와 함께 해운위기도 찾아와 BDI 운임지수가 12,000에서 700대 선으로 급락하였다. 최근에 시장이 회복하여 3,000대의 운임지수를 보이지만 선가가 높았을 때 투자한 한국선주들은 운영 원가가 높아 고통을 받고 있다. 그리스 선주들이 Anti cycle적인 방향으로 선박 투자를 하고 있는 반면 한국선주들이 시장 정서(market sentiment)를 쫓아 충동적으로 투자하였던 것은 무엇인가 의사결정구조에 문제가 있었던 것으로 보인다. 본 연구에 의하면 한국해운산업의 선박투자 의사결정은 시장의 정서에 영향을 받고 있다. 한국선주들은 주로 시장의 다수의 심리를 따라가는 군집행동, 욕심, 경쟁자의 행동을 따라 하는 경쟁심 같은 시장정서를 따라서 선박투자결정을 하고 있었다. 투자의사결정은 분석적인 의사결정과 휴리스틱(heuristic)의사결정으로 구분할 수 있다. 의사결정자의 주관적인 직관 등에 의하여 결정을 내리는 휴리스틱 의사결정은 빠르고 간편하게 최적의 해답을 찾아 주기도 하지만 오류를 동반할 가능성이 높다. 본 연구에서는 한국선주들이 주로 사용하고 있는 휴리스틱으로는 회상용이 휴리스틱, 낙관적 추정, 손실기피 휴리스틱이었는데 그 결과는 재무적 성과 만족도와 주관적인 성과 만족도를 크게 낮추는 영향을 주고 있었다. 반대로 분석적 의사결정은 재무적 만족도나 의사결정자의 주관적 만족 모두를 증가시키는 영향을 주고 있었다. 본 연구에서 중요한 발견은 의사결정자가 시장정서의 영향을 받을수록 휴리스틱 의사결정이 증가하고 또한 분석적 의사결정을 줄이고 있다는 점이다. 이는 의심할 바 없이 선박 투자를 잘 못 유도하여 기업 성과를 더욱 낮추는 역할을 하게 될 것이다.
more초록/요약
The shipping industry is characterized by its high volatility. The periodicity of freight and ship market would provide its investors with a chance to succeed, but it would also become a reason for them to fail. It is difficult to invest with assurance in the freight market owing to its uncertainty. There is a simple principle of 'Buy at low, Sell at High'; however, it is not all that simple as it sounds. During the unprecedentedly long lasting boom in shipping industry from 2006 to 2008, Korean shipping companies increased their tonnage by 20% at the last stage of boom, whereas their Greek counterparts decreased their tonnage. But the financial crisis originated from America in the second half of 2008 triggered the fall of freight market: the BDI freight index plunged from 12,000 points to 700 points. The freight index climbed back up to around 3,000 points thanks to the recent market revival, yet the Korean shipping companies that have invested heavily during the inflation are still suffering from high hire-base costs. It appears that the decision-making system employed by Korean ship owners did not work properly: the investment tendency of Korean ship owners seemed to be rather impulsive, compared to the anti-cyclic one of their Greek counterparts. According to the present study, the decision-making process of Korean ship owners in ship investment has been highly influenced by market sentiments such as herding behavior, greed, and rivalry mimicking competitors. Just as in other areas of investment, the decision-making process in ship investment can be classified into the analytic one and the heuristic one. The heuristic decision-making process, normally activated by intuitive wisdom and experience, sometimes might offer a speedy and convenient optimal solution, but it also would make the decision-maker run the risk of being biased. The present study has found that the heuristic decision-making process which Korean ship owners are more likely to use are the availability heuristic, the best guess strategy, and the loss aversion heuristic, and thereby have to suffer from the diminishment of both financial and objective satisfaction. By contrast, those who employ the analytic decision-making process increase both financial and objective satisfaction. The most significant fact that the present study has found is that market sentiments not only accelerate the heuristic decision-making process but also decelerate the analytic decision-making process, and that, as the impact of market sentiments grows stronger, the ship owner becomes more and more dependent on the heuristic decision-making process, neglecting the analytic one. No doubt, this tendency will exert serious negative influence on the corporate performance misleading ship investment process.
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