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한국 민중시의 언어적 실천 연구 : 1970·80년대 민중시에 나타난 '부정성'의 의미화 양상을 중심으로

Study for Linguistic Pratice of People Poetry in Korea

초록/요약

국문초록 한국 민중시의 언어적 실천 연구 김 란 희 본고의 목적은 1970·80년대 민중시에 나타난 시적 언어의 ‘부정성’과 언어적 실천 연구에 있다. 본고에서 언급하는 시적 언어의 ‘부정성’이란 일반적인 언어가 갖는 논리적 명제와 정립을 부정하는 일종의 운동성을 뜻하는데, 이것이 시 텍스트에서 언어적 상징성에 대한 거부와 투쟁으로 드러날 때 시적 언어의 ‘부정성’으로 명명된다. 이러한 시적 언어의 ‘부정성’은 언어에 대한 투쟁이 언어라는 상징계를 구성하는 사회 질서에 대한 투쟁과 등가적 의미를 형성한다는 점에서 사회적 실천이라는 정치적 함의를 동시에 지닌다. 주지하다시피, 1970·80년대 민중시는 시대적 억압에 저항하는 민중들의 육성을 체현하는 시 양식으로 존재해왔다. 이는 시가 갖는 언어의 물질성과 육체성을 전경화시켜 당대 지배질서의 억압과 논리에 대한 충동적 거부를 체현한 것으로 볼 수 있다. 따라서 이러한 언어적 실천은 당대의 사회적 지배질서로 정립된 이념과 논리를 재현하는 언어적 상징계에 대한 거부이자 투쟁으로 볼 수 있기 때문에 민중시의 ‘부정성’과 언어적 실천에 관한 연구는 민중시에 나타난 시적 언어의 특성이 당대 사회의 사회적 실천으로 여하히 기능하고 있는가를 밝히는 작업이 될 수 있다. 1970·80년대 민중시가 추구한 미적 원리의 최종 심급은 한마디로 ‘집단적 신명풀이’라고도 할 수 있다. 이 ‘집단적 신명풀이’는 개체로 분리되어 있는 개인의 한을 집단의 신명으로 전화시켜 한이 맺히게 하는 그 모순을 해결해 나가는 것, 즉 ‘집단적 한풀이’와 같은 이치이다. ‘집단적 신명풀이’ 과정에서 드러나는 모순적이고도 이원적인 한풀이의 역동성이 민중시 텍스트에서는 어떤 식으로 구현될 수 있는가? 몸의 기운이자, 심적 에너지의 움직임이라고도 할 수 있는 이 한풀이의 역동성은 소리라든가, 리듬 등 언어의 물질성(육발‘肉勃’하는)으로 텍스트 상에서 주로 드러난다. 이 언어의 물질성은 일반적인 의사소통의 언어나 상징계적 문법 체계와 같은 재현 영역의 논리로는 해명될 수 없는 이질적 영역이다. 즉, 언어를 논리적 명제로 환원하고, 의식에 의한 이해를 강조하는 기존의 정태적인 언어 이론의 틀 안에서는 규명되기 힘든 영역인데, 이 지점에서 본고는 크리스테바가 시적 언어의 역동성에 주목하여 내세운 ‘부정성’개념을 도입하여 민중시가 드러내고 있는 ‘부정성’의 의미화 양상을 밝혀보고자 한다. 크리스테바의 ‘부정성’ 개념을 통해 Ⅱ장에서는 본고에서 대상으로 삼은 세 시인의 텍스트에 드러난 ‘부정성’의 의미화 양상을 살펴보았다. 먼저 김지하의 ‘담시’에 나타난 부정성의 표지는 리듬이나 구문의 반복, 의성어, 파라그람, 형태-통사론적 파괴를 통해 드러난다. 이러한 부정성의 표지는 모두 다 상징계의 의미화에 맞서 텍스트 내에 자신의 육체적 충동성을 이동시키고 변형시키고자 삽입된 기호계적 맥박인 바, 이는 기호계와 상징계의 경계 선상에서 이질적 요소들이 충돌하면서 생겨나는 의미생성 과정의 표지로 기능한다. 김지하 ‘담시’에 나타나는 부정성은 이러한 이질적 요소 사이의 파괴적이며, 유동적인 의미생성으로 포착되는데, 이때의 부정성은 물질의 이질적 거부-자유로운, 혹은 일차적인 에너지-가 표상체의 구조 그 자체 속으로 침입할 때 드러나는 것으로, 이질적 요소 간의 투쟁 그 자체를 실현한 것으로 볼 수 있다. 이 실현은 주로 상징계적인 언어의 정립상에 대항하여 의미의 차별화를 생성한다. 신경림의 ‘민요시’에서 포착할 수 있는 부정성의 표지는 ‘가락’, 즉 리듬이다. 신경림의 텍스트에서는 리듬이 지배적인 시니피앙으로 작용하면서 의미생성의 기제가 된다. 신경림 텍스트에서의 리듬 장치는 음소, 음운의 반복, 어휘나 구문에 의한 병행과 반복, 휴지부의 반복, 정형률 등으로 나타난다. 이러한 리듬 장치는 대상이나 외적 현실에 대한 시적 주체의 육체적 충동의 기입 양상을 잘 보여준다. 초기 시의 경우를 보자면 이러한 리듬장치는 의미론적 단절과 리듬적 단절의 긴장과 길항 작용을 통하여 시적 주체의 에너지가 힘겹게 대립하는 이른바 ‘한’의 응축 양상으로 드러난다. 그러나 민요가락이 전면화되어 나타나는 텍스트에서는 이러한 거부의 움직임은 지시작용과 일시적으로 융합함으로써 ‘한'의 이완 양상으로 드러나기도 한다. 또한 민중 집단의 투쟁 의지를 다루는 부분에서는 리듬의 과잉성이 충동의 방출을 이루어 집단적인 신명 에너지로 전환되어 드러나기도 한다. 이 리듬의 과잉은 지시성을 과장시키고 청자의 공명을 자극하여 감정의 분출을 이루게 한다. 고정희의 ‘굿시’ 텍스트에서는 모성적 육체성의 회귀, 즉 코라적 맥박을 통한 상징계에 대한 거부가 부정성의 주요 표지를 형성한다. 특히나 『저 무덤 위에 푸른 잔디』에서 드러나는 ‘본풀이’ 과정은 반복적 대구, 등가적 통사구조의 나열, 반복구문 등을 통해 코라적 리듬을 형성하는데, 이 코라적 리듬은 로고스 중심적인 선조성을 파괴시키면서 여성이 받은 고통에 대한 풀이 과정을 남성적 상징체계에 의존하기 보다는 어머니의 ‘몸말’을 통해 해소하게 하는 의미장치가 된다. 또한 무당의 ‘대신 말하기’ 방식에 의한 제의적 대구는 ‘어머니’가 당한 수많은 외상적 사건을 회상하게 하여 그것을 말로 표출하게 함으로써 가슴에 쌓인 한을 씻어내리는 일종의 해소 기능을 한다. 이 해소의 과정은 상징적인 지시체계 속에서는 구현되기 어려운 과정이다. 따라서 굿 사설 속의 언어는 무엇보다 상징체계를 뚫고 나오는 육체성· 물질성을 담보해내는 ‘부정성’의 표지가 된다. Ⅲ장에서는 각 시인의 텍스트 분석을 통해 도출해낼 수 있는 언어적 실천(사회적 실천)에 초점을 맞추었다. 1970·80년대 민중시 텍스트에 드러나는 시적 언어의 ‘부정성’은 상징화 과정 속에 삭제되었던 육체적 충동을 언어 속에 자리잡게 하는 에너지의 이동장치로 기능하는데, 이는 각 주체의 육체적 충동이 언어적 물질성을 통해 상징계로 표상되는 사회적 질서를 거부하는 하나의 실천 과정이 되는 것이다. 이같은 언어적 실천을 통한 표상 체계의 전환은 당대의 사회적인 모순에 대한 투쟁으로도 기능을 하여, 당대의 정치문화에 대한 동일화를 거부하는 문화적 반항 현상을 낳는다. 또한, 부정성을 통한 시적 언어의 역동성은 주체와 사회에 부과된 한계를 확장하여 시사(詩史)적인 차원에서도 새로운 언어적 실험의 도가니가 되었다. 독자가 민중시 텍스트를 통해 확인할 수 있는 것은 바로, 이 언어적 물질의 도가니, 즉 텍스트가 열어 제치고 있는 육체적 충동-물질(언어)-의 사회적인 이동과정을 체험하게 되는 것이고, 이를 통해 당대 민중들은 억압에 저항하는 거대한 ‘신명’을 함께 누릴 수 있었던 것이다. 한편, 민중시의 주요 특성으로 거론되는 전통장르와의 상호 텍스트적인 전위(轉位) 양상은 민중시가 지닌 열린 텍스트성, 문화적이고 사회적인 텍스트성을 구현하는 언어적 실천의 요소가 된다. 김지하의 ‘담시’는 ‘판소리’ 사설에 반영되었던 기층 민중 발화의 재활성화를 통해 단일한 장르 코드를 해체하는 탈 장르적 열린 텍스트로서의 지향성을 갖는다. 신경림의 ‘민요시’는 ‘민요’라는 민중 공동체의 사회적 방언을 개인 방언으로 편집, 재주조하여 개인적이고 폐쇄적인 서정장르로부터의 이탈을 꾀하였으며, 고정희의 ‘굿시’는 ‘씻김굿’이라는 사회적이고 집단적인 제의적 양식을 통해 역사적 사건을 생생하게 현재화시킴으로써 ‘어머니’의 수난을 공동체적인 수난으로 전위시킨다. 또한 민중시에서 드러나는 복수(複數) 주체의 창출은 단일한 서정 주체를 해체하며 다수의 발화를 통해 집단 간, 계층 간 대화적 갈등의 구현 양상을 보여주는데, 이러한 언어적 실천 과정은 무엇보다도 각기 다른 모습으로 살고 있는 발화자들의 세계관의 차이, 담론의 차이, 이데올로기의 차이를 뚜렷하게 보여주는 텍스트 생산 기제가 된다. 민중시에서 창출된 다수 발화자들의 다양한 목소리는 그만큼의 사회적 갈등을 구현하는 시적 전략이 되며, 이를 통해 독자들은 텍스트에 드러난 갈등 구조에 참여하여 발화와 텍스트, 그리고 사회적인 네트워크를 이루어내는 것이다. 아울러, 민중시에서 볼 수 있는 과거 밑바닥 민중들의 발화와 발화 양식은 근대화와 산업화의 논리에 밀려 추방되거나 배제되었던 아브젝트(abject)의 회귀 양상을 보여주는데, 이것은 지배 체제의 동화·포섭의 담론에 파열을 꾀하는 거부이자 근대화와 산업화, 관(官) 주도의 민족문화, ‘정의사회구현’ 등을 역설하는 당대의 지배체제에 하나의 공포로 기능하는 사회적 실천이 된다.

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초록/요약

This study aims to examine the‘negativity’of poetic language and the linguistic practice presentin people poetry in the 1970s and 1980s of Korea. The‘negativity’of poetic language mentioned in this study means a type of movement that negates logical proposition and establishment that most languages would normally have, and when it comes out as a rejection and struggle against linguistic symbolism in the poetic texts, it is described as being ‘negativity’of language. This ‘negativity’of poetic language contains at the same time apolitical meaning of social practice as the struggle against language forms the equivalent meaning as the struggle against social order that constructs a symbolic order called language. As is well known, the people poetry in the 1970s and 1980s has existed as a poetic genre realizing people’s voices that resisted the suppression of the times. This can be seen as an embodiment of the impulsive rejection of the governing order and reasoning of the times by foregrounding the material and physical characteristics that poetry contains. Therefore, as this linguistic practice can be seen as a rejection and struggle against linguistic symbolic order that reproduces the ideology and reasoning of thegoverning social order of the times, the study of ‘negativity’and linguistic practice of people poetry could become a project to clarify how the characteristics of poetic language in the people poetry functions as social practice of the times. The ultimate level of esthetic principles pursued by people poetry in the 1970s and 1980s can be called, in simple words, a ‘collective sinmyeongpuri– exhilaration-’. This ‘collective exhilaration’has the same principleas‘collective hanpuri– resolving of grudges-’in other words, it is to put personal grudges existentse parately in individuals into collective exhilaration in order to resolve the contradictions that cause such grudges. How can the dynamics of contradictory and dualistic resolving of grudges that surface in the process of‘collective exhilaration’be realized in the texts of people poetry? The dynamics of this resolving of grudges that can also be called the movement of psychological energy as well as physical strength appears in the texts as linguistic materiality such as sound or rhythm. This quality of materiality of language is a heterogeneous domain that cannot be explained with the logic of reproducing domain such as language as general communication or grammar system of symbolic order. In other words, this domain is difficult to be clarified in the existing frame of standard linguistic theories that reduce a language into a logical proposition and emphasize the understanding of consciousness, and at this point, this study endeavors to clarify the signification aspect of negativity that is revealed by people poetry by introducing ‘negativity’concept of Kristeva that focuses on the dynamics of poetic language. According to Kristeva, the meaning of a language is endlessly recreated by the interaction of two aspects that are the symbolic and the semiotic. The symbolic here involves the identification of subject with established conditions, the separation from the objects and the establishment of semiotic system, and the symbolic processes are equivalent to semiotics and syntax, grammatical and social restrictions and symbolic rules. On the contrary, the semiotics is where the physical movement before the symbolic and instantaneous fluid separation can be achieved. Kristeva considers these two elements to interchange with each other and to go through these miotic process in order to generate meaning, that is, the endless dialectic interchanges between the symbolic and semiotic create meanings. The‘negativity’of poetic language here can be the introduction of semiotics concealed by symbolic world, and this can be seen as placing one’simpulsiveness removed in the process of symbolization into the language. This‘negativity’, through the placement modification of impulsiveness, is organized into metrics or sounds with rhythm. Therefore, the negativity of poetic language is heterogeneous and appears in the rhythms and accents that precede phonemes, morphemes, lexemes and sentences, and comes into surface through the morphological and syntactic destruction. This negativity of poetic language activates the refusalin the symbolic and social arena of censorship itself. From this point of view, poetic language can be seen as the same level of resistance as a socialr evolution. With Kristeva’s concept of ‘negativity’, chapter II examines the signification aspects of negativity presentin the texts of three poets who have been chosen in this study. First of all, the signs of negativity in the ‘narrative poetry’ of Kim Ji-Ha appear through repetition of rhythm or phrases, onomatopoeia, paragram and morphologicaland syntactic destruction. Such signs of negativity are semiotic pulses that are inserted in order to move and transform the physical impulsiveness in the text opposed to the signification process in the symbolic, and it functions as the sign of meaning generation process that occurs when heterogeneous elements collide with each other at the border of the symbolic and the semiotic. The negativity appearing in the ‘narrative poetry’of Kim Ji-Ha that contains the negativity is considered as destructive and fluid generation of meaning between heterogeneous elements, and such negativity surfaces when heterogeneous rejection– free or one dimensional energy – penetrates into the structure of symbols themselves, and can be seen as realizing the struggle itself between heterogeneous elements. This realization mainly generates the differentiation of meanings against the symbolic establishment of language. The sign of negativity captured in ‘folksong poetry’ of Shin Gyeong-Rim is‘garak’,that means, rhythm. In Shin Gyeong-Rim’s text, rhythm acts as dominant significant and becomes the mechanism of meaning generation. The devices of rhythm in Shing Gyeong-Rim’s text appear in repetition of phonemes, juxtaposition and repetition of vocabulary and phrases, repetition of pause and fixed rhythm. Such rhythm devices clearly show the insertion aspect of physical impulsiveness of the poetic subject in opposition to the others or external reality. When we look at her early poetry, such rhythm devices appear as condensed‘grudges’,as the energy of poetic subject opposes with difficulty through tension andantagonism of semantic rupture and rhythmic rupture. However, in the texts where folksong rhythm comes in full swing, such movement of refusal temporarily fuses with instruction movement and appears as relaxation aspect of ‘grudges’. And in the partwhere struggling will of people are dealt with, the excessiveness of rhythm achieves the release of impulsiveness, becoming collective energy of exhilaration. Such excessiveness of rhythm exaggerates the instructiveness and stimulates the resonance of the listeners, letting them spurt out their emotions. In the text of‘shamanic rite poetry’of Go Jeong-Hee, there turn of motherly physicality, in other words, the refusal of the symbolic through chora rhythm forms the main signs of negativity. Especially in her‘Green Grasses overthe Tomb’, the processes of‘shamanic rite’form chora rhythms through repetitive phrases, enumeration of equivalent syntaxes and repetitive phrases, and such chora rhythm becomes a meaningful device that resolves women’s pain by destroying logos-centered tradition, through motherly ‘physical words’rather than relying on male symbolism. And the ritualistic phrases through ‘speaking on be half of’by the shaman remind the readers numerous incidents experienced by the‘mother’expressed in words, and functions to wash off all the grudges in her heart. In chapterIII, the focus is on linguistic realization (social realization) that can be produced through the analysis of texts written by each poet. The ‘negativity’of poetic language appearing in the texts of people poetry in the 1970s and 1980s, functions as movement device of energy that places into the language the physical impulsiveness that had been removed in the process of symbolization, and this becomes one of practice processes to refuse the social order that is represented as the symbolic through linguistic materialization by the physical impulsiveness of each subject. Such transformation of sign system through linguistic practice functions also as the struggle against the social contradiction of the times, producing cultural resistance that refuses identification with the time’s political culture. In addition, the dynamics of poetic language through negativity extends the limit imposed on the subject as well as on the society and makes it possible to become new experimental arena for language. The readers could ascertain through poetic texts such arena of linguistic material. In other words, they could experience the transforming process of physical impulsiveness– material(language)– social transformation that appears in the texts, and through that the people of the time could nourish on the gigantic‘exhalation’in opposition to suppression. On the other hand, the avant-garde position of intertextuality compared with traditional genre that is mentioned as the main characteristics of people poetry becomes the element of linguistic practice that realizes open textuality and cultural and social textualities that are contained in the people poetry. The‘narrative poetry’of Kim Ji-Ha pursues the open textuality that sheds off genres by disposing one genre code through reactivation ofp eople energy that had been reflected in the narration of‘pansori’. In Shin Gyeong-Rim’s‘folk song poetry’,the writer tries to break away from individual and closed lyric genreby editing and remolding the social dialect of people groups into personal accent, and ‘shaman poetry’of Go Jeong-Heevividly realizes historical incidents through ‘washing away rite’, a social and collective ritual form’that transforms‘motherly’ordeal into collective ordeal. And the creation of multiple subjects appearing in people poetry dissipates single lyrical subject and through multiple exhuberation shows the realization of conversational conflicts between groups and classes, and such process of linguistic practice becomes text generation mechanism showing the differences between world views, discussions and ideologies of speakers who live in different aspects. Multiple speakers created in people poetry have various voices and they become poetic strategy to realize such amount of social conflicts, and through that the readers participate in the conflict structure appearing in the texts, constructing the social network, speech and texts. In addition, the speeches and speech forms of the people in the past at the bottom of social hierarchy that can be seen in people poetry show there turn of the abject that had been expelled or refused by the reasoning of modernization and industrialization, and this becomes a social practice that functions as refusing and breaking the governing system that talks about identification and inclusion and also functions as fear device to the governing system that emphasizes modernization, industrialization and national culture led by the government and ‘the realization of a just society‘.

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