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고등학교 세계사 교과서의 바람직한 문화 교류 서술방안 모색 : 몽골 제국과 이슬람 세계를 중심으로

A Study on Appropriate Descriptions of Cultural Exchanges for High-school World History Textbook[Centering on the Mongol Empire and Islamic Empire]

초록/요약

세계화가 이루어지면서 각 지역 간의 상호 교류와 상호의존성은 점차 심화되어가고 있다. 이러한 상호 교류와 상호의존성에 대하여 이해할 수 있는 세계사 교육이 필요하다. 그러나 7차 교육과정 고등학교 『세계사』 교과서는 서구중심주의의 영향으로 세계 각 지역 간의 문화 교류를 소홀하게 다루었다. 이에 본 연구는 7차 교육과정 고등학교 『세계사』교과서와 지역 간, 문화 간의 문화 교류를 중점적으로 서술한 『살아있는 세계사 교과서』의 서술을 비교·분석함으로써 바람직한 문화 교류 서술을 모색하였다. 그 방법으로 구성 체제와 내용 서술을 비교·분석하였다. 구성 체제는 서술 분량과 단원구성을 비교하였으며, 내용 서술은 근대 이전에 문화 교류 세계사에서 중요한 주체였던 몽골 제국과 이슬람 세계 관련 서술을 비교하였다. 구성 체제 분석에서는 7차 교육과정 고등학교 『세계사』교과서가 아시아 관련 대단원과 유럽 관련 대단원의 중단원 구성의 이질성으로 인해 실질적인 유럽 중심 서술임을 지적하였다. 또한 아시아의 역사에서 서술 비중의 지역적인 불균형으로 인해 소홀히 다루어진 지역이 있었음을 지적하였다. 『살아있는 세계사 교과서』는 유럽 지역을 상대화하여 아시아의 각 지역들과 균등하게 서술하였으며 아시아 지역을 세분화한 단원 구성으로 몽골 제국과 이슬람 세계에 대하여 재조명하였음을 밝혔다. 내용 서술 분석에서는 7차 교육과정 고등학교 『세계사』교과서가 『살아있는 세계사 교과서』보다 단편적으로 서술하였음을 밝혔다. 몽골 제국에 대한 7차 교육과정 고등학교 『세계사』교과서의 서술은 매우 간략할 뿐만 아니라 유라시아 대륙의 통합과 문화 교류에 대해서 부정적인 서술도 보여줬다. 이슬람 세계에 대해서도 이슬람 문화의 확대와 관련한 문화 교류 관련 서술이 이루어지지 않았다. 반면에 『살아있는 세계사 교과서』는 몽골 제국의 등장부터 중앙아시아의 문화 교류의 중요도와 연관하였으며 유라시아의 통합과 그 영향에 대하여 상세하게 서술하였다. 이슬람 문화의 확대와 관련하여 유럽 지역으로 전파된 이슬람 문화와 그 영향에 대하여 7차 교육과정 고등학교 『세계사』교과서보다 문화 교류 측면을 더욱 부각하고 있다. 이러한 문화 교류 서술 분석과 함께 본 연구에서는 2012학년도부터 고등학교에서 시행되는 2009 개정 고등학교 세계사 교육과정에서의 변화를 살펴보았다. 2009 개정 세계사 교육과정의 해설서를 살펴보면 고등학교 <세계사> 과목은 세계 각 지역 간, 문명 간의 접촉과 교류를 중시하고 있으며 그로 인해 단원 구성과 교수·학습내용에서 7차 교육과정 교과서 서술과 다른 면모를 보이고 있다. 먼저 단원 구성을 살펴보면 7차 교육과정까지 유럽과 아시아 지역별로 단원을 구성하였으나 2009 개정 고등학교 세계사 교육과정은 주제 중심으로 단원을 구성하였다. 주제 중심의 단원 구성으로 학습 내용을 감축함과 동시에 세계 각 지역의 역사와 문화 교류를 통한 변화를 비교할 수 있게 되었다. 교수·학습 내용은 몽골 제국과 이슬람 세계의 관련 서술은 『살아있는 세계사 교과서』와 마찬가지로 문화 교류 측면을 부각하였다. 몽골 제국의 성립으로 유라시아 대륙의 통합과 그 변화, 이슬람 문화의 확대로 인한 유럽의 르네상스의 등장관련 서술이 보강될 것으로 보인다. 더불어 2009 개정 고등학교 세계사 교육과정은 동아시아, 인도양, 지중해 등 국지적 지역의 문화 교류와 ‘은’과 같은 교역품목을 중심으로 형성된 세계 교역과 변화 등을 학습하는 등 문화 교류의 측면을 다양화하였다. 이 연구를 바탕으로 2009 개정 교육과정 고등학교 『세계사』교과서에서의 문화 교류 서술을 다음과 같이 제언한다. 첫째, 몽골 제국에 대해서는 중단원 구성을 통해 서술 분량이 현행 교과서보다 많아져야 하며, 몽골 제국의 등장과 그로 인한 동·서 교류의 변화에 대해서도 문화 교류 측면이 중점적으로 서술하여야 한다. 둘째, 이슬람 세계에 대해서는 이슬람 문화의 자세한 설명과 함께 이슬람 문화의 확대와 유럽에 미친 영향, 그리고 그로 인한 유럽의 르네상스 등장을 밀접하게 연관하여 서술하여야 한다.

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초록/요약

As the world has globalized, more interactions and heavier interreliance between regions have followed. Accordingly, it has become crucial to give world history education by which students can better understand the interactions and interreliance. However, the high-school world history textbook under the seventh education curricula failed to fully address the issue of cultural exchanges between different regions, due largely to its biased focus on the western countries. Therefore, this study seeks for better description on cultural exchanges, by comparing and analyzing the "World History Textbook" of the seventh education curriculum and "Living World History Textbook," which provides detail descriptions on inter-cultural exchanges. The methodology includes analyzing and comparing the structures and content descriptions of the two books. Compared are the portions and chapter organization with regard to the structure, and description of the Mongol Empire and Islamic Empire, which were the prime entities of cultural exchanges in the pre-modern era, with regard to content descriptions. The structure analysis confirms that the official World History Textbook practically focuses on the European history, due to its incongruent organization of Asia and Europe Chapters and sub-chapters. It is also pointed out that some regions are less discussed than others among the Asian history. In contrast, the "Living World History Textbook" evenly addresses both European and Asian histories; and sheds light on the history of Mongol Empire and Islamic Empire, by subdividing the Asian region. The content description analysis reveals that the descriptions in the official World History Textbook are more fragmentary than those in the "Living World History Textbook." The textbook of the seventh education curricula provides not only a brief description on the Mongol Empire, but also a negative view on the Eurasia-continental integration and cultural exchanges of the Empire. In addition, the textbook failed to address how Islamic Empire contributed to the cultural exchanges of the era. On the other hand, the "Living World History Textbook" associates cultural exchanges of Central Asia with the Mongol Empire from its beginning, and provides a full description of its role in Eurasian integration. The alternative textbook also highlights the expansion of Islam culture and the influence on Europe, compared to the official version. Along with the analysis described above, this study also examines what changes have been made in the new world history curriculum, revised in 2009 and launched from 2012. According to the teaching guidebook revised in 2009, the revised world history textbook puts more emphasis on the inter-regional and/or inter-civilizational exchanges, and thus shows different structures and contents from the previous one. Considering the chapter structure, previous textbooks were arranged by history of regions, such as Asia and Europe. However, the 2009 version is organized by themes so that it reduces the physical amount of the book and enables students to compare historical changes of different regions brought by cultural exchanges. Regarding the contents, the new textbook underlines the aspect of cultural exchanges in discussing the history of both the Mongol Empire and Islamic Empire, as seen in the "Living World History Textbook." It is expected that more concrete descriptions will be rendered about how the Mongol Empire integrated and changed the Eurasian continent and how the expansion of Islam culture affected the emergence of the European Renaissance. Furthermore, the 2009-revision diversifies the aspects of cultural exchanges, such as how local cultural exchanges appeared in the East Asia, Indian Ocean and Mediterranean Sea regions, and how a new world order of trade was established around specific items like silver. Based on the findings, this study suggests the following ideas for the description of cultural exchanges in the high-school "World History Textbook," revised in 2009. First, with regard to the Mongol Empire history, more descriptions should be included by arranging sub-chapters; and the aspect of cultural exchanges should be more emphasized in discussing the emergence of the empire and its role in changing the East-West exchange manners. Second, with regard to the Islam world, more detail explanation on the Islam culture should be included, along with how the culture expanded into and influenced Europe, particularly the emergence of the European Renaissance.

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