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영화<아바타>의 영상표현방식과 공간연출을 통해서 본 3D입체영화의 현실감 구축에 관한 연구

A Study on the Way of Constructing the Sense of Reality through Visual Expression and Space Design in <Avatar>

초록/요약

영화<아바타>의 영상표현방식과 공간연출을 통해서 본 3D입체영화의 현실감 구축에 관한 연구 본 논문은 3D입체영화 <아바타>(2009) 사례연구를 통하여 3D입체영화의 영상표현방식과 공간연출미학에 대한 탐색적 연구를 시도하였다. 이를 위하여 우선, 영화사를 통털어 기술이 새로운 영화사조로 발전된 예들을 통해 기술과 예술의 성공적인 결합의 방식을 논의하였다. 그리고, 사상 최고의 흥행기록을 세운 제임스 카메론 감독의 3D입체영화 <아바타>(2009)의 스토리와 영상 및 공간연출방식을 분석하여, 3D입체영화가 어떻게 시각피로감을 최소화하고 현실감을 최대화하는가에 관한 논의를 중심으로 그 영상표현방식을 밝히려 하였다. 그 결과, <아바타>는 지금까지의 다른 3D입체영화들과는 달리 ‘돌출보다는 깊이 위주의 입체감’을 목표로 연출되었으며, 이를 위하여 영상표현방식과 공간구축이 이루어졌고 스토리 또한 입체영화라는 새로운 표현방식에 맞게 구성되었다는 사실을 밝혀내었다. 한편, 이 연구에서는 <아바타>의 경우 입체영화의 기술적 분석에 있어서 가장 중요한 단서인 깊이 대본(depth chart)이 일반에 공개되지 않아 그 입체량 및 입체구조에 대해서는 정확한 분석을 할 수 없었다. 하지만, 서사분석 및 기타 기술 분석을 통해 어떻게 입체영화 <아바타>가 탁월했는지 논의하였다.

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초록/요약

A Study on the Way of Constructing the Sense of Reality through Visual Expression and Space Design in <Avatar> The purpose of this study was to explore how 3D Film constructs the sense of reality by particular means of visual expression and space design. For this, I discussed, above all, how technology and art have been combined successfully in the past film history, and then, I analyzed the most successful recent film, <Avatar>(2009) and discussed how and what particular technology of visual expression and space design were used in order to minimize the visual nerve strain and maximize the sense of reality. As a result, it was found that the sense of visual depth was used much more dominantly than the technique of projection in <Avatar>, and all of its specific space design and visual expression were used in accordance with that. On the other hand, the depth chart that was the most important clue in the technical analysis of 3D movie was not opened to the public in case of <Avatar>, it was not possible to do an proper analysis of the quantity and structure of the 3D of <Avatar>. However, this study could discuss how <Avatar> has marked the most successful 3D film recently through the study of its narrative and visual technology.

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